Bra jobbat! Riktigt kul att se. Surt med rören..
Fick du upp några större stenar med Kiespumpen?
Rapporterna gärna sen hur provpumpningen gick.

M mortimer skrev:
Fidde_modo: vi är många härinne med vattenprojekt på G så blir säkert dubbla frågor ibland och därmed svar också.
Hur djupt ner är du med botten av spetsen ?
Vad säger SGU om förhållanden och ur djupt ner är andra brunnar i området ?
Om du öppnar proppen på din spets och lodar, ligger grundvattennivån 8m ner då ?
Vad händer om du fyller spetsen med vatten uppifrån, rinner det ner/töms fort ?
Nu tagit lite mått
Ner till botten av spetsen är de ca 10,5m från mark nivå. Men nu har ja grop med pumpen i så då är det 9.70m
Lodar ja i röret så har jag 3.80m med vatten vilket då är om man mäter från pumpen å ner ca 5,9 ner till vatten.

Efter ja slagit ner röret å fyller vatten så stiger de upp i röret. Men efter ja spolar röret med vatten å luft och där med tryckt upp vatten blandat med sand så rinner de ner å där med fyller ja inte röret hur mycket vatten ja än spolar ner vilket borde vara bra.

Slog ner spetsen ytterligare igår men har där efter inte lyckats pumpa pga läckage i plast kopplingen. Lite komiskt då vi prata om att inte ha platskopplingar.:crysmile:
Så troligtvis därför jag fick luft puffar vid förra pumpningen.

• Gilla
fizz
  • Laddar…
nummer_13: riktigt kul att se ditt projekt. Vet du hur ditt grundvatten ligger ? Tråkigt med Postnord och DHL. Tyvärr är jag ganska säker på att din reklamation inte kommer ge något; två inblandade transportföretag som kommer skylla på varandra. Postnords kund är DHL och DHLs kund är det tyska företaget.Håller verkligen tummarna för att det reder ut sig. Du ska egentligen reklamera det till det tyska företaget du beställt från, därefter är det deras tur att ta det med DHL+Postnord.

Fidde_modo: Dåm har du en ganska djup grundvattennivå; 5.9+(10.5-9.7)=6.7m. Min gamle rörspets så hade jag botten av spetsen 9.5m under grundvattennivån. Nu vt jag inte hur det ser ut i jordlagren och vad du har för jordlager där du har din spets. Första för dig är ju att byta plastkopplingen mot mässingkoppling. Blir det inte bra då så skulle jag slagit ner spetsen par meter till, åtminstone 3m

M mortimer skrev:
nummer_13: riktigt kul att se ditt projekt. Vet du hur ditt grundvatten ligger ? Tråkigt med Postnord och DHL. Tyvärr är jag ganska säker på att din reklamation inte kommer ge något; två inblandade transportföretag som kommer skylla på varandra. Postnords kund är DHL och DHLs kund är det tyska företaget.Håller verkligen tummarna för att det reder ut sig. Du ska egentligen reklamera det till det tyska företaget du beställt från, därefter är det deras tur att ta det med DHL+Postnord.

Fidde_modo: Dåm har du en ganska djup grundvattennivå; 5.9+(10.5-9.7)=6.7m. Min gamle rörspets så hade jag botten av spetsen 9.5m under grundvattennivån. Nu vt jag inte hur det ser ut i jordlagren och vad du har för jordlager där du har din spets. Första för dig är ju att byta plastkopplingen mot mässingkoppling. Blir det inte bra då så skulle jag slagit ner spetsen par meter till, åtminstone 3m
Ska bli spännande å se om de gör nått resultat med ny koppling. Ska bara hitta nån lämplig.
Känner mig ändå positiv nu när man inte kör slut på vattnet som innan ja fick ner den djupare.
Är inte helt lätt å driva ner den. Slår med slägga å inte många cm per gång. Kör då även vatten vid sidan om för att få en aning hjälp av de.

Hade en hemsida för 11år sedan med lite bilder på hur det gick till när vi slog ner spetsen på nytt men den sidan verkar inte finns längre. Hittade en bra bild från arkivet dock. Då hade jag obefintligt med kunskap kring hur en rörspets fungerade utan litade mer eller mindre på att de som drivit ner den tidigare visste vad de sysslande med.
Lånade en hejare (vägde säkert 15-20kg) av en granne som man kunde vara två att hålla i och stöta ner. Sedan hade vi byggt en ställning av ställningsrör och kopplingar som vi kunde justera i höjd allteftersom spetsen kom längre och längre ner.
En gammal hemmagjord byggarbetsplats för nedslagning av rörspets med en hejare, ställningsrör och träkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen en helt annan grej kring detta med egen vattenkälla (av olika sort). Anledningen till att få upp eget vatten handlar ju om att få ner vattenkostnaden och få kvarterets finaste gräsmatta m.m.. Här i Kristianstad kostar 1m3 vatten ca 15kr inkl. moms (exkl. fasta avgifter). Kommunala vattnet skulle jag uppskatta ger ca 30l/min. Jag vattnar i gräsmattan 1-2gg mån, ca 5mån varje säsong och 10-12h. Så för min del blir det en kostnadsbesparing på 1500-3000kr/säsong.
Min gamle rörspets har jag hållt i liv i drygt 10år och därmed sparat utan vidare 20.000kr. Investeringarna för den inkl. pump, tappkranar, PEM-slang i gräsmattan m.m.. har varit max 3000kr. Elen för att driva pumpen räknar jag med är försumbar.
Änsålänge har jag lagt 2000kr på den nya "spetsen". (900kr för rören kan jag återanvända om jag vill spola ner en källa till någongång) Vid något tillfälle så blir det att investera i en ny pump och då blir det en kostnad på ca 5-6000kr(4000kr pump, 2000kr elektriker inkl. motorskydd m.m.., 1000kr diverse kopplingar. Säljer bef. för ca 1000kr).

Så summa summarum, det finns pengar att spara.

M mortimer skrev:

Grundvatten på 5,5 m. Med en halvmeters sumprör så behöver jag ner ca 1 1/2-2m till för att alla slitsade rör ska vara under grundvattennivån.
Har reklamerat både till PostNord och till företaget i Tyskland. Om min skoltyska funkar så skulle de skicka nya rör.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Bra jobbat! Riktigt kul att se. Surt med rören..
Fick du upp några större stenar med Kiespumpen?
Rapporterna gärna sen hur provpumpningen gick.
Har testat att pumpa nu i väntan på nya rör.
Väldigt mycket fin sand. För er som bor i Kristianstadtrakten så är det som stranden i Åhus. Men det är ju inte så konstigt det är ju där jag bor. ;)
Är det någon som haft denna typ av material? Hur lång tid tror ni man behöver pumpa innan det blir en bälg?

För övrigt tömmer jag vattnet i röret på ca en minut. Blir till att ha ner ett par rör till så det blir större yta som står för tillrinningen. :D
Men med lite kommunalt vatten från ovan så gick det i alla fall att pumpa kontinuerligt och få bort en del sand.
Nu väntar jag in rör innan projektet fortsätter.

N nummer_13 skrev:
Har testat att pumpa nu i väntan på nya rör.
Väldigt mycket fin sand. För er som bor i Kristianstadtrakten så är det som stranden i Åhus. Men det är ju inte så konstigt det är ju där jag bor. ;)
Är det någon som haft denna typ av material? Hur lång tid tror ni man behöver pumpa innan det blir en bälg?

För övrigt tömmer jag vattnet i röret på ca en minut. Blir till att ha ner ett par rör till så det blir större yta som står för tillrinningen. :D
Men med lite kommunalt vatten från ovan så gick det i alla fall att pumpa kontinuerligt och få bort en del sand.
Nu väntar jag in rör innan projektet fortsätter.
Jag har samma sand som du och bor i Fjälkinge, har kört i några år och får tyvärr fortfarande tömma mitt filter lite då och då(beroende på hur "hårt" jag kör)... på totalcontrol inrådan hällde jag i ca 15cm isgrus så vi får se om det hjälper.

Visst körde du med 0.3mm slits istället för 0.5mm som jag och totalcontrol, borde ju hjälpa lite iaf...

sunnis
Intresserad själv,

men har några frågor:

Såhär står det på grundvattenkartan för området.

Mindre goda uttagsmöjligheter, urberg. Mediankapacitet <600 l/h (< ca 15 m3/d)

Grävde för huset så låg grundvattennivån på ca 2m. Pålad husgrund, ner till berget är det enligt pålningsprotokollet allt mellan 6-9m ner. Tämligen "vattensjukt", därför det behövdes pålas. Marken består av mestadelslera men djupare ner ska det vara sandlager. Ska se om jag hittar geotekniska protokollet.

Funderar på om man skulle testa en kiespumpen 108mm, 145mm jordborr 4m och 160mm foderrör från typ Bauhaus. 0,5m sumprör (vad detta nu är) 3m slitsade brunnsrör och 7m släta rör i 1m längder och allt i 125mm dimension. Funkar dimensionerna? Lite osäker på vad som är yttre och innerdimensioner.

Någon som behöver en spets med totalt 5m rör. Är bara 2 veckor gammal, men har varit nere i backen och vänt!
Säljer det billigt bara jag slipper se detta misslyckade projekt. Skickar gärna med en pump, diverse slangar och kopplingar, ja allt som rör detta projektet! Pumpen lite skadad i plasten men pumpar fint! Inte för jag fått upp mycket vatten från marken, men vatten från diverse murarbaljor tömmer den fort!
Finns utanför Eslöv i Skåne!

• Långt metallrör och diverse pumpslangar och kopplingar på en stenlagd uppfart.
    Skapa konto
  • Lätt skadad blå vattenpump med svarta och gula slangar samt kopplingar på en stenlagd mark.
    Skapa konto
Bläcktudan:vad är det för dimension på allt och vad är det för pump?

1 och 1/4"
PEM slang 25mm

• Närbild av en blå NepTUN Hauswasserwerk HW 800 etikett med tekniska specifikationer.
    Skapa konto
Ok, inget av intresse i nuläget för min del

sunnis sunnis skrev:
Intresserad själv,

men har några frågor:

Såhär står det på grundvattenkartan för området.

Mindre goda uttagsmöjligheter, urberg. Mediankapacitet <600 l/h (< ca 15 m3/d)

Grävde för huset så låg grundvattennivån på ca 2m. Pålad husgrund, ner till berget är det enligt pålningsprotokollet allt mellan 6-9m ner. Tämligen "vattensjukt", därför det behövdes pålas. Marken består av mestadelslera men djupare ner ska det vara sandlager. Ska se om jag hittar geotekniska protokollet.

Funderar på om man skulle testa en kiespumpen 108mm, 145mm jordborr 4m och 160mm foderrör från typ Bauhaus. 0,5m sumprör (vad detta nu är) 3m slitsade brunnsrör och 7m släta rör i 1m längder och allt i 125mm dimension. Funkar dimensionerna? Lite osäker på vad som är yttre och innerdimensioner.
Ang SGU. Står inga uppgifter om grundvatten i jordlagret?
Vad står det på genomsläpplighet?

Ang dimensioner. Låter bra. Sumpröret är egentligen bara att avkapat brunnsrör på en 0.5 meter. Den andra halvan av kapade röret kan du ha till stupstocken. Slipper man skruva bort den hela tiden och mecka.

DN 125 är det invändiga måttet.
Dimensionen beror lite på vilken kapacitet du vill få ut.
DN 115 är populärt för det är bra kapacitet, man får ner en 4" djupbrunn pump samt det är mindre friktion än 125 och lite billigare såklart.
Kiespumpen på 108 passar perfekt till DN 115. Då är det inte mycket luft i mellan. Ju mer luft ju mer jobb att kies pumpa.

Jord borr så ska man använda den platta varianten.

Hur går det för alla? Blir det någon vatten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.