Som du sa @TotalControl verkar som det blir ett rekordår för filterbrunnar iår, speciellt borr på 145mm och dn115 rör. Slut på erdbohrer.de.

Kan du rekommendera någon annan sida?Inte helt hemma på tyska, och verkar främst dem som är heta på detta!

Så jäkla sugen på borra:rofl:

När jag gjorde min filterbrunn 2015 fanns det ju inte så mycket info i denna eminenta tråd, jag gick på 3 meter med 0,5mm slits och har fortfarande ytterst lite sand kvar i vattnet. För er som bor runt Kristianstad så är fraktionen typ som sanden på stranden i Åhus. Det som gjorde störst skillnad på sanden var isgrus i botten på röret (tack @TotalControl).

Jag är nere på 6 meter och vattnet börjar på ca 2.2 meter, suger i en R32 PEM som hänger på ca 5.5 meter.

//t

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Har glömt att nämna till alla. Det är rören och filter utan krage man "ska" använda! Kallas TNA.
Eller ska, är det jag har kört med och kan gå i god för att det fungerar :) Den med krage kan jag inte gå i god för.

Finns 2 olika typer. En med krage och gänga och en helt slät med gänga.
Den helsläta är enklare att få ner. Mycket enklare tydligen.

@Hensås
Här hittar du de utan krage på ett annat ställe.

https://www.fontario.de/epages/7820...67/Categories/BRUNNENBAU/Brunnenvollwandrohre

Välj din storlek på rör, Välj TNA i drop down för pipe connection.

Här är de utan krage på Erdhbohrer.

https://www.erdbohrer.de/Glattwand-Brunnenrohr:::71.html

De heter med Chrome Google translate "smooth well wall pipe"

Redigerat:
  • Gilla
Hensås
  • Laddar…
H Hensås skrev:
Som du sa @TotalControl verkar som det blir ett rekordår för filterbrunnar iår, speciellt borr på 145mm och dn115 rör. Slut på erdbohrer.de.

Kan du rekommendera någon annan sida?Inte helt hemma på tyska, och verkar främst dem som är heta på detta!

Så jäkla sugen på borra:rofl:
Jag har beställt lite från http://www.lotze-wassertechnik.de/ (förutom erdbohrer.de), fungerat bra med leverans därifrån också.

//t

• Gilla
Hensås och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Såg nu att det finns speciella borrar för lerlager. Som är kompatibel med 30x30 brunnsborr stängerna.

[länk]
Den kanske passar mitt lerhelvete .vet du varför den är speciellt bra till lera?

Nej faktisk inte. Såg att det stod att den är för lera.

Beställde filter smooth wall DN115 och ett brunnsrör i måndags den 20e. Den skickades igår 24e. Härligt, blir till att borra nästa vecka.
Skickades med DHL och stod 10 dagar delivery på artiklarna.

• Gilla
fizz
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Beställde filter smooth wall DN115 och ett brunnsrör i måndags den 20e. Den skickades igår 24e. Härligt, blir till att borra nästa vecka.
Skickades med DHL och stod 10 dagar delivery på artiklarna.
Själv beställde jag mig en ny flödesvakt, kommer på måndag visade sig att många inte är godkända för mer än 1.1kW och min pump är på 1.5kW, varit lite "varmt" i den gamla...

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ah dom där ska vara riktigt prisvärda och bra.

• Gilla
fizz
  • Laddar…
De jordborr på 145mm jag hittar har inte den "raskanten" som finns på erdbohrer.de. Jag hänger upp mig på det:thinking: Känns som materialet följer med lättare upp:oops:

H Hensås skrev:
De jordborr på 145mm jag hittar har inte den "raskanten" som finns på erdbohrer.de. Jag hänger upp mig på det:thinking: Känns som materialet följer med lättare upp:oops:
Jordborret jag använt för rörspets och filterbrunn har inte haft någon "raskant"

Det jag skulle vilja se på bild är allas avslut ovan mark av filterbrunnarna. Helst vill man ju inte bara ha ett rör mitt i gräsmattan som sticker upp med en sugslang nerstoppad i.
Min fysik sviktar lite... behöver det kunna komma in luft i filterbrunnen eller kan man lägga locket på så att säga ?

• Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.