Har fritt spelrum.. Vad finns det för några alternativ?

Med 230v är utbudet lite mer begränsat i de större pumparna. Jag skulle valt en Pentax CAB 200 från pumpe24.de, bra tryck och flöde för 100l/min och bör räcka för 4st vanliga spridare. Sen får man kolla så dimension på inloppet stämmer också

Finns det något föberett hål på Pedrollo Plurijet 5/130m där man kan sätta en tryckvakt/tryckströmbrytare ?

M mortimer skrev:
Finns det något föberett hål på Pedrollo Plurijet 5/130m där man kan sätta en tryckvakt/tryckströmbrytare ?
Om den är utan samlingsrör och tank så tror jag inte det finns dyl förbereda montagepunkter. De brukar vara samlade i ett samlingsrör på dyl pumpar utan gjutna hus.

larsw1: vad blir det för pump ?

Tittade på den pumpen du föreslog, hittade även den 300 modellen för 250 v, den såg riktig trevlig ut med bra specar.

Kommer köra slut på den gamle jetpumpen... Sen blir det nytt köp ✅

Kommer göra detsamma för min del. Sen blir det Pentax CAB T 200 eller 300, får bli att dra fram 3 fas under vinter/vår och förbereda för pumpbyte nästa vår/sommar.

M mortimer skrev:
Kommer göra detsamma för min del. Sen blir det Pentax CAB T 200 eller 300, får bli att dra fram 3 fas under vinter/vår och förbereda för pumpbyte nästa vår/sommar.
Nyfiken av valet av pump. Varför valde du den före t.ex plurijet? Pris?

Vill ha någon form av tryckvakt eller flödeskontroll och flödeskontrollers för 3-fas/400volt verkar obefintliga. Tryckvakt finns för 400v men Plurijet verkar inte ha detta förberett på sina pumpar (eller finns kanske inte på flerstegs pumpar).
Priset har inte varit avgörande. ca300euro för Pentax eller 400euro för Plurijet 5/130, tusenlappen extra blir inte så mycket utslaget över tiden.

Ah ok. Tänkte att du får ut mer tryck med plurijeten.
Jag kör en 230V flödes controller direkt på pumpen. Kopplat till ett 3 fas relä. Fungerar riktigt bra. 3 fas flödeskontrollers är rätt ovanliga som du skriver , de jag hittade var löjligt dyra.

Om du ska använda dig av någon bevattningskontroller för automatisk bevattning så går det att koppla till ett pump start relay till . Som startar/stoppar pumpen med magnetventilerna.

Pentax verkar vara en bra pump.

Mycket kan jag kring el men just relä är jag helt novis på, aldrig förstått mig på hur de används och kopplas in.

Har inte hittat någon 3-fas flödeskontroller öht.

Är det tyskland som gäller ang köp utav Pentax 300 pumpen ?

Hittar i princip bara tyskland när man googlar ...

Tyskland verkar dominerande ja på pumpar. Och överlag så verkar det vara Italienarna som är de som tillverkar det mesta kring pumpar och mycket av tillbehören.

Finns någon enstaka sida som säljer Pentax pumparna också, men sen får man fundera på hur det är med tullavgifter m.m.. när det är länder utanför EU.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.