M mortimer skrev:
Totalcontrol: du skriver i inlägg #405 att 5000l/h på pumpen ger ganska exakt 1m/s i flödeshastighet med 1,5"sugledning. Hur kommer du fram till det ?
Räknar.

Den enkla vägen är > flödet/tvärsnittsarean

Q= l/s
A= m2

Q=5000/3600=1,39 l/s
A= 1,5" = 38,1 mm > (19,05^2xPi) / 1000 = 1,19

v= 1,39/1,19 = 1,16 m/s

Så med en pump som man vill/och som klarar att ta ut 100l/min(6000liter/h) så blir flödeshastigheten 2.0 m/s på en PEM40 (materialtjocklek 3,7mm) slang ?

Ska man få 1.0m/s så är det max 3000liter/h alt att man behöver större dim på sugslang ?

Stämmer. Sen måste man ta hänsyn till mottrycket (friktionen) om det är långa längder på sugledningen.
1 m/s är en tumregel, går alltid att stressa tumregel siffror lite. Det du inte vill ha är kavitation.
Och då arean är i kvadrat så behövs det ju inte gå upp i dubbla slang diamter för att få ner 1 m/s till 0,5 m/s med samma flöde.

Varför undrar du? :)

Anledningen till frågan är hur det kommer fungera för mig med de dimensionerna. Sugledningen totalt för min del kommer bli max 20m. Risken för kavitation får man ju om man har för klen sugledning med övergång till större dim innan insuget på pumpen. T.ex PEM40 sugledning med övergång till t.ex 2" inlopp på pumpen.
Plurijet pumparna har ju 1,25" (38mm innerdia enligt Rinkabyrör) på insug på alla sina vad jag kan se. De större Jetpumparna från t.ex Rinkabyrör och lågprisbutiker såsom Jula m.fl har oftast 2" (56mm innerdia) på insuget. Därav att Plurijet pumparna är lite mer intressanta ur perspektivet kring kavitation om man byter pump och redan har PEM40 (innerdia 32mm)

M mortimer skrev:
Anledningen till frågan är hur det kommer fungera för mig med de dimensionerna. Sugledningen totalt för min del kommer bli max 20m. Risken för kavitation får man ju om man har för klen sugledning med övergång till större dim innan insuget på pumpen. T.ex PEM40 sugledning med övergång till t.ex 2" inlopp på pumpen.
Plurijet pumparna har ju 1,25" (38mm innerdia enligt Rinkabyrör) på insug på alla sina vad jag kan se. De större Jetpumparna från t.ex Rinkabyrör och lågprisbutiker såsom Jula m.fl har oftast 2" (56mm innerdia) på insuget. Därav att Plurijet pumparna är lite mer intressanta ur perspektivet kring kavitation om man byter pump och redan har PEM40 (innerdia 32mm)
Du har pm

N neo100 skrev:
Du har pm
Varför inte dela med dig här?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Varför inte dela med dig här?
Der handlade bara om lite maktförhållanden i Kristianstads trakten.. men det kanske e fler härifrån??

Ah ok. Trodde det handlade om sugledning, pumpar etc :)

N neo100 skrev:
Der handlade bara om lite maktförhållanden i Kristianstads trakten.. men det kanske e fler härifrån??
Jag är också från trakten :)

Vilket djup ligger du på?,

N neo100 skrev:
Vilket djup ligger du på?,
Grundvatten på ca 2.2 meter, gamla tradionella rörspetsen på 4 meter och nya med 110 rör på 6 meter.

Då är mitt superavancerade filter tillverkat idag. Jmfr med mitt "filter" som sitter på den gamle spetsen (nedersta bilden).
6st 90cm-1m "kolumner" om totalt 270st 3mm hål (gamle hade knappt 250st). Värmt ihop och klämt änden samt ett "skruvförband" med rostfri skruv. Velat lite fram och tillbaka om jag ska sätta 3mm hål eller 4mm hål.
Imorgon är målet att få det blåa foderröret på rätt djup och spola upp en bälg. Får se hur allt fortlöper imorgon...

Svart plaströr med många små perforeringar hållet i luften mot en bakgrund av gräs och en stig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nykonstruerat svart filter med många små hål i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två metalliska rör ligger i gräset, det övre har många små hål över ytan, det undre är mindre genomarbetat.

Finns ingen anledning att springa o köpa allt hela tiden, som man enkelt och billigt kan göra själv. Storleken på hålen/slitsen beror ju på storleken på materialen utanför (vilket jordlager du har filtret i) och hur mycket man pumpat upp utanför. Med tiden så blir vattnet renare och renare. På min gamle spets var det bara skitvatten första veckorna (vattnade dessutom inte så mycket) efter jag hade renoverat den. Och utifrån hur jordlagren varit nu när vi spolat och vart vi befinner oss nu, så säger min magkänsla mig att vi varit för djupt ner innan med den gamle spetsen. När vi slog ner den gamle för 11 år sedan så kände vi inte skillnaden på jordlagren på samma sätt som nu. Summar summarum, genomsläppligheten är säkert större där vi är nu eller 1-2m högre upp. Hade jag vetat bättre och inte låst in mig på at vi skulle ner 11m så skulle vi stoppat där vi hade grus/fingrus på 5-7mm i diameter på kornen.

Ingen annan härinne som varit aktiv i helgen med brunnsgöra ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.