M mortimer skrev:
Hur mycket bentonit lägger ni i strumpan i botten, så det täcker sumprörets höjd på 0.5m ?
Jag har 30 cm isgrus i botten. Ville ha ändan öppen för genomsläpplighet samt kunna rensa med kiespumpen om det skulle behövas.

• Gilla
iMicke
  • Laddar…
Någon i denna tråden som har en jordborr till utlåning, dimension 130-150mm som kan förlängas till ca6m och finns i skåne/västra blekinge ?

N neo100 skrev:
Borrade med jordborr typ 5-6 m sen tryckte jag och spolade ner till 12m

Borrar ni till andra oxå? Är på jakt efter någon som kan göra en brunn till mig :)

Liiindh: vart bor du till en början, stad och ungefärligt område ?

Liten kort statusuppdatering från min sida. Just nu ser det ut som något hänt med min pump. Flödet är 35l-40/min (i princip vad min pump är specad till) på min nya spets om än lite smutsigt/grusigt, men min pump bygger inte upp trycket till 4.3bar så tryckströmbrytaren slår ifrån. Stänger man utloppet så fortsätter pumpen att gå och toppar knappt 4bar. Vi kopplade tillbaka till min gamle rörspets men exakt samma fenomen. Kopplingarna är helt lufttäta då vi fyllt gropen för kopplingarna med vatten. Vad vi kan dra slutsats kring är att backventilen verkar fungerar som den ska. Jag bytte ejektor, munstycke m.m.. för en tid sedan och pumpen har fungerat felfritt fram tills vi kopplade över till den nya spetsen.

N neo100 skrev:
Jag har en 90 mm borr med förlängningsrör, totalt 17 meter
Får du upp någon grus/sand när du borrade med 90mm inuti röret? För mig rinner bara all sand av när jag borrar under vattenytan.
Bor i Norra Åsum

Här är bara lera hela vägen. När börjar vattnet komma? Hur stort rör har du? Vilket djup är du nere på?

N neo100 skrev:
Här är bara lera hela vägen. När börjar vattnet komma? Hur stort rör har du? Vilket djup är du nere på?
Här va också lera ner till 5,9 ungefär, där börjar vattnet komma. Nu är är de typ Åhus sand.
Lyckades sen borra ytterligare 1,4M under vatten ytan, utan att ”väggarna” rasade. Så är nere på typ 8 meter totalt.
Använder 110rör

Okej!
E där inte tillräckligt med vatten där??

N neo100 skrev:
Okej!
E där inte tillräckligt med vatten där??
Vill gärna försöka få ner mina filterrör ett par meter till så jag har får lite större vattenpelare i röret. Har faktiskt inte gjort ett ärligt försök att börja suga ifrån nuvarande djup.
Min första brunn någonsin så tar emot många tips just nu om att ju längre ner desto bättre.

Vilket djup ligger du på? Hur många l/m får du ut?

Jag har två st. Den första borrade jag och slog ner 14.5m men den bröts troligen då jag bara kan mäta 12.5 m invändigt. Men den gav ca. 40 m/l tills jag lyckades sabba den.
Borrade och spolade ner en till 10.5m sen kopplade jag ihop båda.
Nu har jag ca 40 m/l igen. Men det ökar så jag hoppas på mer.
Har du provat att bara borra djupare?
Här är något som är väldigt hårt vid 9,5m.

N neo100 skrev:
Jag har två st. Den första borrade jag och slog ner 14.5m men den bröts troligen då jag bara kan mäta 12.5 m invändigt. Men den gav ca. 40 m/l tills jag lyckades sabba den.
Borrade och spolade ner en till 10.5m sen kopplade jag ihop båda.
Nu har jag ca 40 m/l igen. Men det ökar så jag hoppas på mer.
Har du provat att bara borra djupare?
Här är något som är väldigt hårt vid 9,5m.
Vad kör ni med för pumpar på de djupen?
Är de rörspets, eller filterrör?

Rörspets och sen har jag en Gardenapump

Nu sitter jag i skiten med mitt filterrör. Jag har borrat med Skurupsborr och stött på vatten på ca 3 meter djup. Nu ger inte borren mer eftersom grusen faller av när jag lyfter upp, så vad är nästa steg? Kiespump eller en plunscher? Vad fyller dem olika för funktioner?

Då är det kiespumpen som gäller. Kiespump sägs vara effektivare än en plunscher.
Dimension filterör/brunnsrör?
Har du borrat i röret eller direkt i mark?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.