Vad är anledningen att man använder isgrus och inte makadam i botten?

Isgrus är tvättad, bra fraktion 1-3mm, ju mindre ju bättre filtrering. 75:- säcken på granngården. Finns ingen anledning att snegla på makadam.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Isgrus är tvättad, bra fraktion 1-3mm, ju mindre ju bättre filtrering. 75:- säcken på granngården. Finns ingen anledning att snegla på makadam.
Tack för infon.

Hej

Jag utlovade ju en liten statusrapport nu denna veckan och tänkte leverera en sådan också.

Allt är nu ihopkopplat och testkört men är inte helt hundra på att min pump är helt frisk. Alternativt är det min lösning som inte fungerar.

Grundvattnet ligger på ca 2.2m djup från marknivån. 0.5m under marknivå ligger en PEM40 sugledning in till min pump.

Det jag har gjort är att köpt en PEM40 slang och denna har jag gjort 600st slitsar på 0,9mm*25mm med 2cm mellanrum fördelat på 2st kolumner med "180 graders fasförskjutning" kan man säga. Detta är gjort på de understa 6m. Denna PEM slangen är totalt 10m ner under min sugledning, alltså i förhållande till marknivån så är änden på denna 10.5m ner. Botten på denna har jag klämt och värmt ihop för att det skulle gå att trä ner i mina 2" foderrör. Foderrören har jag sedan dragit upp.
Denna slitsade PEM40 slangen är sedan ihopkopplad med min sugledning via ordentliga mässingkopplingar och täta med lin och rörpasta.

Trycket och flödet är väldigt varierat och jag ser ingen logik i om det är pumpfel eller att denna lösningen inte fungerar. Vattnet jag får är lerigt. Vet att runt 4m ner så är det ett lager med lera.

Jag och min far ska backa till att koppla in min gamle spets imorgon för att utesluta pumpen.

TotalControl, kan du friska upp mitt minne något, står säkert i denna superlånga tråd.

Vad ligger din grundvattennivå på ?
Hur ser din brunn ut m.a.p filterrör och brunnsrör och längd ?
Hur långt från botten suger du med din "PVC50" rörledning ?

Hej,

Jag har från mark ner. (om jag minns allting rätt nu)
Foderör 160
0-2 meter.

Släta DN 115 brunnsrör
0-3.5 meter (grundvatten nivå 3 meter)

Filterör DN 115 Slits 0.3 mm
3.5-6.5 meter

Slät DN 115 brunnsrör som sump.
6.5-7 meter

Berg
7 meter

PVC 50 sugledning 6 meter.
Dvs 3 meter under grundvattnet, 1 meter från botten.

Okej, då är jag med på hur du har gjort.

Tankar om min lösning, bör den egentligen fungera ?

De här "träklämmorna" (två brädor som man klämmer runt rören och lägger vikter på), hur mycket kan man egentligen belasta de, 100kg ?

Limmar man dessa skarvarna på något sätt?

Hur stor skillnad är det på släta brunnsrör kontra de med inbyggd muff, hur lättare är de att trycka ner ? De är ju klenare över skarven också.

Kan man borra med jordborr i dessa brunns/filterrören istället för en kiespumpe ?
Hur avslutar du överst på din brunn, någon bild ?

M mortimer skrev:
Tankar om min lösning, bör den egentligen fungera ?
Om du menar din slitsad PEM lösning så nej. Vill minnas att jag avrådde dig några sidor bak.

M mortimer skrev:
De här "träklämmorna" (två brädor som man klämmer runt rören och lägger vikter på), hur mycket kan man egentligen belasta de, 100kg ?
Lätt 100kg de vanliga är nog 200-300kg.

M mortimer skrev:
Limmar man dessa skarvarna på något sätt?
Nej
M mortimer skrev:
Hur stor skillnad är det på släta brunnsrör kontra de med inbyggd muff, hur lättare är de att trycka ner ? De är ju klenare över skarven också.
Har inte själv jämfört. Men tyskarna förordar utan muff. Mina mufflösa gick ner hur lätt som helst.

M mortimer skrev:
Kan man borra med jordborr i dessa brunns/filterrören istället för en kiespumpe ?
Hur avslutar du överst på din brunn, någon bild
Ja det ska gå. Borren ska vara anpassad efter brunnsröret.

Just nu har jag en trasa över brunnen :) Ska täcka brunnsröret med en bit markrör med lock nu i höst.
Kan ta bild i morgon.

Jag ser dock inte varför det inte skulle fungera, det är ju på sätt o vis en förlängd traditionell rörspets bara. Fast nu är jag dock ingen geolog. Min fysik säger dock att jordlagren under mark är lufttäta uppåt i alla fall. Är de inte lufttäta åt sidan så det man suger upp från t.ex 10m sugs ut längre upp vid t.ex 7m ?
Är kanske bara att krypa till korset och medge för sig själv att man är en erfarenhet rikare.

Om man nu istället skrider till verket med en riktig filterbrunn enligt hur du har gjort, vad är rekommendationerna ?
Räknar med att kunna komma 10,5m ner med denna också i förhållande till marknivån
0.5m riktigt sumprör längst ner
filterrör (hur långt, 5m?)
brunnsrör (minst 4m så man tar höjd för att grundvattennivån kan sjunka under torrperioder)

Släta DN115 rör verkar inte finnas hos Erdbohrer (inte hos någon annan vad jag kan hitta heller) så får bli DN100 (slitsbredd 0.3mm)

M mortimer skrev:
Jag ser dock inte varför det inte skulle fungera, det är ju på sätt o vis en förlängd traditionell rörspets bara. Fast nu är jag dock ingen geolog. Min fysik säger dock att jordlagren under mark är lufttäta uppåt i alla fall. Är de inte lufttäta åt sidan så det man suger upp från t.ex 10m sugs ut längre upp vid t.ex 7m ?
Är kanske bara att krypa till korset och medge för sig själv att man är en erfarenhet rikare.

Om man nu istället skrider till verket med en riktig filterbrunn enligt hur du har gjort, vad är rekommendationerna ?
Räknar med att kunna komma 10,5m ner med denna också i förhållande till marknivån
0.5m riktigt sumprör längst ner
filterrör (hur långt, 5m?)
brunnsrör (minst 4m så man tar höjd för att grundvattennivån kan sjunka under torrperioder)

Släta DN115 rör verkar inte finnas hos Erdbohrer (inte hos någon annan vad jag kan hitta heller) så får bli DN100 (slitsbredd 0.3mm)
Tycker det låter vettigt, jag har precis som totalcontrol 3 meter filterrör men desto mer filterrör i vattenförande desto bättre. Blir det djupvattenpump? Annars är det kanske inte lönt att gå ner 10.5m så vidare du inte planerar att sätta JET pump i grop under marknivå.

DN115 verkar finnas hos Lotze Wassertechnik (http://www.lotze-wassertechnik.de) där jag beställt några ggr.

Skulle det fungera med en 90mm jordborr i DN115 ?

Vet faktiskt inte. Körde dia 108mm kiespumpen själv.

M mortimer skrev:
Skulle det fungera med en 90mm jordborr i DN115 ?
Problemet med jordborr är att det är svårt att få upp gruset när du väl kommit ner till vatten. De liksom bara rinner av när man drar upp borret

Maxwells demon TotalControl skrev:
Finns här också.

[länk]

Du väljer TNA vid pipe connection.

Skulle ta DN 115 minst. Högre kapacitet samt möjlighet till att sänka ner en 4" djuphålspump.
Missade en sak... Jag har filterrör med "muff" och upplevde inte några problem med att få ner dessa, stod uppe på röret och jobbade med plunscher.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Hittade släta DN115 rör sedan när jag letade lite mer noggrant.
Jo, jag är med på att det blir en liten lös geggamoja man ska försöka dra upp med jordborret när man är nere i vattenförande lager.

Anledningen till att jag hade hoppats att klara mig utan kiespump är framförallt kostnaden på ca 1500kr för den.

Skulle man kunna spola inuti i filterrören/brunnsrören med en 2" nål som ansluts till en bensinpump(ca 200-300l/min) med återvinning av vattnet via en 1m3 barnbassäng, ungefär som Frank verkar ha gjort här från trakterna (finns en bild på det någonstans i denna tråden) ?

Likvärdigt denna:

Hur mycket bentonit lägger ni i strumpan i botten, så det täcker sumprörets höjd på 0.5m ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.