Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur går det för alla? Blir det någon vatten?
Gott om vatten och mindre med sand efter ca 15cm isgrus i botten på röret :)
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Tänkte faktiskt avlägga en liten rapport idag och ser då inlägget från totalcontrol.
Vi (jag och min far) har kommit så pass långt nu mellan semestrarna att vi idag fått ner PEM40 slangen i foderröret och dragit upp 8m av de 12m av foderrören som ska upp. De första metrarna fick vi pressa med domkrafter men idag märkte vi att vi kunde lyfta rören i slutändan med handkraft och diverse låsanordningar som broms så att röret inte skulle sjunka ner igen.
Värme och bad ute vid Hälleviksbadet idag med barnen lockade mer på eftermiddagen så vi bröt vid lunch idag. De sista metrarna ska inte ta lång stund at få upp och därefter är det att gräva fram kopplingen som går till gen gamle spetsen och koppla ihop med min nya lösning.
Även haft elektrikern här för någon dag sedan för at se hur möjligheterna är för att dra fram el för 3-fas pump
Gräsmattan fick gödning och vatten i början av veckan så den växer så det knakar, robotklipparen Fido har fått stå inne sista två dagarna när vi arbetat med vattenprojektet men nu ikväll så får den gå utan timer någon dag.
Måndag bär det av igen med husvagn 1 vecka.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur går det för alla? Blir det någon vatten?
Gick på det idag igen efter att ha byt ena kopplingen på sug sidan då de börja läcka från den å de både lät å syntes att de kom luft.
Så hade goda förhoppningar idag men sluta med samma resultat som innan bytet av koppling.
Får upp vatten men är så lite att spridaren inte rör sig. Körde så ett bra tag så vatten är där jämfört med innan ja slog ner det 60cm till. Resultatet innan va bra tryck men vattnet tog slut efter 29sek.

Nu vatten men inget tryck. Så slut på idéer nu.
 
:crysmile:
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur går det för alla? Blir det någon vatten?
Har väntat på nya rör från Tyskland. De ligger nu på posten. (y)
Lite segelsemester kom emellan så projektet återupptas om någon vecka. Men som svar på frågan är det vatten överallt just nu i Blekinge skärgård :crysmile:

Innan jag drog på semester har jag kunnat köra pump kontinuerligt men jag får strypa utflödet och då ger det ca 3 l/min med en jetpump.:confused: stryper jag inte tömmer jag röret på 10 sekunder. Sen suger pumpen luft.
Tanken är att få ner några meter blåa rör i marken och därmed öka ytan av filterrör som är under grundvattennivån och som kan ge tillrinning.

Mitt blåa rör har gått hyfsat lätt ner i marken med Kiespump. En fundering jag fick när jag pumpat. Skulle man kunna använda en diafragmapump för att pumpa grus från röret. Jag tänker att den här klarar partiklar på upp till 38 mm. Då skulle det gå ännu enklare. Någon som har kunskap om diafragmapumpar?
 
@fizz Bra att det hjälpte. Om det fortsätter att komma störande mycket sand och du tror att sanden kommer från rörändan så kan man täta ändan med bentonitpellets i en damstrumpa. Dock förlorar man lite area för tillrining.

@mortimer ditt projekt är jag förjävla nyfiken på hur det går. Blir det hem-meck silen till slut?

@fidde_modo Låter som det är fortfarande någon läckage av luft eller liknade. Någon spetsskarv kanske?

@nummer_13 Ja där är det ju inte brist på vatten :) Ingen koll alls på den pumpen. Men den lär ju inte kunna suga upp prylar på mer än ca 8 meters djup om den fungerar som en vanlig "sugpump"?
 
Nja, lite hem meck kan man kanske kalla det. Inte den lösningen jag först var inne på, någon blandning av den och filterbrunn. Bilder och resultat kommer förhoppningsvis efter denna husvagnssemesterveckan.

En helt annan grej. Totalcontrol, du verkar ha sprinkleranläggning nedgrävd. Kan du förtälja lite mer om det o även någon bild? Hur stor gräsyta har du, hur avancerat är det att få ner ?
 
Det stämmer. Kör med Hunters grejer. Beställda från ebay. Kör 4 zoner. 2 zoner med rotor spridare som på bilden samt 2 zoner med MP rotator.
Inte speciellt svårt. Gör man en bra projektering först med placering, tryck, flöden, zon indelning så blir det bra.
Det absolut viktigaste är head to head coverage.
Rekommendera att läsa här.
https://www.irrigationtutorials.com/

Följer man det så blir det bra.

Har dåligt med bilder faktisk.
Lite från gräv och från när gräsmattan är på uppkomst. Där körs en zon med 5 st rotor spridare.

Jag har typ 1100 m2 gräs.

Grön gräsmatta med rotor spridare i funktion, solljus och skugga, trädgårdsskjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd trädgård med en röd traktor och markberedning för bevattningssystem med rotorspridare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@fizz Bra att det hjälpte. Om det fortsätter att komma störande mycket sand och du tror att sanden kommer från rörändan så kan man täta ändan med bentonitpellets i en damstrumpa. Dock förlorar man lite area för tillrining.

@mortimer ditt projekt är jag förjävla nyfiken på hur det går. Blir det hem-meck silen till slut?

@fidde_modo Låter som det är fortfarande någon läckage av luft eller liknade. Någon spetsskarv kanske?

@nummer_13 Ja där är det ju inte brist på vatten :) Ingen koll alls på den pumpen. Men den lär ju inte kunna suga upp prylar på mer än ca 8 meters djup om den fungerar som en vanlig "sugpump"?
Nån som har en bra idé om man kan kolla vart man har en luftläcka i ledningen?
 
Kör också mestadels med saker från Hunter, två olika storlekar av rotor spridare samt MP-rotator. Har använt mig av gardena ventilbox v3 (hunters magnetventiler passar bra) till dom olika zonerna. För styrning använder jag mig av en "kina" irrigation controller som jag beställde hem på vinst och förlust.

Precis som totalcontrol skriver är det viktigt med head to head täckning, själv slarvat på något ställe och det har resulterat i att jag fått gräva 2ggr...

Kan fixa fram lite bilder om intresse finns.
 
Ja bilder är alltid kul!

Vad är det för controller? Är du nöjd med den? Appstyrning?
 
Är denna jag kör med, betalt ca 800:- totalt

https://m.made-in-china.com/product...prinkler-Controller-796630455.html#ampViewAll

Var först inne på en controller från opensprinkler.com men kunde inte riktigt motivera skillnaden i pris.

Gör precis vad den ska, lite konstiga översättningar i appen men på det stora hela okej.
App-interface för bevattningssystem med väderprognos, temperatur, och inställning för regnstop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Körde ett tag idag igen med de vanliga resultatet där de inte blir nått tryck samt luftpuffar. (Film utan spridare på pall)
Efter ca1h körande hände följande (Film med spridare på pall)
Nån som varit ut för samma?
 
Hur är flödet utan spridare ? På de pendelspridare som jag har från Gardena sitter det ett litet enkelt filter precis innanför slangkoppling, går att skruva av kopplingen på Gardena spridare. Provat med annan spridare, t.ex helt vanlig slagspridare?
 
Inget vidare flöde utan tyvärr.
Ska testa med andra spridare imon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.