Kollade lite på SGU i området du angav.
Verkar som grundvattnet ligger ovanligt djupt i området.
Tittade Getinge, Bagershill, Gårdstånga.
Allt från 11 till 25 meters djup.
 
Hm..hur hittade du information om djupet? Har kikat på SGUs kartor men hittar inget om djup?
 
Du får kolla på brunnar i närheten i kartvisare. Där brukar grundvattennivå, jord djup samt ibland flöde presenteras. Inte alltid all information står dock.
 
Nu kört lite till å även tagit lite ljud upptagning.
 
Fidde_modo: Kan spontant inte höra din backventil, men har inte vridit upp volymen på "max". Vad har du för grundvattennivå hos dig ? Vart bor du ? Vad har du för dimension på sugledningen ? Är det en rörspets du har eller filterbrunn ?
 
M mortimer skrev:
Fidde_modo: Kan spontant inte höra din backventil, men har inte vridit upp volymen på "max". Vad har du för grundvattennivå hos dig ? Vart bor du ? Vad har du för dimension på sugledningen ? Är det en rörspets du har eller filterbrunn ?
Hörde själv inget från backventilen.
Stötte på vatten runt 8m tror ja de va.
Är en rörspets 2” in handlad från Tyskland.

Bor i Halmstad i snöstorp.
 
  • Rörspets 2 tum placerad vertikalt mot en mörkbrun staketvägg, på ett grus- och plattbelagt markyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Perforerad rörspets 2 tum mot en träbakgrund, troligen för vattenbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Piicken
  • Laddar…
Fidde_modo: vi är många härinne med vattenprojekt på G så blir säkert dubbla frågor ibland och därmed svar också.
Hur djupt ner är du med botten av spetsen ?
Vad säger SGU om förhållanden och ur djupt ner är andra brunnar i området ?
Om du öppnar proppen på din spets och lodar, ligger grundvattennivån 8m ner då ?
Vad händer om du fyller spetsen med vatten uppifrån, rinner det ner/töms fort ?
 
Vid koloniområdet i Snöstorp/Halmstad ser det ut som grundvattennivån ligger på 4m, sen har du tre brunnar öster om ditt område varav två på 15m resp 19 m. En av de har notering om filterbrunn på 2m.
 
M mortimer skrev:
Fidde_modo: vi är många härinne med vattenprojekt på G så blir säkert dubbla frågor ibland och därmed svar också.
Hur djupt ner är du med botten av spetsen ?
Vad säger SGU om förhållanden och ur djupt ner är andra brunnar i området ?
Om du öppnar proppen på din spets och lodar, ligger grundvattennivån 8m ner då ?
Vad händer om du fyller spetsen med vatten uppifrån, rinner det ner/töms fort ?
Härligt å följa alls projekt. Å framför allt kul för de som lyckats.
Ska kolla lite mer imorgon på djupet för spets å vart vattnet ligger på för djup i röret.

Har en granne som har en grävd brunn med cementeringar på 8-9m har ja för mig han sagt.

Hittar inte så mycket på SGU tyvärr.
 
M mortimer skrev:
Vid koloniområdet i Snöstorp/Halmstad ser det ut som grundvattennivån ligger på 4m, sen har du tre brunnar öster om ditt område varav två på 15m resp 19 m. En av de har notering om filterbrunn på 2m.
Här är ungefär plats där ja försöker.
Vart låg den med filterbrunn?
 
  • Skärmdump av karttjänst med en markerad röd cirkel vid området Lagågard för att visa byggprojektets plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mortimer skrev:
Är det bra tillrinning och ingen luft så ska man aldrig höra backventilen "jobba" (öppna och stänga hela tiden) utan den ska vara öppen hela tiden.
Totalcontrol har limmade PVC kopplingar vill jag minnas och de är troligen mindre känsliga för luft.

En helt annan detalj, om man skruvar ihop två mässingkopplingar med varandra på sugsidan, dimension R40, använder man gängtejp eller lin+linolja ? Jag har änsålänge bara använt mässingkoppling mot galvaniserat rör och PEM slang.
Alltid lin och pasta! Om man inte orkar, kör med tandtråd (den syntetiska lintråden) och när man inte orkar efter det, gänglim. Förstdärefter tejp.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Skärmdump av kartvy och databasinformation om en brunnsposition med tekniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fidde_modo skrev:
Hörde själv inget från backventilen.
Stötte på vatten runt 8m tror ja de va.
Är en rörspets 2” in handlad från Tyskland.

Bor i Halmstad i snöstorp.
Hur fick du ner röret 4 meter? Slog du ned det? .. Hur mycket vatten kan du få från brunnen per min?

Mvh!
 
A Alb1990 skrev:
Hur fick du ner röret 4 meter? Slog du ned det? .. Hur mycket vatten kan du få från brunnen per min?

Mvh!
Har röret nere ca 10m.
Körde med Skurupsborr ungefär 8-9m sen satta jag ner ett stuprör (för rasrisken) därefter ner med galvatrör med rörspets längst ner.

Jag har gått från att kunna fylla 1 1/2 vattenkanna innan det tog slut.

Sen fick jag ner röret ytterligare 60cm å har nu vatten hela tiden men dock i väldigt dåligt tryck vilket ja ännu inte har nån lösning på. Kan va så att pumpen drar tjuvluft eller inte fått till någon bälg där nere alt måste ja ner djupare för tillrinningen.
 
N nummer_13 skrev:
Förhoppningsvis inte så mycket sten. Står isälvssediment på SGU. Stötte på lite sten när jag borrade därav frågan. Tack för info om lock. Blir till att beställa lite grejer från Tyskland.
Liten statusuppdatering av mitt projekt. Beställde saker från Tyskland. Har nu fått ner 7,5 m har grundvatten på 5,5 m. Tänker ytterligare någon meter ner innan jag är nöjd. Jag har lagt 3x2 timmar. Så det funkar rätt bra.

Beställde 3m slitsade rör 0,3mm.
Närbild av ett blått slitsat 3m rör med skador, använt för grunda vattenprojektet, liggande på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går rätt bra med kiespumpen. Vid två tillfällen har det tagit stopp. Har då kört en tryckluft/vatten rigg och helt plötsligt har jag fått ner ytterligare en halvmeter. Har en ”dysa” i änden på slangen så det blir bra tryck när jag öppnar lyftkranen.
Skadat rörpaket med ett grått och ett blått rör som står på en stenlagd yta med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kör en stege som rigg för att få upp och ner pumpen. Är rätt lätt och hiva upp och ner. Dock lite klurigt att förstå vilken teknik man ska ha. Ibland är hela pumpens rör fullt och ibland knappt något trots att man tycker man gör lika.
En stege står vid en husvägg bredvid en tom skottkärra och en hög med betongrör, slangar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har snart inte mer rör. Bara ca 20cm sen hamnar ”stupstocken” i marken.
Beställde i rören i Tyskland men efter att DHL och postnord gjort sitt såg det ut så här i ett av fyra paket.
Skadade blåa plastslitsrör med brutna kanter liggande i en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I morgon blir det provpumpning. Har mycket fin sand och tänkte se om det funkar att börja pumpa.
Väntar fortfarande på reklamationen.
 
  • Byggprojekt med temporär rigg inkluderande betongblock, träplankor och slangar på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.