802 877 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Mycket bra fråga! Det är väl något i den stilen jag tänkt. Dock utan brunnsring och istället lägga en betongplatta (30x30 eller vad dem nu är) ovanpå, fylla på med jord och så gräs. Man får väl borra hål till slangen och täta på något sätt. Jag vill gärna ha min borra osynlig fast lättåtkomlig. Detta är bästa kompromissen jag kan komma på.M mortimer skrev:
Jag har varit inne på om fallet skulle bli att ja behöver sänka ner pump under marken att göra någon platta med konstgräs på som man lätt kan lyfta bort om man behöver.J Jeppenedved skrev:Mycket bra fråga! Det är väl något i den stilen jag tänkt. Dock utan brunnsring och istället lägga en betongplatta (30x30 eller vad dem nu är) ovanpå, fylla på med jord och så gräs. Man får väl borra hål till slangen och täta på något sätt. Jag vill gärna ha min borra osynlig fast lättåtkomlig. Detta är bästa kompromissen jag kan komma på.
Du som har en spets på 11m stötte du på nått hårt materiel påvägen ner som tog tid att komma igenom?M mortimer skrev:Jodå, det har gått helt ok idag. Tänkte avlägga en liten statusrapport och såg då ditt inlägg TotalControl.
Vi (jag och min far) är nu nere exakt 8m under marknivå med de blå 2" rören, har skarvat på 1st 2m 2" rör som sticker upp och ska ner när tillfälle finns. När vi började idag så var vi på 4m så vi har spolat ner 4m idag. Började vid 9.00 idag, slutade vid 17.00 och däremellan lite lunch, fika, middag. Och då har termometern visat runt 25-27grader. Vid ca 7.5m så var det lite kämpigt, kändes som vi hade stött på medelstora stenar men tillsist så släppte det. Tålamodet måste finns vid denna typ av projekt.
Såhär verkar mina lager vara i marken:
(0=marknivå, cirkamått)
0-1m: jord
1-2m: sand av något slag
2-4m: lera
4-6m: sand/grundvatten av något slag(vattenfyllda röret sjönk ner mellan varven av sig själv)
6-8m: sand och vid något tillfälle några medelstora stenar som vi verkar ha lyckats komma förbi tillsist
Kompressorn hjälper till en hel del. När röret är fyllt med vatten så det rinner över och kompressorn laddat till max så "skjuter/spolar" man tills kompressorn startar igen). Sen bytte vi från 1/2 slang till 3/4 och kändes som vi fick bättre flöde. Dock orkar min gamle spets som vi tar vatten från bara hålla 1bar(grundorsaken till vi sätter ny "spets"), skulle gissa på det är drygt 10-15liter/min. Visst, man kan ta det kommunala som säkert ger 30liter/min men spetsvatten är ju gratis. Sen finns kanske risken att kommunen inte tycker om eventuella luftpuffar som kommer baklänges in i det kommunala vattnet
Jag vet ju att 4-5dm precis bredvid så har min gamle spets på 11.5m sugdjup, gett mig så mycket vatten som pumpautomaten orkat/klarar. Behövt köra 2st spridare på max för att pumpen inte ska stå och slå till o från hela tiden, ibland har det nästan gått köra 3st spridare.
Hur går det för alla andra härinne ?
Vi borde vara par stycken härinne som har någon form av foderrör och behöver ha någon form av lock överst. Brunnsringarna var ju inte så billiga, och verkar inte vara helt enkelt att hitta på de vanliga byggvaruhusen såsom Byggmax, Optimera, Jem&Fix.
Som tankarna går nu så blir det avslut såhär:
Från botten:
Fiberduk (har lite slattar sedan tidigare)
Tunt lager med Flis som blivit över vid tidigare stensättning
Två 10*15 plattor som vridstaget vilar på som förhindrar att foderröret sjunker med åren, fyller med lite Flis runt också så det blir jämnt
Två stycken 10*15 plattor till tvärtemot de andra två. Skär lite i dessa så de ligger lagom runt foderröret, ev limmar jag de på något sätt.
Kapar ett avloppsrör, typ 110mm och ca 50cm långt. Skär en längsgående öppning för sugslangen i detta som är ca 8cm, trycker på en huv. Detta avloppsröret vilar då på stenplattorna under.
Fyller med Flis runt avloppsröret. Ev lägger man en 30*30 platta över sedan också och fyller det sista med jord och sår gräs.
Får ev. fundera ut hur jag märker ut vart "brunnen" finns sen också.
Ang hårt lager på min gamle spets....
Är drygt 11år sedan så jag minns inte exakt. Vi drog ju upp den gamle spetsen och sedan slog vi ner den igen. Detaljerna finns att läsa i början av denna tråden. Vissa jordlager gick fortare än andra men kan inte minnas att det var något lager som tog enorm tid att slå sig igenom. Det som tagit lite mer tid nu är lagret med lera, vissa klumpar har spolats upp och mycket ska man lösa upp med vatten.
Som tankarna går nu så blir det avslut såhär:
Från botten:
Fiberduk (har lite slattar sedan tidigare)
Tunt lager med Flis som blivit över vid tidigare stensättning
Två 10*15 plattor som vridstaget vilar på som förhindrar att foderröret sjunker med åren, fyller med lite Flis runt också så det blir jämnt
Två stycken 10*15 plattor till tvärtemot de andra två. Skär lite i dessa så de ligger lagom runt foderröret, ev limmar jag de på något sätt.
Kapar ett avloppsrör, typ 110mm och ca 50cm långt. Skär en längsgående öppning för sugslangen i detta som är ca 8cm, trycker på en huv. Detta avloppsröret vilar då på stenplattorna under.
Fyller med Flis runt avloppsröret. Ev lägger man en 30*30 platta över sedan också och fyller det sista med jord och sår gräs.
Får ev. fundera ut hur jag märker ut vart "brunnen" finns sen också.
Ang hårt lager på min gamle spets....
Är drygt 11år sedan så jag minns inte exakt. Vi drog ju upp den gamle spetsen och sedan slog vi ner den igen. Detaljerna finns att läsa i början av denna tråden. Vissa jordlager gick fortare än andra men kan inte minnas att det var något lager som tog enorm tid att slå sig igenom. Det som tagit lite mer tid nu är lagret med lera, vissa klumpar har spolats upp och mycket ska man lösa upp med vatten.
Det är en Pedrollo PLURIJET 6/200
Flerstegs centrifugalpump.
https://www.pedrollo.com/en/plurijet-90-130-200-self-priming-multi-stage-pumps/253
Köpte den här.
https://www.tomeiwatersolutions.com/
Inget jag skulle hänga på en rörspets.
Skulle välja en mindre modell. Typ 6/90
Flerstegs centrifugalpump.
https://www.pedrollo.com/en/plurijet-90-130-200-self-priming-multi-stage-pumps/253
Köpte den här.
https://www.tomeiwatersolutions.com/
Inget jag skulle hänga på en rörspets.
Skulle välja en mindre modell. Typ 6/90
Såg att de pumparna hade mycket intressanta specar. Har du separat motorskydd/tryckbrytare till den?
Om man har en större ingång (sugsida) än vad man har sugslang, finns det något risk för t.ex kavitation?
Om man har en större ingång (sugsida) än vad man har sugslang, finns det något risk för t.ex kavitation?
Yepp motorskydd samt en "pressure controller". Startar när trycket är under 1.2 bar. (När en kran eller ventil öppnas) Och stannar när trycket är över 1.2 bar samt 0 flöde. Sen är det andra grejer i den tex torrkörningsskydd, auroprime.
https://pumpexpress.co.uk/shop/presflo_electric_pump_controler/
För klen sugledning kan orsaka kavitation ja.
Mindre än gängan skulle jag aldrig köra. Du ska dimensionera sugledningen efter pumpen. Ju kralligare ju bättre.
https://pumpexpress.co.uk/shop/presflo_electric_pump_controler/
För klen sugledning kan orsaka kavitation ja.
Mindre än gängan skulle jag aldrig köra. Du ska dimensionera sugledningen efter pumpen. Ju kralligare ju bättre.
Ja PEM 40 kommer du väldigt långt på. Vad hade du för pump?
Hej,
Kör själv med denna från Jula, har lite trevligare specifikationer än "standard" JET pumpar.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...enpumpar/hydroforpumpar/tradgardspump-731099/
Inte helt omöjligt att den passar på din hydrotank @mortimer om du inte vill byta ut allt.
Kör själv med denna från Jula, har lite trevligare specifikationer än "standard" JET pumpar.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...enpumpar/hydroforpumpar/tradgardspump-731099/
Inte helt omöjligt att den passar på din hydrotank @mortimer om du inte vill byta ut allt.
Ok. Då skulle jag köra en Pedrollo PLURIJET 5/90 eller kanske tom en 6/90. Höga tryck vid bra med flöden.
Behövs om man vill få ut något från en vanlig trädgårdsslang. Att tänka på är att vid 0 flöde så ger 6/90 nästan 10 bar. Så skulle nog valt 5/90.
PEM 40 blir perfekt.
Behövs om man vill få ut något från en vanlig trädgårdsslang. Att tänka på är att vid 0 flöde så ger 6/90 nästan 10 bar. Så skulle nog valt 5/90.
PEM 40 blir perfekt.
Vill någon förklara för mig vad som händer i följande länk där jag sprutar ner vatten i rörspetsen.
Jag har slagit ner foderröret på ca 4,5 meters djup där jag stötte på lera (bajs). Det var nog det som "hände" när vi borrade den rörspetsen som jag tar vatten av till huset idag. Alltså, det är leran som är problemet tror jag, för blött är det i alla fall. Jag tänkte att jag får testa och slå ner spetsen eftersom jag stött på mycket sand tidigare också under vattennivån.
På videon så kommer ju knappt vattnet upp? Fattar inte riktigt vad som händer där nere... är det inte packat kring spetsen så att vattnet bara rinner ut genom hålen i spetsen?
Vi gjorde ett försök tidigare också där vi slog ner spetsen, tror det var ungefär samma djup, och då var det inga problem. Problemet där var att vi slog sönder gängorna på en muff, så vi var tvungna att dra upp spetsen igen.
Jag har slagit ner foderröret på ca 4,5 meters djup där jag stötte på lera (bajs). Det var nog det som "hände" när vi borrade den rörspetsen som jag tar vatten av till huset idag. Alltså, det är leran som är problemet tror jag, för blött är det i alla fall. Jag tänkte att jag får testa och slå ner spetsen eftersom jag stött på mycket sand tidigare också under vattennivån.
På videon så kommer ju knappt vattnet upp? Fattar inte riktigt vad som händer där nere... är det inte packat kring spetsen så att vattnet bara rinner ut genom hålen i spetsen?
Vi gjorde ett försök tidigare också där vi slog ner spetsen, tror det var ungefär samma djup, och då var det inga problem. Problemet där var att vi slog sönder gängorna på en muff, så vi var tvungna att dra upp spetsen igen.
Litet tillägg till ovan inlägg:
Jag slog alltså ner rörspetsen i foderröret, och drog sedan upp foderröret. Som är 75 mm i diameter.
Jag slog alltså ner rörspetsen i foderröret, och drog sedan upp foderröret. Som är 75 mm i diameter.