802 587 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Tjena!M mothership skrev:Vetikatten om jag kommer längre ner. Ett helvete att borra för hand i lera, sen att trycka ner foderröret på det också.
Jag har som sagt slagit ner foderröret lite lätt med en slägga. Frågan är hur länge röret håller .
Tänkte försöka längre upp. Antar att det bara är att kasta ner material som jag har grävt upp och sen trycka ner spetsen igen?
Jag bor i kristianstad och har borrat genom leran utan större problem. Man får ta lite i taget borrade cirka 5-6 m sedan var det för mycket vatten. Kämpa på!!
Okej!N neo100 skrev:
Mitt problem är att jag stöter på vatten vid 2,5 m djup som gör att det vara rasar när jag endast kör med jordborr. Nu har jag borrat och bankat ner foderröret om vartannat. Vid 4 meters djup är det lerigt som fan och det är riktigt segt att få ner foderröret. Jag återkommer när jag försökt lite till.
Lite oklart när leran exakt börjar, men vid 3-3,5 m djup.
Ni som borrat/spolat ner er 10-12m trots att ni stött på vatten tidigare.
Är de pga dålig tillrinning eller vad är orsaken?
Är de pga dålig tillrinning eller vad är orsaken?
Yepp "kommunal rent och klart " hittills. Kollade mina sprinkler filter för inte så längesen också. Ingenting.
Is grus eller bentonit lera i ändan. Jag valde isgrus så får man lite extra genomsläpplighet.
Is grus eller bentonit lera i ändan. Jag valde isgrus så får man lite extra genomsläpplighet.
Ja kör just nu små pumpningar.M mortimer skrev:
Har ca 1.40 med vatten men suger slut det direkt men fyller upp på nån timme. Så står i funderingar hur ha ska gå vidare. Alternativt om de kommer öka tillrinning desto fler gånger ja pumpar slut.
Du har kört ner din spets rätt djupt väl.
Är anledningen dålig tillrinning eller vad e orsaken till att gå så djupt?
Anledningen till att min gamle spets är på 11m är för att den var 11m lång när vi drog upp den för 11år sedan, o kände inte det fanns någon anledning just då att förändra något(samt att vår kunskap o kännedom om detta med rörspets var helt nytt så blev det som det blev). Den har gett vatten vad den ska men börjat bli sämre och sämre flöde sista 4 åren och nu iår när jag skulle rengöra den så har det blivit ännu sämre. Och förhoppningsvis har vi gjort en liten "bälj" i den punkten 11m ner som jag tänkte dra nytta av nu när vi spolar den nya typ 4dm bredvid. Dessutom är vattnet klart o fint även om man kör utan filterpatron i Blå björn filtret som jag har i anslutning till pumpen.
Imorgon ska det fortsättas i detta projektet.
Imorgon ska det fortsättas i detta projektet.
Husägare
· Gräsmark, Värmland
· 15 inlägg
Har följt den här tråden länge eftersom jag själv har en spets sedan några år. Den gick tyvärr av när jag skulle trycka ner den så den är nu på ca 5,5 meters djup med vattenspegel på ca 4 meter. Får bara ca 10-15 minutliter och pumpen "hostar" ofta. Har planer på att spola ner ett 75 mm avloppsrör som är slitsat istället men vad använder man för pump för att spola ner ett sådant? Den vanliga jetpumpen med vatten från en tank eller en typ dränkbar pump som har högre flöde men lägre tryck? Är mestadels sand dom första 5 metrarna iaf.