801 950 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Jo, men då går du från högre dia i suledning till mindre ingång på pumpen. Tar jag PEM40-40R övergång så blir det omvända förhållande för mig; liten dia på sug till större på ingång på pump.
Tittar man på pumpe24.de så verkar det bara vara Pedrollo som har 32R på ingången på sugsidan, de andra har 40R(1,5").
Enligt tidigare "formel" för max flödeshastighet 1.0m/s så verkar rekommenderad kapacitet på de olika PEM dimensionerna vara:
PEM32:40l/min (flödeshastighet 1.26m/s)
PEM40:60l/min (flödeshastighet 1.20m/s)
PEM50:90l/min (flödeshastighet 1.15m/s)
Men du har lyckats suga 200l/min genom en PVC 50 (osäker på dess inre dia) ?
Pump är jag lite osäker på, har ju lärt mig en del härinne vad som är att tänka på. hade hoppats på kunna klämma ut lite mer än 60l/min, gärna 90-100l/min, 6bar. Har bara 230v vid pumpplatsen idag men har förberett elektriker på dra fram 400volt/3-fas. Har jag kraftigare pump än vad jag tar ut vatten så kommer väl tryckvakten stå och slå till/slå ifrån hela tiden.
Några bra tips på andra pumpar med 32R anslutning på insuget ?
Tittar man på pumpe24.de så verkar det bara vara Pedrollo som har 32R på ingången på sugsidan, de andra har 40R(1,5").
Enligt tidigare "formel" för max flödeshastighet 1.0m/s så verkar rekommenderad kapacitet på de olika PEM dimensionerna vara:
PEM32:40l/min (flödeshastighet 1.26m/s)
PEM40:60l/min (flödeshastighet 1.20m/s)
PEM50:90l/min (flödeshastighet 1.15m/s)
Men du har lyckats suga 200l/min genom en PVC 50 (osäker på dess inre dia) ?
Pump är jag lite osäker på, har ju lärt mig en del härinne vad som är att tänka på. hade hoppats på kunna klämma ut lite mer än 60l/min, gärna 90-100l/min, 6bar. Har bara 230v vid pumpplatsen idag men har förberett elektriker på dra fram 400volt/3-fas. Har jag kraftigare pump än vad jag tar ut vatten så kommer väl tryckvakten stå och slå till/slå ifrån hela tiden.
Några bra tips på andra pumpar med 32R anslutning på insuget ?
Kopplingen är så liten sträcka så det kvittar. Det är sugledningen som är största friktionen.
1 m/s är skolboken. Håller man till det så är man safe. Det går absolut stressa det.
Jag kör ca 140 l/min på två av mina 4 bevattningzoner. Det är 8400 l/h och ca 1.5 m/s. Ingen kavitation. När jag testpumpade med 200 l/h ingen kavitation då med 2.3 m/s eller vad det blir.
Längden på sugledningen har jättestor påverkan.
PEM 40 kommer du långt på. Jag fick kavitation med PEM 32 och 120 l/min med min ebara pump.
Vad är det för tryckvakt?
Jag kör en pressure controller. Pumpen stannar vid 0 flöde och tryck under 1.2 bar.
Stannar inte vid flöde oavsett tryck. Dvs kan köra 6 bar med flöde utan stop.
Sen torrkörningsskydd, autoprime på den också. Den fanns bara som 230V men min elektriker kopplade den till ett 400V relä på något sätt. Funkar hur bra som helst.
1 m/s är skolboken. Håller man till det så är man safe. Det går absolut stressa det.
Jag kör ca 140 l/min på två av mina 4 bevattningzoner. Det är 8400 l/h och ca 1.5 m/s. Ingen kavitation. När jag testpumpade med 200 l/h ingen kavitation då med 2.3 m/s eller vad det blir.
Längden på sugledningen har jättestor påverkan.
PEM 40 kommer du långt på. Jag fick kavitation med PEM 32 och 120 l/min med min ebara pump.
Vad är det för tryckvakt?
Jag kör en pressure controller. Pumpen stannar vid 0 flöde och tryck under 1.2 bar.
Stannar inte vid flöde oavsett tryck. Dvs kan köra 6 bar med flöde utan stop.
Sen torrkörningsskydd, autoprime på den också. Den fanns bara som 230V men min elektriker kopplade den till ett 400V relä på något sätt. Funkar hur bra som helst.
Redigerat:
Du har alla möjligheter att få ner en filterbrunn med hög kapacitet enligt den här metodiken >L Lutte skrev:Nu har jag inte lusläst tråden men...
Jag har funderat mycket på en egen brunn, kollade sgu och vi har ca 7meter till grundvatten, mycket högt genomsläp och 125-6000l/s i jordlagret. Vi bor i princip på ett vattenmagasin och bara sand nästan.
Men iaf med dom saker du rekommenderar så borrar man bara ner djupt och sen skruvar och limmar ihop detta och kör ner i hålet fyller med isgrus som är sand? Och sen kopplar på pumpen och börjar pumpa?
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-graeva-vattenbrunn-foer-hand.339944/#post-3257791
Jag använde mig av DN 115 filter och brunnsrör.
Ja på det stora hela finns massvis med material på youtube, denna t.exL Lutte skrev:Nu har jag inte lusläst tråden men...
Jag har funderat mycket på en egen brunn, kollade sgu och vi har ca 7meter till grundvatten, mycket högt genomsläp och 125-6000l/s i jordlagret. Vi bor i princip på ett vattenmagasin och bara sand nästan.
Men iaf med dom saker du rekommenderar så borrar man bara ner djupt och sen skruvar och limmar ihop detta och kör ner i hålet fyller med isgrus som är sand? Och sen kopplar på pumpen och börjar pumpa?
Totalcontrol: tolkar det som att med PEM40 och längden på din sugledning så ska man klara 120l/min utan vidare. Hur lång sugledning har du, eller hade med PEM32 när du fick kaviation på 120l/min ?
Jag har totalt max 17m sugledning (pumpen står i förråd 7m från brunnen), grundvattnet är på 2.1m här.
Tryckvakten jag relaterar till är den som sitter på min pumpautomat idag från Rinkabyrör (köptes för typ 10 år sedan), Den startar pumpen när trycker går under ca 2bar och slår ifrån vid ca 4.5bar. Efter allt jag har läst härinne så har jag nu förstått att det är en väldigt klen pump, specad till max 50l/min och 52m tryckhöjd (om jag minns märkskylten på pumpen)
Troligen kommer jag hyra en bensindriven pump för att kapacitetsmäta min nya spets/brunn/vattenkälla.
Så jag bör kunna välja mellan 40R och 32R på insugsida på en ny pump och därigenom få lite större utbud av pumpar (och då rätt övergång också) ?
De som jag kollat på är :
Pentax CABT 200
Pentax CABT 300
Pedrollo 5/90 eller 5/130 (400v)
Jag har totalt max 17m sugledning (pumpen står i förråd 7m från brunnen), grundvattnet är på 2.1m här.
Tryckvakten jag relaterar till är den som sitter på min pumpautomat idag från Rinkabyrör (köptes för typ 10 år sedan), Den startar pumpen när trycker går under ca 2bar och slår ifrån vid ca 4.5bar. Efter allt jag har läst härinne så har jag nu förstått att det är en väldigt klen pump, specad till max 50l/min och 52m tryckhöjd (om jag minns märkskylten på pumpen)
Troligen kommer jag hyra en bensindriven pump för att kapacitetsmäta min nya spets/brunn/vattenkälla.
Så jag bör kunna välja mellan 40R och 32R på insugsida på en ny pump och därigenom få lite större utbud av pumpar (och då rätt övergång också) ?
Pentax CABT 200
Pentax CABT 300
Verkar inte allt för avancerat att få ner en brunn, vi har enligt brunnsarkivet ca 25-30 meter till berg så går att få en djup brunn om man vill och orkar.TotalControl skrev:
Kollade på lite saker hos tyskarna, en dn80 brunn borde väll räcka om man i framtiden vill ha ett sprinklersystem. Eller är man bara dumsnål?
Fizz_modo: svårt att avgöra vad det är som händer här. Spontant säger mig magkänslan att det är dålig tillrinning. Sen ser jag inte vart du har backventilen? Många kopplingar/skarvar m.m.. så finns risk för att det sugs in luft. Jag fick en gång i tiden lära mig att på sugsidan har man riktiga mässingkopplingar och inga plast. Kan vi få se och höra lite mer hur pumpen beter sig och även om man hör backventilen ?
Jag skulle inte snåla. Jag skulle använda mig av 4 meter DN115 filterör med tillhörande brunnsrör. Hela filtret minst 1-2 meter under vattenytan (klart, beroende av grundvattennivå.)L Lutte skrev:
Då har du en brunn som kommer hålla +20 år oavsett belastning. Du kan även ha möjlighet att hissa ner en 4" djuphålspump.
Typ 10 meter sugledning hade jag med PEM 32. Ja förmodligen går det att köra 120 l/min på PEM 40. 1m/s är som sagt skolboken så ingenjörer inte behöver ha den diskussionen vi har nu.M mortimer skrev:Totalcontrol: tolkar det som att med PEM40 och längden på din sugledning så ska man klara 120l/min utan vidare. Hur lång sugledning har du, eller hade med PEM32 när du fick kaviation på 120l/min ?
Pentax CABT 200
Pentax CABT 300
Snöa inte in dig på övergången R32 eller R40. Du har PEM 40. Det blir den övergång som pumpen har i gänga. Så små skillnader.
När det gäller resonemang kring suglednig, dimension osv som ofta är uppe här kan man använda lite enkla regler om man vill få en uppfattning. Utgå från max sughöjd som är angett för pumpen dvs ofta i häradet 8 m. Skillnaden till den teoretiska gränsen 10 m är då pumpens NPSH som om man går in i det området ger kavitation.M mortimer skrev:Totalcontrol: tolkar det som att med PEM40 och längden på din sugledning så ska man klara 120l/min utan vidare. Hur lång sugledning har du, eller hade med PEM32 när du fick kaviation på 120l/min ?
Pentax CABT 200
Pentax CABT 300
Med det i minne får man uppskatta verklig sughöjd alltså lägsta nivå i röret och vertikalt till pumpinloppet tex 4 m. Skillnaden 8 - 4 kan man utnyttja som tryckfall i sugledningen utan att nå punkten med kavitationsrisk. Det tryckfallet beror på längd, dimension och flöde för de vanliga PEM etc enkelt att hitta uppgift i Rinkabys infotabeller. Och flödet på samma sätt om man vill vara finstilt via pumpkurvan vid de tryck man arbetar med i spridare, slangar mm på trycksidan.
Så kan man enkelt få en uppfattning hur man ligger till och undvika både onödig överdimension eller ligga nära problem. Eller bedöma hur man kan använda befintliga delar utan att gissa eller köra på enbart anslutningsnummer.
Blir att testa vidare, redan ikväll hoppas ja.M mortimer skrev:Fizz_modo: svårt att avgöra vad det är som händer här. Spontant säger mig magkänslan att det är dålig tillrinning. Sen ser jag inte vart du har backventilen? Många kopplingar/skarvar m.m.. så finns risk för att det sugs in luft. Jag fick en gång i tiden lära mig att på sugsidan har man riktiga mässingkopplingar och inga plast. Kan vi få se och höra lite mer hur pumpen beter sig och även om man hör backventilen ?
Ska filma så ni hör pumpen p lite bättre bilder nere vid kopplingarna.
Jag är av samma uppfattning som dig mortimer, inget plast på sugsidan... verkar ju dock fungera bra för totalcontrolM mortimer skrev:Fizz_modo: svårt att avgöra vad det är som händer här. Spontant säger mig magkänslan att det är dålig tillrinning. Sen ser jag inte vart du har backventilen? Många kopplingar/skarvar m.m.. så finns risk för att det sugs in luft. Jag fick en gång i tiden lära mig att på sugsidan har man riktiga mässingkopplingar och inga plast. Kan vi få se och höra lite mer hur pumpen beter sig och även om man hör backventilen ?
Är det bra tillrinning och ingen luft så ska man aldrig höra backventilen "jobba" (öppna och stänga hela tiden) utan den ska vara öppen hela tiden.
Totalcontrol har limmade PVC kopplingar vill jag minnas och de är troligen mindre känsliga för luft.
En helt annan detalj, om man skruvar ihop två mässingkopplingar med varandra på sugsidan, dimension R40, använder man gängtejp eller lin+linolja ? Jag har änsålänge bara använt mässingkoppling mot galvaniserat rör och PEM slang.
Totalcontrol har limmade PVC kopplingar vill jag minnas och de är troligen mindre känsliga för luft.
En helt annan detalj, om man skruvar ihop två mässingkopplingar med varandra på sugsidan, dimension R40, använder man gängtejp eller lin+linolja ? Jag har änsålänge bara använt mässingkoppling mot galvaniserat rör och PEM slang.
Hej alla!
Jag har köpt en rörspets från Hornbach med tillhörande rör som jag just nu drivit ner i marken 5 meter, har provpumpat på 3,4 och 5m men får bara upp en mindre mängd vatten, kanske max 1 liter i minuten!
Kommer upp väldigt väldigt fin sand. Bor i Gårdstånga mellan Eslöv och Lund, Skåne. Var väldigt tungt att driva ner.
Är helt säker på att skarvana är täta då vi svetsat ihopa dom!
Trycksätter jag röret byggs där upp tryck och verkar inte som vattnet sväljs undan särskilt väl.
Hur tänker man kring detta?
Jag har köpt en rörspets från Hornbach med tillhörande rör som jag just nu drivit ner i marken 5 meter, har provpumpat på 3,4 och 5m men får bara upp en mindre mängd vatten, kanske max 1 liter i minuten!
Kommer upp väldigt väldigt fin sand. Bor i Gårdstånga mellan Eslöv och Lund, Skåne. Var väldigt tungt att driva ner.
Är helt säker på att skarvana är täta då vi svetsat ihopa dom!
Trycksätter jag röret byggs där upp tryck och verkar inte som vattnet sväljs undan särskilt väl.
Hur tänker man kring detta?