M marcusjj skrev:
Mor och far gick med klyka. Om det funkade eller om vi hade tur kan jag inte svara på :D
Skönt ändå för er att ni lyckades. Håller på själv sedan snart 2år bak. Har lite långt till grundvatten själv.

marcusjj: Snyggt jobbat. Vad har du för typ av platta som dina vikter vilar på och vad är det för typ av vikter, stenar ? Vad är det för dimension på dina rör och vad hade du tänkt föra ner i rören ?

Jättekul att se och läsa kring allas projekt utifrån den tråd som jag själv startade för drygt 11år sedan. Tillvägagångssätten skiljer sig mycket åt idag mot hur vi gjorde då och förr kontra de sätt som används idag.

Jag tillsammans med min far har kommit så pass långt ner som vi vill nu, 10m under den sugslang som är kopplad mot den gamle pumpen. När vi började idag var vi på 8m och målet var 9m men det rasslade ner lätt till sist. Tyvärr så lyckades vi ju välja och planera detta för den varmaste dagen, vi har änsålänge toppat 33 grader här i Kristianstad idag.
Så nu är det lite paus från detta projektet och semester med familj under de närmaste två veckorna.

• Gilla
fizz
  • Laddar…
M mortimer skrev:
marcusjj: Snyggt jobbat. Vad har du för typ av platta som dina vikter vilar på och vad är det för typ av vikter, stenar ? Vad är det för dimension på dina rör och vad hade du tänkt föra ner i rören ?

Jättekul att se och läsa kring allas projekt utifrån den tråd som jag själv startade för drygt 11år sedan. Tillvägagångssätten skiljer sig mycket åt idag mot hur vi gjorde då och förr kontra de sätt som används idag.

Jag tillsammans med min far har kommit så pass långt ner som vi vill nu, 10m under den sugslang som är kopplad mot den gamle pumpen. När vi började idag var vi på 8m och målet var 9m men det rasslade ner lätt till sist. Tyvärr så lyckades vi ju välja och planera detta för den varmaste dagen, vi har änsålänge toppat 33 grader här i Kristianstad idag.
Så nu är det lite paus från detta projektet och semester med familj under de närmaste två veckorna.
Ja visst är det roligt att se hur alla går tillväga (y):D

Vi har använt oss av 1 1/2 tums rör från erdbohrer.de
Vi har svetsat ihop en klyka som passar på skarvmuffarna på röret. På detta vilar gymvikter som har 50mm hål, vilket passar helt perfekt.
Ner i detta stoppar vi en PEM som sugslang (y)

Är det slitsade rör ? Någon bild på klykan som är svetsad på muffen ?

M mortimer skrev:
Är det slitsade rör ? Någon bild på klykan som är svetsad på muffen ?

• Gamla rostiga metallrör lutade mot en trävägg utomhus, omgivna av löv och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga metallbeslag på ett trägolv, sannolikt delar till en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstod det som ni hade svetsat klykan på muffen. Hur tar du in vatten till PEM slangen ? Rören kvar nere i marken när du fört ner PEM slangen ?

M mortimer skrev:
Förstod det som ni hade svetsat klykan på muffen. Hur tar du in vatten till PEM slangen ? Rören kvar nere i marken när du fört ner PEM slangen ?
Jaha, då förstår jag nyfikenheten ;)
Vatten tar upp med en pumpautomat (jetpump+hydropress) från PEMen.
De galvade rören kommer sitta kvar där de sitter. Nu går de ej att rubba, de sitter som berget.

Ok. Får du upp något vatten?

M mortimer skrev:
Ok. Får du upp något vatten?
Japp. Som jag skrev i första inlägget så har vi testat den med 10l/min i 5 timmar. Ev ger det mer med större pump! :D(y)

Hur mycket filter har du? En sektion?

Om man lyckas få ner avloppsrör (oavsett dimension) 10-15m ner, limmade och "skruvade ihop", är det möjligt att dra upp de, någon som provat? Med mina blåa vattenrör är det inga problem

Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur mycket filter har du? En sektion?
Inget filterrör alls faktiskt. Men vi satte vinkelslipen några gånger på den första halvan av det första röret. Så att ca 50cm har sina jack :rofl:

Totalcontrol: osäker på om vi varit inne på detta innan när vi diskuterade kavitation. Jag kommer ha sugslang PEM 40 (40*3,7). Många av de större pumparna har oftast 40R(1,5") anslutning på sugsidan. Tittar man på utbudet av övergångar PEM-Rör så finns det 40*40R samt 40*32R. Fungerar det med PEM40 och övergång till 40R gänga? Pedrollo är ju en av de få som verkar ha 1,25" (32R) som stämmer bättre med innerdia mot PEM40.

M mortimer skrev:
Typ dessa brunnsrör och filterrör samt övergång och bottenplugg:

Mellan min PEM 40 sugslang som ligger i gräsmattan redan och botten på foderröret är det 9m, grundvattnet ligger 1,5m under sugslangen:

7st 1m Filterrör:
[länk]

2st 1m Brunnsrör:
[länk]

Övergång PEM40-1,25":
[länk]

Bottenplugg:
[länk]
eller
[länk]

Nu har jag inte lusläst tråden men...

Jag har funderat mycket på en egen brunn, kollade sgu och vi har ca 7meter till grundvatten, mycket högt genomsläp och 125-6000l/s i jordlagret. Vi bor i princip på ett vattenmagasin och bara sand nästan.

Men iaf med dom saker du rekommenderar så borrar man bara ner djupt och sen skruvar och limmar ihop detta och kör ner i hålet fyller med isgrus som är sand? Och sen kopplar på pumpen och börjar pumpa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.