Sådär uppförde sig min första pump vid provpumpning när jag tappade prime. Och det var ofta. Om den stod still 10 minuter så tappade den primen och började hosta. Hade ingen fot eller backventil. Var väl inte helt tät.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Sådär uppförde sig min första pump vid provpumpning när jag tappade prime. Och det var ofta. Om den stod still 10 minuter så tappade den primen och började hosta. Hade ingen fot eller backventil. Var väl inte helt tät.
Men löste sig vid pumpbyte för dig?
 
Ja eller en fotventil/backventil på sugledningen i samband när jag installera systemet skarpt och bytte pump. Men det blir svårt om du har en rörspets. Lina du alla skarvar?
 
Tittar på lite gamla videoklipp från din anläggning fidde_modo. Du har ju lite blandade kopplingar men vill minnas du bytt någon koppling när en plastkoppling "sprack". Kan vi få en uppdaterad bild på hur det ser ut på sugsidan vid din pump ? Och sedan som TC skriver, använder du lin och linolja/pasta på alla gängor/kopplingar ?
 
Ska ta en ny bild imorgon på den nya kopplingen.

Japp både lin å linpasta på allt.
 
F fidde_modo skrev:
Körde ett tag idag igen med de vanliga resultatet där de inte blir nått tryck samt luftpuffar. (Film utan spridare på pall)
Efter ca1h körande hände följande (Film med spridare på pall)
Nån som varit ut för samma?
Min beter sig på liknande sätt när jag inte stryper uttaget av vatten.
Dessutom ’slörpar’ det i filterbrunnen. Jag har tolkat det som att tillrinningen är för dålig och att pumpen suger tomt vattnet i röret och sedan tar in luft. Efter ett tag kommer det vatten igen. Och så upprepas detta.
När jag stryper uttaget kan pumpen gå i timmar utan problem.
 
N nummer_13 skrev:
Min beter sig på liknande sätt när jag inte stryper uttaget av vatten.
Dessutom ’slörpar’ det i filterbrunnen. Jag har tolkat det som att tillrinningen är för dålig och att pumpen suger tomt vattnet i röret och sedan tar in luft. Efter ett tag kommer det vatten igen. Och så upprepas detta.
När jag stryper uttaget kan pumpen gå i timmar utan problem.
Låter som ja har samma.
Kör du på att strypa eller vad har du för tankar på lösningar?
Långt till vatten för dig?
 
F fidde_modo skrev:
Låter som ja har samma.
Kör du på att strypa eller vad har du för tankar på lösningar?
Långt till vatten för dig?
Tanken är att jag ska ha ner rör några meter till och då hoppas jag det blir ett icke problem. Jag har precis fått de rör ja reklamerade som fraktskadade.

Har vatten på 6,5m och filterröret står på 7,5m.
 
Redigerat:
F fidde_modo skrev:
Ska ta en ny bild imorgon på den nya kopplingen.

Japp både lin å linpasta på allt.
Har du provat att spola ner vatten i röret efter det att du slog ner den sista biten, försvinner isf vattnet fortfarande?
Hur är skarvarna under mark, funderar på om det går att få i en PEM i röret för att utesluta dåliga skarvar.
Backventill har man ju för att inte tappa vattenpelare när pumpen inte går så tycker inte den bör vara boven.
 
N nummer_13 skrev:
Tanken är att jag ska ha ner rör några meter till och då hoppas jag det blir ett icke problem. Jag har precis fått de rör ja reklamerade som fraktskadade.

Har vatten på 6,5m och filterröret står på 7,5m.
Har lite av samma tanke att försöka få ner röret ytterligare. Men är inte många cm man lyckas slå ner det dock men bara å kämpa på. Har en tanke att köra med högt vatten tryck bredvid.
 
  • Gilla
nummer_13
  • Laddar…
F fizz skrev:
Har du provat att spola ner vatten i röret efter det att du slog ner den sista biten, försvinner isf vattnet fortfarande?
Hur är skarvarna under mark, funderar på om det går att få i en PEM i röret för att utesluta dåliga skarvar.
Backventill har man ju för att inte tappa vattenpelare när pumpen inte går så tycker inte den bör vara boven.
Efter nedslagning körde ja på med vatten. Då steg det upp i röret men efter ja koppla på tryckluft å så rinner de undan hela tiden.

Har inte så lång Pem slang tyvärr. Får kanske införskaffa de. Har en men saknas ca 1,5m
 
Lite ny fakta.
Ligger på knappt 1bar med denna spridare.
Men kört så i 1h nu.
Här kommer bild på nya kopplingarna.
Ska försöka få tag på en stödhylsa till pem slangen. Har en vid ena kopplingen.
 
  • Tryckmätare som visar knappt 1 bar, del av svart slang och nya kopplingar med vattenstänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya kopplingar på en PEM-slang ansluten till pump med mätare, visas med stödhylsa och i drift med 1 bar tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fidde_modo: om vi nu förutsätter att tillrinningen är tillräcklig där du är och suger så får man titta på kopplingarna vid insuget och även på pumpen. Är pumpen ny och konstaterat att den kan suga fullt från t.ex en fylld barnbassäng (sätt en något längre PEM slang istället för den lilla stumpen man ser på bild och lägg sedan PEM slangen i bassäng/badkar. Backventil kan du skippa i just det testet då pump och bassäng/badkar är ovan mark) ? Hur ny är backventilen, är det en modell som kan arbeta liggandes ? Har du ingen liten gängad rörbit som du kan använda mellan backventilen och insuget istället för de bussningar som sitter där med PEM slangen ?
 
Någon härinne som gjort några framsteg sista dagarna? Ligger själv på camping i Falkenberg
 
Har du ingen rörspets med dig? Tänkte du kunde prova lyckan där. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.