A
M mortimer skrev:
Har fått lite närmre detaljer kring vart Shirack bor och har tagit fram nedan detaljer från SGU. Grundvattennivån hos dig Shirack är ju nivån där du ser vattnet i hålet där rörspetsen suttit innan från marknivå mätt, utifrån vad du skriver så är den troligen kring 4m. Datat nedan gör mig lite osäker på hur det fungerar med filterbrunn hos dig, framförallt uppgiften om grålera på ca 7.5m. @TotalControl får komma med tolkning av nedan på vad man skulle våga ge sig på.
Jag skulle nog gjort någon form av provborrning innan jag vågar trycka ner en filterbrunn

3st brunnar i området, 7-8m grundvattennivå

Hög genomsläpplighet

Jordarter 1:1 miljoner: Postglacial sand-grus

Jordlagerföljder: Finns 3st punkter, radie 500m-2km från Shirack
1.Bergborra, ljusgrå fetlera mellan 7.5m-15m (tyvärr den källa som ligger närmst dig)
2.Bergborra, 0-12m grus och pinmo
3.Rörbrunn/filterbrunn, 0-10m morän, därefter kalk/gruskalk

Jorddjup:finns 3 punkter som anger berg på 14-17m

Grundvatten 1miljon: Grundvattenkapacitet i jordlagren, över 125l/s

Stort tack bägge två :)
 
@mortimer, @Shirack

Ja jag håller med att provborra är ju alltid bra så slipper man chansa.
Lera i sig är inte ett problem det kräver mer jobb och kanske två olika jordborrar beroende hur jävlig den är.
Ett lerlager på 7.5 meter skulle vara jävlig.

Dock så har vi tycker jag rätt många indikationer på att det går att få till en riktigt bra brunn.

"Grundvattenkapacitet i jordlagren, över 125l/s"
I och med den kapaciteten finns så är det ju i lagret innan leran på 7.5 meter i så fall.

Spetsbrunnen som ger 25 l/min kontinuerligt. I och med de så ligger inte flaskhalsen i tillriningen utan i spetsen. Hade tillriningen varit dålig så skulle uttaget varit intermittent. En period av tömning en period av tillrinning. Då pumpen har verkar ha mer kapacitet än 25 l/min.

Jag hade med de förutsättningarna sikta på en filterbrunn. Om inte annat så går det ju ersätta spetsen med en filterbrunn.
Den kommer att ge mer kapacitet.
En filterbrunn behöver inte vara speciell djup för att ge enormt med vatten. Min tex. Bara 7.5 meter och står på berget.

Nu har ju @Shirack ett försprång med "pumpgropen".

En 3-4.5 meter till skulle vara lätt match tror jag.
Varför jag skulle lägga ner så pass mycket är att öka kapaciteten och för att vara säker på att hela filtret ligger under vatten, även när det uppstår en kona av undertrycket vid pumpning.

Från brunnenbau "experter".

"Filter tube length:
The area of the water-bearing layer, which is intended for water extraction, should be penetrated by the filter tubes. Please note that the upper edge of the filter tubes must remain 1 to 3m below the lowered water level.
Otherwise there is a risk of air being drawn from the well into the water level fluctuation range of the lowering funnel.
This leads to incrustation, blockages etc. on the filter tube itself and in the water-bearing layer."

Jag har dock bara 0.5 meter till filterkant från vattenytan för jag kom inte ner djupare.
Å andra sidan så har jag en sådan tillrining att jag inte får en märkbar kona/funnel när jag pumpar. Det har jag testat med fiskelina flöte. För att kolla om nivån sänks vid stora uttag.

@Shirack
Jag hade satsa på en filterbrunn med dina förutsättningar.
Om det mot all förmodan skulle skita sig vilket jag har svårt att tro, så tror jag att eventuella gears som du har köpt på dig, skulle du nog få sålt här.
Om det är den eventuella ekonomiska "förlusten" är som gör dig osäker.

För jobbet är inte speciellt svårt och tungt.
Dock hade jag nog testat att borra i foderöret med jordborr sen lagt ner brunnen i foderöret och dragit upp hela foderöret efteråt.
Eller foderör. Brunnenbau folket benämner det arbetsrör när man ska ta upp det igen. Foderör ligger kvar i backen.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
@mortimer, @Shirack

Ja jag håller med att provborra är ju alltid bra så slipper man chansa.
Lera i sig är inte ett problem det kräver mer jobb och kanske två olika jordborrar beroende hur jävlig den är.
Ett lerlager på 7.5 meter skulle vara jävlig.

Dock så har vi tycker jag rätt många indikationer på att det går att få till en riktigt bra brunn.

"Grundvattenkapacitet i jordlagren, över 125l/s"
I och med den kapaciteten finns så är det ju i lagret innan leran på 7.5 meter i så fall.

Spetsbrunnen som ger 25 l/min kontinuerligt. I och med de så ligger inte flaskhalsen i tillriningen utan i spetsen. Hade tillriningen varit dålig så skulle uttaget varit intermittent. En period av tömning en period av tillrinning. Då pumpen har verkar ha mer kapacitet än 25 l/min.

Jag hade med de förutsättningarna sikta på en filterbrunn. Om inte annat så går det ju ersätta spetsen med en filterbrunn.
Den kommer att ge mer kapacitet.
En filterbrunn behöver inte vara speciell djup för att ge enormt med vatten. Min tex. Bara 7.5 meter och står på berget.

Nu har ju @Shirack ett försprång med "pumpgropen".

En 3-4.5 meter till skulle vara lätt match tror jag.
Varför jag skulle lägga ner så pass mycket är att öka kapaciteten och för att vara säker på att hela filtret ligger under vatten, även när det uppstår en kona av undertrycket vid pumpning.

Från brunnenbau "experter".

"Filter tube length:
The area of the water-bearing layer, which is intended for water extraction, should be penetrated by the filter tubes. Please note that the upper edge of the filter tubes must remain 1 to 3m below the lowered water level.
Otherwise there is a risk of air being drawn from the well into the water level fluctuation range of the lowering funnel.
This leads to incrustation, blockages etc. on the filter tube itself and in the water-bearing layer."

Jag har dock bara 0.5 meter till filterkant från vattenytan för jag kom inte ner djupare.
Å andra sidan så har jag en sådan tillrining att jag inte får en märkbar kona/funnel när jag pumpar. Det har jag testat med fiskelina flöte. För att kolla om nivån sänks vid stora uttag.

@Shirack
Jag hade satsa på en filterbrunn med dina förutsättningar.
Om det mot all förmodan skulle skita sig vilket jag har svårt att tro, så tror jag att eventuella gears som du har köpt på dig, skulle du nog få sålt här.
Om det är den eventuella ekonomiska "förlusten" är som gör dig osäker.

För jobbet är inte speciellt svårt och tungt.
Dock hade jag nog testat att borra i foderöret med jordborr sen lagt ner brunnen i foderöret och dragit upp hela foderöret efteråt.
Eller foderör. Brunnenbau folket benämner det arbetsrör när man ska ta upp det igen. Foderör ligger kvar i backen.
Tack för all energi ni lagt ner, när du menar provborra med jordborr... antar du inte på en typ skurupsborr? Eller du tänker som den videon du länkade tidigare?

jag hänger med till 50% hur en filterbrunn är uppbyggd, men hade behövt läsa på lite till om det.

vet ej om det är beskrivet tidigare i tråden
 
När du tagit beslut och ska börja beställa grejer så ta kontakt med @fizz först, förslagsvis via ett privat meddelande här
 
Shirack skrev:
Tack för all energi ni lagt ner, när du menar provborra med jordborr... antar du inte på en typ skurupsborr? Eller du tänker som den videon du länkade tidigare?

jag hänger med till 50% hur en filterbrunn är uppbyggd, men hade behövt läsa på lite till om det.

vet ej om det är beskrivet tidigare i tråden
Ja exakt Skurups typen. Notera att du inte kommer kunna borra ett hål som inte kollapsar nu när du är i grundvattenlagret. Du måste borra i ett rör som förs ner samtidigt som du tar upp jordborren.

Kom på en grej ang göra brunnen med att borra i arbetsrör (foderör som tas upp). Är nog bäst att även använda blå brunnsrör som arbetsrör. Jag har ju kört vanliga avloppsrör som foderör. Kapad muff och limmade med tangit. De har klarat att hålla ihop om man har behövt justera foderöret lite med att lyfta eller snurra. Har aldrig dragit upp hela när den har börja sugit fast sig i marken.
Men vettefan hur hållbara det är om de suger fast hårt och man ska lyfta upp den. Skarvarna kanske inte håller.
För att vara säker på att de håller så åker du på att köpa blåa DN160 rör som arbetsrör och de är rätt dyra.
Kanske bäst att köra ner med kiespump direkt. Med du vill nog ha en lite start med foder ändå. Typ 0.5-1 meter.
 
Hjälp behövs längre ner i inlägget..

Roade mig med att testa pumpen som stått 16 år orörd i garaget idag..
Lade på spänning och pumpen klickade men snurrade inte så jag delade på den och rensade bort en hel del ”gunk”. Efter det gick det att snurra manuellt och den snurrade snällt igång när jag la på spänning. Så bara att skruva ihop igen.
Delad vattenpump och delar på grusunderlag, inklusive röda tank, rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde sedan ihop en liten testrigg efter bästa förmåga av grejer som fanns liggande.
Testrigg för pump med röd motor, slangar, hink vatten och verktyg på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite ”snapsande” på sugsidan och motstånd på trycksidan skramlade den igång med bra tryck i grejerna.
Vatten sprutas ut med kraft från en testrigg för pump vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev inget ordentligt test på flödet pga hur teststationen är utformad men ca 10 liter på 10 sekunder var jag nöjd med.
Pumpen går igång när trycket sjunker till 6 bar och stannar sedan på 8 bar. Vid fullt öppen kran så går pumpen hela tiden och trycket ligger då på ca7-7,5 bar.
Sliten tryckmätare på pump uppvisar trycket mellan 6 och 8 bar, smuts och rost syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till problemet.
Vid ett par tillfällen fick pumpen tuppjuck och startade/stängde växelvis i snabb takt. Nålen i tryckmätaren dansade mellan 6 och 8 bar så jag tror pumpen slår till och från som den skall men något händer med trycket? Kan inte se/höra några läckor eller att den drar tjuvluft men är inte 100%.
Tömde och fyllde systemet flera gånger men det inträffar plötsligt utan att jag förstår grunden till det och kan försvinna lika fort igen.
Ngn klok som vet vad felet kan vara eller har förslag på hur jag testar vidare?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
För dålig fart ut på utgående, pumpens kraft större än flödet ut , då byggs trycket upp och pumpen stoppar med tryckströmbrytaren., i VVS-sammanhang kallas det för att pumpen stutsar. Inget att oroa sig för, blir bra när allt är kopplat. DEt med att ha så hög start som 6 bar och stopp 8 bar är för mycket, ställ om till start 2,5 bar och stopp 4,0 - 4,5 bar så blir det bättre med start/stopp - tider
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För dålig fart ut på utgående, pumpens kraft större än flödet ut , då byggs trycket upp och pumpen stoppar med tryckströmbrytaren., i VVS-sammanhang kallas det för att pumpen stutsar. Inget att oroa sig för, blir bra när allt är kopplat. DEt med att ha så hög start som 6 bar och stopp 8 bar är för mycket, ställ om till start 2,5 bar och stopp 4,0 - 4,5 bar så blir det bättre med start/stopp - tider
Var kanske otydlig med min beskrivning. Den ”studsar” så här när utflödet är helt stängt. Spolar jag så går pumpen och slutar jag spola så studsar den igen.
 
Troligtvis är en backventil kanske läck och då sjunker trycket snabbt och den startar direkt, samt att det inte finns luft i kärlet ( blir samma sak då ) kolla lufttrycket i kärlet, det ska vara ca 0,5 bar under tillslagstrycket som är inställt på brytaren.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
@mortimer

Lite nyfiken. Hur går tankarna om filterbrunn hos dig? Har för mig du skulle göra det i slutet av den här sommaren. Orkar du vänta så länge? ;)
 
@TotalControl Som läget är nu så får det bli i slutet av sommaren, har annat som måste prioriteras först som fick stå över förra året. Men målet o tankarna är att driva ner en filterbrunn denna säsongen.
Ibland tänker jag mig 5m brunnsrör, 5m filterrör och 1m sumprör och då att man suger på 10m djup.
LotzeWasserTechnik skriver att man får igenom Max 1.85m3/m på DN115 rör vid 0.3mm slitsbredd. Räknar man på 150l/min så räcker det ju
 
Okej. Det låter som en rejäl brunn med så mycket filter. Ser fram i mot att följa projektet här :)
Önska att jag kunde fått ner mer filter men det är ju berget.
För enligt maxflöde per filter DN115 så överbelastar jag rätt rejält. Men tur är så har jag inte märkt några problem med kapacitet eller smuts.
Har funderat lite på just det. De brukliga sättet verkar vara att proppa botten av brunnen med en propp av betonitlera eller ett gängat ändlock (ändlock om man borrar utan kiespump med arbetsrör)
Jag har dock öppen botten med 30 cm isgrus som grusfilter. Så även tillriningen sker genom botten på röret så hastigheten borde minska genom filtret.
Ändan är trots allt 104 cm2 minus isgrus.
Vad tror du om det?
 
Min tanke var ju att härma dig och troligen övriga också med isgrus. Och även använda kiespump utan arbetsför. På någon video har jag sett man släpper ner en damstrumpa med bentontlera (?). Fördel/nackdel av valen har jag mindre koll på. Vad tar du ut max från din filterbrunn utan problem över en längre tid och vad har du för genomsläpplighet enligt SGU ?
Hur lyckas man egentligen dra upp ett arbetsför på 10m i plast ?Moder jord klämmer ju det en bra bit ner, svårt med domkrafter då plast lär spricka
 
SGU visar 125 l/s.
Jag har provpumpa +2h med 200 l/min.
Genomsläpplighet är mycket god ovanligt god.


Annars har jag en bevattningszon som jag maxar ca 145 l/min. Sen några andra som ligger 60 l/min, 125 l/min.

De blå släta rören ska klara av att tas upp med domkraft.
 
Det var ju helt ok siffror. Vill minnas du har 3m filterrör. Sen är tillrinning/genomsläpplighet troligen bättre nära berg, som i ditt fall. Verkar ju som man kan ta ut mer än vad Lotze anger. Kanske räcker med 4m filterrör för mig. 6m brunnsrör, 4m filterrör och 1m sump så kan jag välja vart jag vill suga och även djupbrunnspump om jag senare vill/behöver. Suga på 5m djup eller 10m djup. Jag vet att det är fritt från berg minst 11m ner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.