813 041 läst · 6 221 svar
813k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
marcusjj: Snyggt jobbat. Vad har du för typ av platta som dina vikter vilar på och vad är det för typ av vikter, stenar ? Vad är det för dimension på dina rör och vad hade du tänkt föra ner i rören ?
Jättekul att se och läsa kring allas projekt utifrån den tråd som jag själv startade för drygt 11år sedan. Tillvägagångssätten skiljer sig mycket åt idag mot hur vi gjorde då och förr kontra de sätt som används idag.
Jag tillsammans med min far har kommit så pass långt ner som vi vill nu, 10m under den sugslang som är kopplad mot den gamle pumpen. När vi började idag var vi på 8m och målet var 9m men det rasslade ner lätt till sist. Tyvärr så lyckades vi ju välja och planera detta för den varmaste dagen, vi har änsålänge toppat 33 grader här i Kristianstad idag.
Så nu är det lite paus från detta projektet och semester med familj under de närmaste två veckorna.
Jättekul att se och läsa kring allas projekt utifrån den tråd som jag själv startade för drygt 11år sedan. Tillvägagångssätten skiljer sig mycket åt idag mot hur vi gjorde då och förr kontra de sätt som används idag.
Jag tillsammans med min far har kommit så pass långt ner som vi vill nu, 10m under den sugslang som är kopplad mot den gamle pumpen. När vi började idag var vi på 8m och målet var 9m men det rasslade ner lätt till sist. Tyvärr så lyckades vi ju välja och planera detta för den varmaste dagen, vi har änsålänge toppat 33 grader här i Kristianstad idag.
Så nu är det lite paus från detta projektet och semester med familj under de närmaste två veckorna.
Ja visst är det roligt att se hur alla går tillvägaM mortimer skrev:marcusjj: Snyggt jobbat. Vad har du för typ av platta som dina vikter vilar på och vad är det för typ av vikter, stenar ? Vad är det för dimension på dina rör och vad hade du tänkt föra ner i rören ?
Vi har använt oss av 1 1/2 tums rör från erdbohrer.de
Vi har svetsat ihop en klyka som passar på skarvmuffarna på röret. På detta vilar gymvikter som har 50mm hål, vilket passar helt perfekt.
Ner i detta stoppar vi en PEM som sugslang
Jaha, då förstår jag nyfikenhetenM mortimer skrev:
Vatten tar upp med en pumpautomat (jetpump+hydropress) från PEMen.
De galvade rören kommer sitta kvar där de sitter. Nu går de ej att rubba, de sitter som berget.
Hur mycket filter har du? En sektion?
Totalcontrol: osäker på om vi varit inne på detta innan när vi diskuterade kavitation. Jag kommer ha sugslang PEM 40 (40*3,7). Många av de större pumparna har oftast 40R(1,5") anslutning på sugsidan. Tittar man på utbudet av övergångar PEM-Rör så finns det 40*40R samt 40*32R. Fungerar det med PEM40 och övergång till 40R gänga? Pedrollo är ju en av de få som verkar ha 1,25" (32R) som stämmer bättre med innerdia mot PEM40.
Det är så liten strypning så det är försumbart.
Jag har PVC 50 rör med lim övergång PVC lim 50xR32 i suganslutningen.
Om du kör PEM 40 som sugledning så kör en sådan här 40x32R >
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppling-40x32r-utv/
Vad blir det för pump?
Jag har PVC 50 rör med lim övergång PVC lim 50xR32 i suganslutningen.
Om du kör PEM 40 som sugledning så kör en sådan här 40x32R >
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppling-40x32r-utv/
Vad blir det för pump?
M mortimer skrev:Typ dessa brunnsrör och filterrör samt övergång och bottenplugg:
Mellan min PEM 40 sugslang som ligger i gräsmattan redan och botten på foderröret är det 9m, grundvattnet ligger 1,5m under sugslangen:
7st 1m Filterrör:
[länk]
2st 1m Brunnsrör:
[länk]
Övergång PEM40-1,25":
[länk]
Bottenplugg:
[länk]
eller
[länk]
Nu har jag inte lusläst tråden men...
Jag har funderat mycket på en egen brunn, kollade sgu och vi har ca 7meter till grundvatten, mycket högt genomsläp och 125-6000l/s i jordlagret. Vi bor i princip på ett vattenmagasin och bara sand nästan.
Men iaf med dom saker du rekommenderar så borrar man bara ner djupt och sen skruvar och limmar ihop detta och kör ner i hålet fyller med isgrus som är sand? Och sen kopplar på pumpen och börjar pumpa?