Blev tyvärr inget provborrat i helgen pga tidsbrist men har tagit beslutet att satsa på en filterbrunn direkt istället för att försöka med spets.
Var inom Rinkaby rör på vägen hem från jobbet och fick med mig ett foderör och lista på Hunter sprinklersystem iaf.
Tänkte nu slänga iväg en beställning på blå rör från tysklad och funderar på om det är ngt mer jag bör passa på att beställa när jag håller på?
 
  • Orange foderör bredvid stenmur på grus, köpt för att användas i filterbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
@upa Va blev det för dimension på markavloppsröret ?
 
@mortimer Det blev ett 6m DN 160 och gå vidare med ”blå rör” i dim 115 och inte utmana ödet med ”okända” dimensioner. Keep it simple typ..
Tänker sedan försöka med jordborren så långt det går, sedan ner med foderöret och beroende på omständigheterna som råder då fortsätta med pluncher och driva ner foderöret en bit till alt kapa det och fortsätta enbart med ”blå rör”.
 
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Kul! Vad siktar du på för djup? Antal filtersektioner?
 
Kör på dina rekommendationer @TotalControl om 10 meter. 0,5 sump, 5 m filter och 4,5 rör upp då det låter som en utmärkt plan och stämmer med egna tankar. Om det sedan visar sig att förhållandena är helt annorlunda än vad jag tror i marken får jag försöka justera.
Vill gärna få iväg beställning så fort som möjligt då det verkar tryta på tillgången på vissa sidor så tar gärna emot rekommendationer på övrigt som borde vara med.
 
Låter bra. Kan vara smart att beställa några extra brunnsrör. För går det enkelt nedåt så är det surt att få slut på rör.

Läste precis på ett tyskt forum om en som hade gett upp hoppet vid 13 meter. Knappt ingen flöde räckte 15 min sen var han tvungen att vänta 1h för påfyllnad. Lera och elände. Han borra lite till och sen helt plötsligt så kom han förbi till vattenförande lager och drog ner brunnen till 18.5 meter enkelt. Provpumpade med 4m3/h och ingen slut på vattnet.
 
@upa Det som vore intressant är att få bilder/"data" över de olika fraktionerna du stöter på efter varje meter du kommer ner.
Som tankarna går nu för egen del så blir det 0.5m sump, 4m filterrör, 6,5m brunnsrör (0,5 av dessa plockas bort när brunnen är klar då jag siktar på ha toppen av brunnen/sugledningen på frostfritt djup) och sedan sugledningen på 6m (alltså i skarven mellan brunnsrör och filterrören). Jag vet att jag inte har berg ner till 11.5m i alla fall, troligen det dubbla innan berg. Sedan PEM50 in mot pump i förrådet
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
U upa skrev:
Ser ju ut att hålla ihop väldigt bra om det är 10 år gammalt.(y)
Björnfilter på trycksidan?
Har du backventil på sugsidan och isf var?
Minns jag rätt att du har backventilen längs nere vid filtret? Har det isf fungerat bra och rekommenderas framför att ha det uppe vid pumpen?
Ja björnfilter på trycksidan, behövs inte så mycket nu längre men blir fortfarande lite sand i det efter några timmars vattnande. Backventil längst ner ihop med en grov sil som egentligen inte fyller mycket funktion. https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rortillbehor/silkorg-till-bottenventil-2000038140

@TotalControl backventilen har kärvat någon gång pga den fina sanden.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
M mortimer skrev:
@upa Det som vore intressant är att få bilder/"data" över de olika fraktionerna du stöter på efter varje meter du kommer ner.
Som tankarna går nu för egen del så blir det 0.5m sump, 4m filterrör, 6,5m brunnsrör (0,5 av dessa plockas bort när brunnen är klar då jag siktar på ha toppen av brunnen/sugledningen på frostfritt djup) och sedan sugledningen på 6m (alltså i skarven mellan brunnsrör och filterrören). Jag vet att jag inte har berg ner till 11.5m i alla fall, troligen det dubbla innan berg. Sedan PEM50 in mot pump i förrådet
Ambitionen är att försöka ta ut fraktioner varje halvmeter/meter och försöka göra ngn form av amatörmässig analys med bilder (kanske på ett rutat papper för enkel visuell storlekskoll på fraktionerna?) och någon rad om upplevelser, fukt etc.. Lägger gärna upp här om intresse finns och analysen blir som jag tänkt.
Kanske ingen dum idé att beställa en meter extra brunnsrör och se om man kan komma ner en bit till. :thinking:
Har jag förstått saken rätt att det finns en fördel att ta ut vattnet ovanför filterdelen av röret och att tillflödet inte försämras vid en sådan installation?
 
F fizz skrev:
Ja björnfilter på trycksidan, behövs inte så mycket nu längre men blir fortfarande lite sand i det efter några timmars vattnande. Backventil längst ner ihop med en grov sil som egentligen inte fyller mycket funktion. [länk]

@TotalControl backventilen har kärvat någon gång pga den fina sanden.
Tackar @fizz. (y) Så jag tänkt mig installationen här. Björnfilter för en billig trygghet att slippa pumpa ut sand i det (iaf planerade) sprinklersystemet och sedan grovsil (så inte gäddorna simmar in) och backventil so hyfsat enkelt kan lyftas upp vid behov.
Skulle du placera backventilen uppe vid pumpen om du fick göra om?
 
U upa skrev:
Ambitionen är att försöka ta ut fraktioner varje halvmeter/meter och försöka göra ngn form av amatörmässig analys med bilder (kanske på ett rutat papper för enkel visuell storlekskoll på fraktionerna?) och någon rad om upplevelser, fukt etc.. Lägger gärna upp här om intresse finns och analysen blir som jag tänkt.
Kanske ingen dum idé att beställa en meter extra brunnsrör och se om man kan komma ner en bit till. :thinking:
Har jag förstått saken rätt att det finns en fördel att ta ut vattnet ovanför filterdelen av röret och att tillflödet inte försämras vid en sådan installation?
Ja intresse finns! Skulle vara riktigt kul att få följa ditt projekt här. Låter som du har en bra plan och det med mm papper och fraktioner är ju föredömligt :)

Ja enligt "skolboken" vad jag har läst mig till på Tyska forum så ska man inte ställa pumpen/sugpunkten i en filtersektion utan den ska vara 1 meter ovan filter med minst 1-2 m vattenpelare över sig.
Det har att göra med att hastigheten på vattnet förbi filtret blir så högt så det riskera att "slamma" igen.
Dvs man suger in småpartiklar/eventuell sediment.
Dock är ju inte en garanti att det blir så. Beror helt på hur det ser ut runt filtret.
Som sagt jag har sugpunkten i filtersektion och jag har inte märkt något. Har alltid kristallklar vatten samt mina sprinkerfilter är som nya.
Jag kunde inte riktigt göra enligt regelboken då de adderar 2 meter djup och jag stötte på berg.

Så kan du så är det ju bra att göra enligt skolboken.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Då är det bara vänta på bättre väder.

Blåa plastvattenrör ligger i en kartong med skyddande förpackningsmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testade gänga ihop två rör, det var meck. Minns inte om jag använde glidex spray på gängorna sist men jag tror det. Det blir att använda det i alla fall.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Lägger till glidex på minneslistan och eftersom flera här bjudit på fantastiska bilder med otroliga drömgräsmattor bjuder jag på en bild av min fjuniga moppemustaschliknande matta...
 
  • Gles gräsmatta med sparsamma, unga grässtrån som liknar en tunn mustasch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.