Vi kom inte riktigt så långt i helgen som det var tänkt av olika anledningar, bl.a lyckades vi inte spola en "bälg" för att föra ner slangen i som sbblom. Ni som har filterrör från erdbohrer,, har ni vanlig PEM slang som ni bara för ner i filterröret ?

M mortimer skrev:
Vi kom inte riktigt så långt i helgen som det var tänkt av olika anledningar, bl.a lyckades vi inte spola en "bälg" för att föra ner slangen i som sbblom. Ni som har filterrör från erdbohrer,, har ni vanlig PEM slang som ni bara för ner i filterröret ?
Yes, PEM och sen backventil längst nere.

• Vy av brunnsrör med PEM-koppling och backventil sedd från ovan omgiven av småsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett 50x2,4 PVC-U som går ner i brunnen med backventil. PEM 50 från PVC röret till pumpen.
Ville ha ett rakt rör i brunnen så den hamnar i centrum. PEM slang korvar sig så mycket.

Vad har du för övergång mellan PVC röret och PEM slangen ?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har ett 50x2,4 PVC-U som går ner i brunnen med backventil. PEM 50 från PVC röret till pumpen.
Ville ha ett rakt rör i brunnen så den hamnar i centrum. PEM slang korvar sig så mycket.
Hur får du ner plast röret i marken?

M mortimer skrev:
varför kunde du inte spola en bälg? Fick du inte upp en massa grus och sand?

Vet ärligt talat inte varför vi inte fick upp någon bälg. Ev är det så kompakt där vi försökte spola som vi bara fick upp/uppluckrat när vi vred/grävde med foderrörret taggar. Vi kommer troligtvis backa foderröret till att suga 9m under sugledningen istället för 10m som vi var på först. Tanken från början var dock 11m. Grundvattennivån ligger 2m under gräsmattenivån.

Dessa härade kiespumpar/sandpumpar eller vad dem nu kallas (tänker på den metallcylindern man juckar upp och ner inne plaströret), hur tar den sig an lera?

• Gilla
Spidertotz
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vad har du för övergång mellan PVC röret och PEM slangen ?
Har en stor 90 graders böj sen limmad 2" muff. Här ser du övergångar PVC till PEM på trycksidan ut till bevattningen. Är liknade på sugsidan. Har ingen bild på sugsidan.
PVC-rör med 90 graders böj och 2-tums muffar övergår till PEM-rör i ett bevattningssystem utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@Sbbblom Vilket plaströr menar du?
PVC sugledningen sitter i ett dia 115 mm filterör. Likt fizz bild.

Ok, det är alltså övergångar som du köpt ihop med dina PVC rör.
Funderar lite... när ni säger/skriver att ni provpumpar för att kolla om tillrinningen är bra på det djupet ni kommit till, för ni ner sugledningen direkt i avloppsröret eller i filterröret (som ställts i avloppsröret) ? Sen när man väl drar upp avloppsröret så sitter ju filterröret av jordlagrens sidokrafter (dock bör tillflödet öka när man drar upp avloppsröret)

• Gilla
Kåben
  • Laddar…
Jag drog aldrig upp foderröret (avloppsröret). Den ligger inte i grundvattnet. Strax över. Den är där för att man ska ha lite försprång så att säga när man sen borrar/gruspumpar ner filterröret.
Har man ett filterrör så är det bara att skicka ner sugledningen i den och provpumpa. Är man inte nöjd så är det bara att forsätta att borra/gruspumpa djupare.

Okej, då är jag med. Om jag nu sticker ner min preppade sugslang i mitt blåa foderrör och provpumpar, fylls foderröret då också om det är bra tillrinning ?

Tillriningen sker bara genom ändan på ditt foderrör som var 2"? Visst det rinner ju in i ändan av foderöret och röret fylls upp till grundvattennivå. Men ändan av foderöret har en alldeles för liten area för att du ska kunna pumpa kontinuerligt.

Det e jag fullt med på, men det ger ett hum om hur tillrinningen är där.
Sugarean från ände på PEM40 var typ ca 9cm2 medans på 270st 3mm hål så blev den ca 20cm2 när jag räknade på allt

M matthias82 skrev:
Jag har slagit ner ca 21m rör i marken förra året, nu äntligen är pump inkopplat och vatten har jag :)
just nu kör jag med rinkabys pumpautomat 10/20 och får fram ca 24L/min och ligger på 3,5bar. vattenpelaren ligger på ca 8 meter under marknivå och har grävt ner pumpen ca 1m.
min fråga är till er om det finns möjlighet att köra några pop up spridare på det vatten jag får fram? :)
Ger din bra med vatten ännu.
Ja ligger på precis samma djup men dock så tar mitt slut efter ca 12l så står i kvalet att slå ner mig djupare.
Vad för dim kör du på rören ner?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.