M mortimer skrev:
Det jag skulle vilja se på bild är allas avslut ovan mark av filterbrunnarna. Helst vill man ju inte bara ha ett rör mitt i gräsmattan som sticker upp med en sugslang nerstoppad i.
Min fysik sviktar lite... behöver det kunna komma in luft i filterbrunnen eller kan man lägga locket på så att säga ?
Har inga bilder att bjuda på än eftersom jag inte ens har hunnit börja borra men har själv funderat en hel del på det här. Här lutar det nu åt att lägga ner ett cementrör med lock och sätta dit en gårdspump.
 
Cementrör/brunnsring är inte så förbaskat enkelt att hitta. Jag har sökt o sökt men utan framgång. E det någon som har bra tips på något som inte kostar hela skjortan så får ni gärna upplysa mig.
 
M mortimer skrev:
Det jag skulle vilja se på bild är allas avslut ovan mark av filterbrunnarna. Helst vill man ju inte bara ha ett rör mitt i gräsmattan som sticker upp med en sugslang nerstoppad i.
Min fysik sviktar lite... behöver det kunna komma in luft i filterbrunnen eller kan man lägga locket på så att säga ?
Kommer bild när min nya flödesvakt är på plats. Visst borde det fungerar bra med ett lock, erbohrer.de säljer ju t.ex dessa https://www.erdbohrer.de/Brunnenkoe...Zoll-DN115-x-1-Zoll-Stuelpsteckkopf::893.html
 
Redigerat:
Jag kommer att köpa ett sådant lock till kylsystempumpen som blir en djuphålspump.
Bevattningsbrunnen så sticker det bara upp en sugledningen och sen har jag kastat över plastpåse och trasa över :) Har inte tagit tag om hur jag ska göra det snyggt och enkelt att kunna ta upp och tömma sugledningen till vintern.
 
Det locket är i min värld gjort för djupbrunnspump med genomföring för vatten och el i. Osäker på storleken på vattenslanggenomföringen dessutom.
Min tanke från början var inte att dra upp sugslangen inför varje vinter utan låta den hänga här på någorlunda frostfritt djup, 50cm under marknivå.
Hade helst velat ha ett cementrör/brunnsrör men alternativet är att limma ihop (med PL200/PL400/PL600 lim) 4st stora stenplattor till en låda om man kan hitta några som är minst 60cm på en av sidorna. Och sedan lägga en på toppen som lock. Går säkert hitta någon som vill bli av med gamla stenar på blocket om man inte vill offra de stora man har som tyngd när man driver ner brunnen på stupstocken.
Som en extra säkerhetsåtgärd skulle man kunna trä ett avloppsrör utanpå brunnsröret som är längre än 50cm och skära ut för sugslangen.
 
Jag har tänkt att kapa blåa brunnsröret kanske 5 cm från backen sen förlänga foderöret 10 cm så den blir längre. Längre är brunnsröret. Sen sätter man ett vanligt ändlock lock på foderöret som jag borrar hål i på toppen och låter PVC sugröret komma upp ur. Dvs att locket är en del av sugledningen. Går säkert att täta med något.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Det locket är i min värld gjort för djupbrunnspump med genomföring för vatten och el i. Osäker på storleken på vattenslanggenomföringen dessutom.
Min tanke från början var inte att dra upp sugslangen inför varje vinter utan låta den hänga här på någorlunda frostfritt djup, 50cm under marknivå.
Hade helst velat ha ett cementrör/brunnsrör men alternativet är att limma ihop (med PL200/PL400/PL600 lim) 4st stora stenplattor till en låda om man kan hitta några som är minst 60cm på en av sidorna. Och sedan lägga en på toppen som lock. Går säkert hitta någon som vill bli av med gamla stenar på blocket om man inte vill offra de stora man har som tyngd när man driver ner brunnen på stupstocken.
Som en extra säkerhetsåtgärd skulle man kunna trä ett avloppsrör utanpå brunnsröret som är längre än 50cm och skära ut för sugslangen.
Är en 1" (R25) gängad genomföring, tänker man skulle kunna hänga sugslang under och sätta 90 graders vinkel över. Jag har iof 1 1/4" (R32) sugslang.
 
@TotalControl Hur gör du på vintern med din sugledning av PVC rör, drar du upp den på något sätt ?
 
N Niclasa88 skrev:
Går själv i tankar att sätta ner en filterbrunn. Har byggt en simpel första prototyp av en kiespumpe och det verkar fungera klockrent.
Går i samma tankar. Gärna en beskrivning av material samt arbetssätt.


Var ute och kolla min rörspets jag hållit på med i 2år.
Har ca 3,30m vattenpelare. Sen ytterligare 6.10m rör till t-kopplingen. Där efter 60cm till marknivå.

ska prov pumpa om ett tag, men förra årets pumpning gick inget bra då jag ej fick nått vatten tryck. Så blir spännande å se om de går i år
 
M mortimer skrev:
@TotalControl Hur gör du på vintern med din sugledning av PVC rör, drar du upp den på något sätt ?
Jag tar bara upp den för att tömma ur vattnet sen ställer jag ner den i brunnen igen.
Resten blåser jag ur med kompressorn.
 
Filterören kommer i morgon. Får se om jag kör ner dem på onsdag.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har tänkt att kapa blåa brunnsröret kanske 5 cm från backen sen förlänga foderöret 10 cm så den blir längre. Längre är brunnsröret. Sen sätter man ett vanligt ändlock lock på foderöret som jag borrar hål i på toppen och låter PVC sugröret komma upp ur. Dvs att locket är en del av sugledningen. Går säkert att täta med något.
Det var en bra idé! (y)
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Gjort det enkelt, grävt ner en "låda" i trycktvirke (måste hållt i iaf 10 år).

Inte den snyggaste installationen men fungerar
 
  • En pump och andra vatteninstallationer nedgrävda i en improviserad låda av tryckimpregnerat trä med röda singelstenar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
F fizz skrev:
Gjort det enkelt, grävt ner en "låda" i trycktvirke (måste hållt i iaf 10 år).

Inte den snyggaste installationen men fungerar
Ser ju ut att hålla ihop väldigt bra om det är 10 år gammalt.(y)
Björnfilter på trycksidan?
Har du backventil på sugsidan och isf var?
Minns jag rätt att du har backventilen längs nere vid filtret? Har det isf fungerat bra och rekommenderas framför att ha det uppe vid pumpen?
 
Redigerat:
Ser riktigt bra ut! Har du haft någon problem med bottenventilen? Andra säsongen för mig och märkte här om dagen att jag hade tappat prime.
Funderar på att beställa en rostfri kägelbackventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.