812 996 läst · 6 221 svar
813k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Pumpar på men ingen förändring i tryck eller vatten.
Har fått tag på mer rör så inväntar de just nu.
Har fått tag på mer rör så inväntar de just nu.
Hej allihopa. Har följt forumet länge och håller på med min allra första brunn.
Tanken va att slå ner en enkel rörspets, men då jag va osäker på markförhållandena men tjock lera som översta skick så började jag med att borra. Längre ner fanns riktigt fin sand (typ Åhus strand)
Vatten har jag hittat på 5,9M
Har nu lyckats borra 7,8 och har just nu en vattenpelare på 1,4M.
Med dessa förhållandena så har jag tänkt strunta i spetsen och göra liknande @TotalControl med fodorrör. Men behöver lite tips/råd.
Min tänkta arbetsgången är att trycka ner 160mm dräneringsrör (slitsat)
Borra inne i röret,då jag inte har någon kiespumpe samtidigt pressa ner detta rör ytterligare.
•Hur långt ner under vatten (vattenpelare) är fördelaktigt att trycka de slitsade rören?
•Hade du 50mm PEM slang från brunnen ända fram till pumpen?
•Hur ser delen ut som är nere i brunnen? Filter, backvetil
Mitt mål att bevattning av gräsmatta med pop-up. Så vill ha bra med vatten och bra tryck ut till spridarna.
För er i Kristianstadtrakten så bor jag i Norra Åsum
Tanken va att slå ner en enkel rörspets, men då jag va osäker på markförhållandena men tjock lera som översta skick så började jag med att borra. Längre ner fanns riktigt fin sand (typ Åhus strand)
Med dessa förhållandena så har jag tänkt strunta i spetsen och göra liknande @TotalControl med fodorrör. Men behöver lite tips/råd.
Borra inne i röret,då jag inte har någon kiespumpe samtidigt pressa ner detta rör ytterligare.
•Hur långt ner under vatten (vattenpelare) är fördelaktigt att trycka de slitsade rören?
Mitt mål att bevattning av gräsmatta med pop-up. Så vill ha bra med vatten och bra tryck ut till spridarna.
Hej,H holgersson skrev:Hej allihopa. Har följt forumet länge och håller på med min allra första brunn.
Generellt så är det desto mer desto bättre, det handlar ju helt och håller om tillrinning. Jag har själv vatten på ca 2.2 meter och är nere totalt 6 meter. När jag kör pumpen för fullt sjunker vattennivån så pass mycket att jag ser bottenventilen som hänger ca 0.5 meter ovanför botten i röret.
Längst ner har jag en bottenventil likt denna från RR https://www.rinkabyror.se/artikel/bottenventil-europa-32r/
TotalControl skrev:
Vad har du för dimension på tryckledningen efter pumpen ut till dina sprinklers?TotalControl skrev:
Jag har 4 st PEM 50 som matar 4 zoner.H holgersson skrev:
Till de stora Hunter I20 rotorerna så går det en PEM 32 avstick från PEM 50 matningen till varje sprinkler. 5-6st I20. 2 sådana zoner.
MProtator zonerna går med 2st PEM 32 slingor från PEM 50. Tänk form som en stämgaffel. Sen anborrbygel och hunter flex joint direkt på PEM 32. Typ 15 st per PEM 32. 2 sådana zoner. En av zonerna med färre huvuden.
Ang brunnen. Ju djupare ju bättre. Ett slittsat avloppsrör duger inte som filter om du inte bara har typ 4/8 Makadam i backen.
Jag skulle försöka få ner så mycket slittsat foder som möjligt om du nu borrar i den utan kiespump. Sen lägga ner DN115 filterör samt brunnsrör. Då slipper du dra upp foderöret om det är slittsat. Oslitsat så får du dra upp foderöret över filterröret.
Med de djupet på grundvattnet så skulle jag även köra med en 4" djuphålspump.
Du vill gärna ha minst 2 meter vattenpelare över filret. Blir en kona i vattnet när man pumpar.
Du har alltså runt 3,8m vatten ståendes i röret?F fizz skrev:Hej,
Generellt så är det desto mer desto bättre, det handlar ju helt och håller om tillrinning. Jag har själv vatten på ca 2.2 meter och är nere totalt 6 meter. När jag kör pumpen för fullt sjunker vattennivån så pass mycket att jag ser bottenventilen som hänger ca 0.5 meter ovanför botten i röret.
Längst ner har jag en bottenventil likt denna från RR [länk]
Jo jag vet att de är tillrinningen som de mesta hänger på. Vet dock inte än då jag inte änns köpt en pump ännu
Har du något filter innan pumpen som fångar ev sand från botten av filterröret?
Vilken slangstorlek har du ner i brunnen?
De säger att de maximala sug djupet är 8-9m, så på vilket djup bör man hänga bottenventilen på? Pumpen kommer stå precis ovanflör brunnen
Undrar bara varför endel grus pumpar ner sina filterrör 20-25 meter som @TotalControl nämner i något inlägg. Så långt ner kan man väll inte ha sugdelen på ändå?
Djuphålspump vid de djupen.
https://www.fontario.de/epages/78206167.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78206167/Products/133-001
Hade inte stött på berg efter 7-8 meter så hade jag kört så djupt som möjligt och kört med djuphålspump. Skönt att slippa mecka inför vintern.
https://www.fontario.de/epages/78206167.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78206167/Products/133-001
Hade inte stött på berg efter 7-8 meter så hade jag kört så djupt som möjligt och kört med djuphålspump. Skönt att slippa mecka inför vintern.
Jag har borrat hela djupet med jordborr och tänkt ställa ner trycka ner ett dräneringsrör istället för DN115. Alltså utan fodorrör, endast ”filterrör”. Dräneringsröret är liksom till för att leda bort vatten från t.ex hus och bör fungera liknade de tyska rören.TotalControl skrev:
Jag har 4 st PEM 50 som matar 4 zoner.
Till de stora Hunter I20 rotorerna så går det en PEM 32 avstick från PEM 50 matningen till varje sprinkler. 5-6st I20. 2 sådana zoner.
MProtator zonerna går med 2st PEM 32 slingor från PEM 50. Tänk form som en stämgaffel. Sen anborrbygel och hunter flex joint direkt på PEM 32. Typ 15 st per PEM 32. 2 sådana zoner. En av zonerna med färre huvuden.
Ang brunnen. Ju djupare ju bättre. Ett slittsat avloppsrör duger inte som filter om du inte bara har typ 4/8 Makadam i backen.
Jag skulle försöka få ner så mycket slittsat foder som möjligt om du nu borrar i den utan kiespump. Sen lägga ner DN115 filterör samt brunnsrör. Då slipper du dra upp foderöret om det är slittsat. Oslitsat så får du dra upp foderöret över filterröret.
Med de djupet på grundvattnet så skulle jag även köra med en 4" djuphålspump.
Du vill gärna ha minst 2 meter vattenpelare över filret. Blir en kona i vattnet när man pumpar.
![Närbild av ett svart, ribbat dräneringsrör som ska användas för vattenavrinning i ett byggprojekt.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/324/324288-d0e79e20b71629212f2d28de83c43103.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu känns de som jag kan borra mig ner betydligt längre. Så ett par meter ska nog inte vara några problem har just nu 1,4 utan att väggarna rasat in ännu.
Varför rekommenderar du djuphålspump? Kan man få samma effekt som du om tillrinningen tillåter med en sådan pump. Fördelar/nackdelar?
Har du bottenventil på ditt PVC rör som går ner i brunnen? På vilket djup suger du vatten på?
Varför sumprör? Och varför användes isgrus i botten?
Många frågor men roligt projekt
Har ett filter efter pumpen, isgrusen i botten på röret verkar gjort susen för det blir mindre och mindre sand i filtret känns det som. Ner i röret är R32 PEM, vet inte om det finns någon optimal höjd för bottenventilen... kändes bra med ca 0.5 meter över bottenH holgersson skrev:Du har alltså runt 3,8m vatten ståendes i röret?
Jo jag vet att de är tillrinningen som de mesta hänger på. Vet dock inte än då jag inte änns köpt en pump ännu
Har du något filter innan pumpen som fångar ev sand från botten av filterröret?
Vilken slangstorlek har du ner i brunnen?
De säger att de maximala sug djupet är 8-9m, så på vilket djup bör man hänga bottenventilen på? Pumpen kommer stå precis ovanflör brunnen
Undrar bara varför endel grus pumpar ner sina filterrör 20-25 meter som @TotalControl nämner i något inlägg. Så långt ner kan man väll inte ha sugdelen på ändå?
Har man mer än 8-9 meters sughöjd så är det djupvattenpump som gäller, känns som om det blir ganska mycket dyrare.
Borrar du inte i röret nu? Så fort jag kommer till grundvatten börjar väggarna trilla in.H holgersson skrev:Jag har borrat hela djupet med jordborr och tänkt ställa ner trycka ner ett dräneringsrör istället för DN115. Alltså utan fodorrör, endast ”filterrör”. Dräneringsröret är liksom till för att leda bort vatten från t.ex hus och bör fungera liknade de tyska rören.
[bild]
Just nu känns de som jag kan borra mig ner betydligt längre. Så ett par meter ska nog inte vara några problem har just nu 1,4 utan att väggarna rasat in ännu.
Varför rekommenderar du djuphålspump? Kan man få samma effekt som du om tillrinningen tillåter med en sådan pump. Fördelar/nackdelar?
Har du bottenventil på ditt PVC rör som går ner i brunnen? På vilket djup suger du vatten på?
Varför sumprör? Och varför användes isgrus i botten?
Många frågor men roligt projekt![]()
Tror tyvärr slitsarna på dräneringsröret är för breda, vid dränering lägger man väl markduk och makadam runt röret för att förhindra att sand kommer in.
Tror som @TotalControl att det vore bra som foderrör och sen köra ett filterrör inuti, borde väl fungera bra med isgrus som "filter" mellan dom olika rören.
F fizz skrev:Har ett filter efter pumpen, isgrusen i botten på röret verkar gjort susen för det blir mindre och mindre sand i filtret känns det som. Ner i röret är R32 PEM, vet inte om det finns någon optimal höjd för bottenventilen... kändes bra med ca 0.5 meter över botten
Har man mer än 8-9 meters sughöjd så är det djupvattenpump som gäller, känns som om det blir ganska mycket dyrare.
Fyller man inte pumpen med skit om filtert sitter efter pumpen?F fizz skrev:Har ett filter efter pumpen, isgrusen i botten på röret verkar gjort susen för det blir mindre och mindre sand i filtret känns det som. Ner i röret är R32 PEM, vet inte om det finns någon optimal höjd för bottenventilen... kändes bra med ca 0.5 meter över botten
Jag har ju vatten på 5,9 och med minimum 2 meter vattenpelare så hamnar jag inte över 8 meter så en pump ovan mark borde väll fungera?
Nej jag har inte skaffat mig något rör än, vad de nu blir för något. Så just nu borrar jag utan rör men först efter 1,40 under grundvattnet börjar väggarna trilla in så insåg att rör behövs innan jag kan fortsätta.F fizz skrev:Borrar du inte i röret nu? Så fort jag kommer till grundvatten börjar väggarna trilla in.
Tror tyvärr slitsarna på dräneringsröret är för breda, vid dränering lägger man väl markduk och makadam runt röret för att förhindra att sand kommer in.
Tror som @TotalControl att det vore bra som foderrör och sen köra ett filterrör inuti, borde väl fungera bra med isgrus som "filter" mellan dom olika rören.
Vad fick du betala för dina sex meter rör? Tyckte bara de sprang i pengar för lite rör :/
Så länge vattnet rinner till tillräckligt fort ska det ju vara lugnt med 2 meter vattenpelare, annars är ju alternativet att sätta pumpen under marknivå och därmed kunna borra djupare.H holgersson skrev:Nej jag har inte skaffat mig något rör än, vad de nu blir för något. Så just nu borrar jag utan rör men först efter 1,40 under grundvattnet börjar väggarna trilla in så insåg att rör behövs innan jag kan fortsätta.
Vad fick du betala för dina sex meter rör? Tyckte bara de sprang i pengar för lite rör :/
Kollade min beställning som gjordes sommaren 2015, kostnaden i euro var ungefär den samma men den svenska kronan stod bättre mot euron 2015. Man får slå ut investeringen på alla år man har glädje av brunnen.
@holgersson
Jag skulle inte mecka med hemvariant med dräneringsrör etc.. Det blir inte bra. Som fizz skriver det är för stora sitsar. 0.3mm brukar standard slitsstorleken vara på filterören man använder om man inte vet att man har grovkornig grus i backen.
Om du ska göra jobbet gör det korrekt på en gång. Beroende på hur du ska använda brunnen så räknar du hem rören rätt fort.
0.5 m sumprör har man bland annat för att man vill ha ett starkare rör i botten när man borrar brunnen. Filterrör är klenare än de släta.
Sen blir funktionen med Kiespumpen sämre om man försöker vacuum pumpa i filter delen.
Is grus har man för att få ett grus filter i ändan av röret som är helt öppet annars. Annars suger man ju in sand genom ändan. Vissa pluggar ändan med bentonitlera.
Om man borrar hålet med ett foderör till rätt djup som sen brunnsröret stoppas ner i så kan man skruva dit en bottom cap.
Jag har en bottenventil. Grundvattnet ligger på ca 3 meter min sugledning är 6 meter. Så ca 1.5 meter från botten suger jag från.
Fördel med djuphålspump är att tillriningen inte är lika viktig. Om du får ner pumpen 20 meter under vattenytan så har du 20 meter vattenpelare till godo. Vanlig torrställd sugpump så har du max 8-9 meter vattenpelare till godo om du har typ grundvattnet i dager. I vanliga fall kanske 5 meter pelare.
Det är bra klös i många djuphålspumpar. Den jag länka till ger 5.5 bar vid 80 l/min.
Varför jag rekommenderar det var om du har grundvattnet på 6 meter så har du typ 2 meter pelare. Utan att veta din tillrining och vara safe så kan man köra så djupt som möjligt och köra en djuppump.
Men borra så djupt du kan sen får du bestämma pump. Kan ju testa med vanlig pump först.
Mitt tips är att göra det korrekt utan hem-meck så får du en brunn som håller många många år framöver.
Jag skulle inte mecka med hemvariant med dräneringsrör etc.. Det blir inte bra. Som fizz skriver det är för stora sitsar. 0.3mm brukar standard slitsstorleken vara på filterören man använder om man inte vet att man har grovkornig grus i backen.
Om du ska göra jobbet gör det korrekt på en gång. Beroende på hur du ska använda brunnen så räknar du hem rören rätt fort.
0.5 m sumprör har man bland annat för att man vill ha ett starkare rör i botten när man borrar brunnen. Filterrör är klenare än de släta.
Sen blir funktionen med Kiespumpen sämre om man försöker vacuum pumpa i filter delen.
Is grus har man för att få ett grus filter i ändan av röret som är helt öppet annars. Annars suger man ju in sand genom ändan. Vissa pluggar ändan med bentonitlera.
Om man borrar hålet med ett foderör till rätt djup som sen brunnsröret stoppas ner i så kan man skruva dit en bottom cap.
Jag har en bottenventil. Grundvattnet ligger på ca 3 meter min sugledning är 6 meter. Så ca 1.5 meter från botten suger jag från.
Fördel med djuphålspump är att tillriningen inte är lika viktig. Om du får ner pumpen 20 meter under vattenytan så har du 20 meter vattenpelare till godo. Vanlig torrställd sugpump så har du max 8-9 meter vattenpelare till godo om du har typ grundvattnet i dager. I vanliga fall kanske 5 meter pelare.
Det är bra klös i många djuphålspumpar. Den jag länka till ger 5.5 bar vid 80 l/min.
Varför jag rekommenderar det var om du har grundvattnet på 6 meter så har du typ 2 meter pelare. Utan att veta din tillrining och vara safe så kan man köra så djupt som möjligt och köra en djuppump.
Men borra så djupt du kan sen får du bestämma pump. Kan ju testa med vanlig pump först.
Mitt tips är att göra det korrekt utan hem-meck så får du en brunn som håller många många år framöver.
Vilken typ av bensindriven pump är lämplig för att suga rent en spets, alltså som tål grus/sand bäst ? Kan man reglera suget med någon form av gasrglage på en bensindriven pump, alltså om pumpen klarar 600l/min men jag vill suga på runt 150-200 l/min ?