802 815 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
@Oldjoe, @mortimer
Nu har jag inte sett SGU kartan.
Men spontant.
"Genomsläpplighet:
Hög genomsläpplighet
Isälvssediment, sand"
"Grundvattenkapacitet i jordlager:
5-25 l/s"
Så ser jag inte se varför det inte skulle fungera?
Eller missar jag något? Ligger grundvattnet djupt?
5 l/s är 300 liter i minuten. Även en tiondel av det flödet är ju hyfsat bra.
Nu har jag inte sett SGU kartan.
Men spontant.
"Genomsläpplighet:
Hög genomsläpplighet
Isälvssediment, sand"
"Grundvattenkapacitet i jordlager:
5-25 l/s"
Så ser jag inte se varför det inte skulle fungera?
Eller missar jag något? Ligger grundvattnet djupt?
5 l/s är 300 liter i minuten. Även en tiondel av det flödet är ju hyfsat bra.
@holgersson
Tips på pumpar som jag själv kommer välja mellan:
https://www.pratoerboso.com/en/jolisearch?search_query=pedrollo+plurijet+3/130
https://www.pratoerboso.com/en/jolisearch?search_query=pedrollo+plurijet+4/100x
@Oldjoe
Man kan ju försöka sätta en filterbrunn utifrån vad som kommit fram, och isåfall utifrån detta "receptet"
Från marknivå
8m DN115 brunnsrör
4m DN115 filterrör, slitsbredd 0.3mm
1m sumprör (botten fylls lämpligen med isgrus/bentonitlera
Hiva ner en 4" djuphålspump av lämplig dimension/kapacitet
Tips på pumpar som jag själv kommer välja mellan:
https://www.pratoerboso.com/en/jolisearch?search_query=pedrollo+plurijet+3/130
https://www.pratoerboso.com/en/jolisearch?search_query=pedrollo+plurijet+4/100x
@Oldjoe
Man kan ju försöka sätta en filterbrunn utifrån vad som kommit fram, och isåfall utifrån detta "receptet"
Från marknivå
8m DN115 brunnsrör
4m DN115 filterrör, slitsbredd 0.3mm
1m sumprör (botten fylls lämpligen med isgrus/bentonitlera
Hiva ner en 4" djuphålspump av lämplig dimension/kapacitet
Jag kikade på SGU. Kom dock inte in på grannens brunn. Är lite buggigt med mobilen.
Men det jag såg så skulle jag vilja säga att @Oldjoe du har väldigt bra förutsättningar för en brunn som kommer ge rikligt med vatten.
"Ingen tätande lager över magasin"
Följer du @mortimer väldigt bra råd ang djup, filter etc och SGU stämmer så blir det riktigt bra!
Men det jag såg så skulle jag vilja säga att @Oldjoe du har väldigt bra förutsättningar för en brunn som kommer ge rikligt med vatten.
Följer du @mortimer väldigt bra råd ang djup, filter etc och SGU stämmer så blir det riktigt bra!
Det låter ju lovande frågan är hur man ska komma ner igenom skiffern? när jag slog ner silspetsen borrade jag med jordbor till grundvattennivån sen slog jag ner spetsenTotalControl skrev:Jag kikade på SGU. Kom dock inte in på grannens brunn. Är lite buggigt med mobilen.
ca 1 m till ner i skiffern. Tog ut platsen med slagrutemetoden. Kanske ska pröva o borra på nåt nytt ställe dock har grannarna hamnat på liknande djup.
Okej missade att du hade skiffer lager. Är det ren skiffer lager eller inslag med skiffer och sand?
Kanske måste borra i foderöret tills du är igenom.
Ska kolla runt på tyska forum hur de gör.
Kanske måste borra i foderöret tills du är igenom.
Ska kolla runt på tyska forum hur de gör.
Skulle säga ganska mjuk skiffer då det gick o driva ner silspetsen var dock väldigt svårt o borra i den med jordborrenTotalControl skrev:
Kom du ner med jordborren?
Är det stora bitar?
Svårt att säga. Kan ju testa att borra med jordborren i foderöret för att kolla om du kommer ner.
Är det stora bitar?
Svårt att säga. Kan ju testa att borra med jordborren i foderöret för att kolla om du kommer ner.
Nä det tog stopp med jordborren när jag stötte på skiffern sen bankade jag ner silspetsen ca 1m ytterligare, fick dock uppe lite småbitar som jag lyckats spräcka med jordborren men nog inget man kan räkna med att borra några längre sträckor.TotalControl skrev:
Ok. Då skulle jag provborra på en annan plats på tomten innan du köper på dig grejer.
Skulle jag tex borra 40 meter österut så hamnar jag i lerlager och ingen genomsläpplighet.
Bor på sidan av en sandås/grusås. Gammal sjöbotten/åkermark börjar i slutet av min baksida.
Så det kan diffa mycket från plats till plats.
Skulle jag tex borra 40 meter österut så hamnar jag i lerlager och ingen genomsläpplighet.
Bor på sidan av en sandås/grusås. Gammal sjöbotten/åkermark börjar i slutet av min baksida.
Så det kan diffa mycket från plats till plats.
Hur går det för alla härinne, någon med framgång eller väntar alla på rör från fontario ?
För egen del så har jag troligen "lagat" min hydropress. Backventilen ska bytas när tillfälle ges. Gräsmattan ska gödas för andra gången denna säsongen nu till helgen är tanken. De har lovat lite regn också så tänkte vattna samtidigt
För egen del så har jag troligen "lagat" min hydropress. Backventilen ska bytas när tillfälle ges. Gräsmattan ska gödas för andra gången denna säsongen nu till helgen är tanken. De har lovat lite regn också så tänkte vattna samtidigt
Jag går i väntans tider på stüwa rören från Erdhbohrer.
Den första brunnen fick jobba lite här om dagen. Regnade 10 mm så passade på att fylla upp gräsmattan till fältkapacitet med bevattningen. Ca 30m3 (30mm) kördes ut från brunnen. 40 mm sammanlagt med regnet.
Varför jag vattna vid regn är att jag vill inte att gräsmattan ska få skvättbevattning. Utan upp till fältkapacitet varje gång. Nu klarar den sig säkert 2 veckor utan vatten.
Ska testa denna strategi i år istället för 12-15 mm var 3e dag vid högsäsong. Så 35-40 mm en gång veckan eller längre.
Minska möjligheten för vitgröe att må bra.
Den första brunnen fick jobba lite här om dagen. Regnade 10 mm så passade på att fylla upp gräsmattan till fältkapacitet med bevattningen. Ca 30m3 (30mm) kördes ut från brunnen. 40 mm sammanlagt med regnet.
Varför jag vattna vid regn är att jag vill inte att gräsmattan ska få skvättbevattning. Utan upp till fältkapacitet varje gång. Nu klarar den sig säkert 2 veckor utan vatten.
Ska testa denna strategi i år istället för 12-15 mm var 3e dag vid högsäsong. Så 35-40 mm en gång veckan eller längre.
Minska möjligheten för vitgröe att må bra.
Det här med vattning av gräsmattan är en hel vetenskap.
Brukar heta att etablerade grämattor ska vattnas sällan men desto mer, medans nya ska vattnas tvärtom.
25-30mm vill jag minnas rekommenderas av alla förståsigpåare (t.ex Olle Berg vill jag minnas) på etablerade mattor.
Den kloke vattnar också när det regnar, då hjälper regnet till att få ner mer vatten i mattan och dessutom då också längre ner till rötterna.
Jag brukar vattna ca 2h med pendelspridare och 4h med slagspridare. Brukar stämma med ca 25-30mm med en vanlig regnmätare.
Brukar heta att etablerade grämattor ska vattnas sällan men desto mer, medans nya ska vattnas tvärtom.
25-30mm vill jag minnas rekommenderas av alla förståsigpåare (t.ex Olle Berg vill jag minnas) på etablerade mattor.
Den kloke vattnar också när det regnar, då hjälper regnet till att få ner mer vatten i mattan och dessutom då också längre ner till rötterna.
Jag brukar vattna ca 2h med pendelspridare och 4h med slagspridare. Brukar stämma med ca 25-30mm med en vanlig regnmätare.
Yepp. Läste någon golfartikel om bland annat rödsvingel och ängsgröe att man ska vattna väldigt sällan. Helst av allt så ska man vänta tills man ser att gräset börjar visa lite symptom till stress av torka. Då ska man fylla upp rejält till fältkapacitet.
Annars skapar man förutsättningar för vitgröe tex.
Annars skapar man förutsättningar för vitgröe tex.