801 961 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Nu blir det ju hem-meck så det kan jag inte svara på. Viktiga är att du inte suger någon luft. Synd att det inte verkar finnas PVC well point i Europa som jänkarna använder. Är som filterör men man limmar på pvc rör och använder det som sugledning.M mortimer skrev:
Finns sådana gummi övergångar med slangklämma. Vet inte om det finns dimensioner som passar eller om det fungerar.
Jag röstar på DN 35 filter med PEM 32 som sugledning. Är ju bara fixa övergång mellan PEM 40 och 32
Sen vill du ju ha bottenventil. Visst det kan gå med "suga i ett sugrör från glas och täppa till röret med fingret variant" att ha backventilen ovan mark. Men den brukar tappa prime ofta. Jag har testat.
Sen vill du ju ha bottenventil. Visst det kan gå med "suga i ett sugrör från glas och täppa till röret med fingret variant" att ha backventilen ovan mark. Men den brukar tappa prime ofta. Jag har testat.
Eller så får du lägga ner en spets och förlänga spetsfiltret med ett gäng av dessa för att komma upp i kapacitet.
http://www.lotze-wassertechnik.de/h...cle-1-1018451-1018451-220090221090221390.html
Då kan du gängtäta det tätt samt koppla på din PEM 40 direkt.
http://www.lotze-wassertechnik.de/h...cle-1-1018451-1018451-220090221090221390.html
Då kan du gängtäta det tätt samt koppla på din PEM 40 direkt.
Idag har jag backventilen (stående) uppe vid pumpen på min gamle rörspetsbrunn och det har aldrig varit något problem. Såvitt jag förstått så är anslutningar under mark lufttäta. Det jag är lite osäker på är om gängorna är standard, alltså samma på DN35 rör med muff och övergången från Rinkabyrör. Sen bör det finnas någon form av "tätningsmassa" för plastgängor
På min rörspets hade jag också backventil vid pumpen hade inte några problem med det jag heller, känns som om det blir mer "tryck" på backventill genom att ha den längre ner.M mortimer skrev:Idag har jag backventilen (stående) uppe vid pumpen på min gamle rörspetsbrunn och det har aldrig varit något problem. Såvitt jag förstått så är anslutningar under mark lufttäta. Det jag är lite osäker på är om gängorna är standard, alltså samma på DN35 rör med muff och övergången från Rinkabyrör. Sen bör det finnas någon form av "tätningsmassa" för plastgängor
Jag funderar på vad som händer om vattennivån sjunker pga uttag av vatten, är inte risken man suger luft genom slitsarna på filterrören?
Vart skulle luften finnas ? Är anslutningar under mark lufttäta så bör även risken för suga luft i slitsar på brunnsfilter eller hål på rörspetsar vara obefintlig. Alltså oavsett vilken väg jag väljer att gå så kommer allt täckas med jord och därefter så gräs på det.F fizz skrev:På min rörspets hade jag också backventil vid pumpen hade inte några problem med det jag heller, känns som om det blir mer "tryck" på backventill genom att ha den längre ner.
Jag funderar på vad som händer om vattennivån sjunker pga uttag av vatten, är inte risken man suger luft genom slitsarna på filterrören?
Det är kanske jag som är helt snett på det, jag tänker att det finns risk att suga luft om man har något som inte är tätt(skarv eller slits) i icke vattenförande.M mortimer skrev:
Ja är det otätt i icke vattenförande lager så fungerar det inte.
Tack för denna underbara förklaring och bilder! Jag och min far gjorde på detta vis för några dagar sedan hos dem 1 mil utanför Halmstad. Det tog endast ett par timmar att komma ner 5 meter. Det var roligt att se röret vandra ner själv i marken. Vi hade 90kg på röret som räckte för att det skulle gå ner av sig själv. Det fanns grundvatten på 3 meter. Det var först jord och sand ca 3-4 meter, sedan kom vi ner i ett grus/sand lager. Många stenar ca 5-10mm åkte upp med hjälp att tryckluften!M mortimer skrev:[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Såå... då var ny spets på G. Är nere 4m under marknivå nu (2st 2m blåa 2" rör). Första metern gick på typ 30min. 4m tog mig o min far 4h ca. För närvarande är vi i ett lager med blålera, vilket jag minns stämmer med vår gamle spets. Det blir bättre ju längre ner vi kommer också, är lättare at spola upp grus/sand o dyl än att ta sig genom lera. Köpte bara 4m rör då jag inte visste hur det skulle fortlöpa och fungera. Men blir att inhandla mer rör i dagarna när man är igenom dessa helgdagarna.
Klämman/kopplingen för vrida röret är en kombination av rörklämmor och förlängningsmuttrar från Biltema och par hålplattor. Kopplingen för att få in luft i spolvattnet är Gardenas 3-vägs koppling som är ihopdragen med snöre och lindad med eltejp runt luftpistolen från kompressorn; standardstorlek från Jula. Började på 4bar men ökade sen till 5-6 bar. Vatten tog jag från min gamle spets så springer inte vattenförbrukningen iväg samt att slipper dra fram onödigt mycket slang. Blir ju väldigt blött på gräsmattan av allt vatten som man förbrukar.
Måste provpumpas och mätas mer, men ger minst 10l/min i 5 timmar konstant drift
Hej!
Har en gammal rörspets som är totalt igensatt , provat med syra o dylikt men stendött ...
Funderare på att driva ner 110 rör i marken för att jord inte ska trilla ner vid sidan om hålet o täppa igen
Men om man hade kommit ner till grundvatten samt en bit under det så det står vatten i röret hela tiden , hade det funkat att man hade beroende på djupet antingen slängt i en djupvattenpump o sen kopplat pemslang på denna upp till jetpumpen o sedan vidare till spridarna ?
Eller det kommer att skapa andra problem måntro ?
Är det nån som har nån kontaktinfo till "simon" som drev ner spetsar för några år sedan i skåne ?
Har en gammal rörspets som är totalt igensatt , provat med syra o dylikt men stendött ...
Funderare på att driva ner 110 rör i marken för att jord inte ska trilla ner vid sidan om hålet o täppa igen
Men om man hade kommit ner till grundvatten samt en bit under det så det står vatten i röret hela tiden , hade det funkat att man hade beroende på djupet antingen slängt i en djupvattenpump o sen kopplat pemslang på denna upp till jetpumpen o sedan vidare till spridarna ?
Eller det kommer att skapa andra problem måntro ?
Är det nån som har nån kontaktinfo till "simon" som drev ner spetsar för några år sedan i skåne ?
Redigerat:
Snyggt jobbat. Hade ni nån som tog ut vatten eller tog ni bara ett bra ställe å göra de på?M marcusjj skrev:Tack för denna underbara förklaring och bilder! Jag och min far gjorde på detta vis för några dagar sedan hos dem 1 mil utanför Halmstad. Det tog endast ett par timmar att komma ner 5 meter. Det var roligt att se röret vandra ner själv i marken. Vi hade 90kg på röret som räckte för att det skulle gå ner av sig själv. Det fanns grundvatten på 3 meter. Det var först jord och sand ca 3-4 meter, sedan kom vi ner i ett grus/sand lager. Många stenar ca 5-10mm åkte upp med hjälp att tryckluften!
Måste provpumpas och mätas mer, men ger minst 10l/min i 5 timmar konstant drift