802 569 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
En liten statusuppdatering från dagen. Vi har kommit ner 9,6m av totalt 10.5m som ska ner. Det gick lite sakta sista biten idag, gick inte ner så många cm i stöten. Vi har gått igenom lite olika lager ldag, både tendens till lera och lager där kornen är ca 7mm i diameter. O sen började det regna, åska och blixtra så vi bröt.
En liten fundering, där man suger vatten, är det enbart ett lager med vatten eller är det ett lager med större storlek på grusen/sanden ?
Ni som har vatten i Kristianstad, vilket djup är ni nere på och suger vatten ?
En liten fundering, där man suger vatten, är det enbart ett lager med vatten eller är det ett lager med större storlek på grusen/sanden ?
Ni som har vatten i Kristianstad, vilket djup är ni nere på och suger vatten ?
Vet inte om jag förstod din fråga riktigt. Men vattnet är ju i jordlagret. Det är ju inte så att det är en ihålighet med bara vatten man suger ifrån. Om det är grus sand i ett lager där det är vatten så är det de bästa. Sanden gruset släpper igenom vatten bra.
Korngruppsskala, kornstorlek enligt SGF 1981 (reviderat 2004)
Jag hade typ grovsand. Finsand, silt och ler vill man inte ha. Allt annat är bra genomsläpplighet. Sen beror det på filterstorlek. Jag har 0.3mm
- block (mer än 200 mm) (600 mm fram till 2004)
- sten (60—200 mm)
- grus (2—60 mm)
- grovgrus (20—60 mm)
- mellangrus (6—20 mm)
- fingrus (2—6 mm)
- sand (0,06—2 mm)
- grovsand (0,6—2 mm)
- mellansand (0,2—0,6 mm)
- finsand (0,06—0,2 mm)
- silt (0,002—0,06 mm)
- grovsilt (0,02—0,06 mm)
- mellansilt (0,006—0,02 mm)
- finsilt (0,002—0,006 mm)
- ler (mindre än 0,002 mm)
Jag hade typ grovsand. Finsand, silt och ler vill man inte ha. Allt annat är bra genomsläpplighet. Sen beror det på filterstorlek. Jag har 0.3mm
Fick hem min sandpump idag så drog rent lite i botten på mitt 110 rör, köpte isgrus på granngården och fyllde på så det står ca 15cm på botten. Nu ger det sig om jag får upp mindre sand
Passade på att mäta lite när jag ändå höll på. Jag är nere på 6 meter varav 3 meter med 0,5mm slits. Vattnet börjar på ca 2.2 meter och R32 PEM som jag har hängande ner i 110 röret är på ca 5.5m.
Passade på att mäta lite när jag ändå höll på. Jag är nere på 6 meter varav 3 meter med 0,5mm slits. Vattnet börjar på ca 2.2 meter och R32 PEM som jag har hängande ner i 110 röret är på ca 5.5m.
Någon bild på vad det är för Sandpump?F fizz skrev:Fick hem min sandpump idag så drog rent lite i botten på mitt 110 rör, köpte isgrus på granngården och fyllde på så det står ca 15cm på botten. Nu ger det sig om jag får upp mindre sand
sbblom: du som har samma typ av brunn som jag har, hur går du tillväga för att få ner din sugslang inkl. egentillverkat bottenfilter? Lyckas du spola en liten bälg under rören och sedan bara sänka ner den i, eller "nyper" omkringliggande jordlager så du måste spola genom din sugslang ?
Vilket är bäst, ett något kortare filter med stor sugyta, eller ett något längre filter med samma sugyta ?
Vilket är bäst, ett något kortare filter med stor sugyta, eller ett något längre filter med samma sugyta ?
Häftigt! Hur slitsad du röret? Berätta mer om din arbetsgång, vad ger brunnen?F fizz skrev:Fick hem min sandpump idag så drog rent lite i botten på mitt 110 rör, köpte isgrus på granngården och fyllde på så det står ca 15cm på botten. Nu ger det sig om jag får upp mindre sand
PS: Det där är inte en sandpump (Kiespumpen) utan en Plunscher (utan kolv). Samma syfte dock att ta upp material.
Ps2: Grym gräsmatta
Rören är också beställda från Tyskland men sett många som använder vanliga avloppsrörs och gör slits med bågfil.TotalControl skrev:
Hade tidigare en traditionell rörspets(2st spetsar på 4meter vardera) men den gav tyvärr inte tillräckligt när jag började gräva ner sprinkler.
Borrade ner till GV och sen pluncher(inte sandpump) i röret ner till 6 meter. Total tidsåtgång var inte många timmar
Vid första kranen har jag ca 60 liter/minut och det är ungefär vad pumpen klarar att leverera, med en monsterpump som din totalcontrol borde jag få upp mer
Redigerat:
Ah fan vad kul att det finns fler av oss som har kört på samma variant på brunn.
Varianten är onekligen effektiv och rätt enkel och fixa om man har rätt förutsättningar.
60 l/min är riktigt bra. Behövs egentligen inte mer. Blev monster pump för mig för jag har en rätt stor plätt med gräs på baksidan som jag ville ha långkastande rotorsprinklers på. De kastar mellan 12-14 meter head to head.
Hade jag kört mindre sprinklers så hade de blivit så jävla många och mycket slang.
Är ändå fortfarande 12 st rotors för att täcka upp plätten.
Visst var det en härlig känsla när man märkte att man har lyckats med en bra vattengivande brunn?
Riktigt kul!
Varianten är onekligen effektiv och rätt enkel och fixa om man har rätt förutsättningar.
60 l/min är riktigt bra. Behövs egentligen inte mer. Blev monster pump för mig för jag har en rätt stor plätt med gräs på baksidan som jag ville ha långkastande rotorsprinklers på. De kastar mellan 12-14 meter head to head.
Hade jag kört mindre sprinklers så hade de blivit så jävla många och mycket slang.
Är ändå fortfarande 12 st rotors för att täcka upp plätten.
Visst var det en härlig känsla när man märkte att man har lyckats med en bra vattengivande brunn?
Riktigt kul!
Jag brukar spola så det blir en bälg där! Jag fäster filtret på pem slangem, sen för jag bara ner det i rören ! Ibland får man typ skruva ner slangen för filtret kan stöta emot muffarna.. just nu har jag något kortare filter men håller på att göra ett som är lite längre.. jag kan lägga upp bild på den i veckan när jag är klarM mortimer skrev:sbblom: du som har samma typ av brunn som jag har, hur går du tillväga för att få ner din sugslang inkl. egentillverkat bottenfilter? Lyckas du spola en liten bälg under rören och sedan bara sänka ner den i, eller "nyper" omkringliggande jordlager så du måste spola genom din sugslang ?