M mortimer skrev:
Status från min sida är att jag har hyrt en bensindriven pump för morgondagen som jag ska suga ur min nya filterspets (är väl rätta benämningen känns det som). Ska försöka suga rent lite och även mäta flödet så jag vet inför pumpbyte nästa år.
Väntar med spänning :)
 
En första mätning visar 110-120l/min med bensinpumpen
 
  • Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Det är riktigt bra!
Hur länge kan du köra så?
 
Hur många meter filter var det nu du hade, tog det lång tid innan vattnet blev klart?
 
Jag kan köra 1h åt gången sen blir det lite för mycket vatten på gräsmattan, har inte någonstans att göra av vattnet. Tanken var att spola ner det i stupröret som finns relativt nära men utloppsslangen blev för kort. Pumpen ger högt flöde men inga hiskiliga tryck, den är specad till 600liter och 3.5bar med max sugdjup 7.5m
De första ca 50liter som kommer precis efter varje pumpuppstart är tendens till lerigt men sen är det väldigt klart vatten.
Jag har 6m av filterspetsbrunnen som är slitsat. Med facit i hand så skulle man troligen nöjt sig med 4-5m, så hade det inte blivit skit i början. Men troligen så stabiliserar sig kvalitén allteftersom jag tar ut vatten.
Ska koppla ihop det med min jetpump/pumpautomat under morgondagen är tanken och då tänkte jag låta den stå och gå ett antal timmar/något dygn och då kan jag tömma ut det i stupröret precis intill. Jetpumpen klarar 40liter/min så blir lågt flöde över längre tid
 
 
  • Gilla
fidde_modo och 4 till
  • Laddar…
Härligt! Hoppas att det blir ett naturligt sandfilter omkring spetsen efter inkörning av brunnen.
Tror det är rätt väg att gå att låta den stå och pumpa ett bra tag.
 
Man blir ju nästan lite sugen på att hyra en pump...
 
Tror det blir finare och finare ju mer vatten jag tar ut över tiden, var samma sak med min gamle spets efter vi hade dragit upp och renoverat den.

Blir inte att köpa ny pump i år utan bara förbereda, dra fram elkabel m.m... Vad ska man välja för pump, Pentax CABt 200 eller Pentax CABt 300 ?

Hyra pump är inte så fasligt dyrt, gav 150kr/dag (från öppning till stängning) hos Hyrhöjden.
 
M mortimer skrev:
Tror det blir finare och finare ju mer vatten jag tar ut över tiden, var samma sak med min gamle spets efter vi hade dragit upp och renoverat den.

Blir inte att köpa ny pump i år utan bara förbereda, dra fram elkabel m.m... Vad ska man välja för pump, Pentax CABt 200 eller Pentax CABt 300 ?

Hyra pump är inte så fasligt dyrt, gav 150kr/dag (från öppning till stängning) hos Hyrhöjden.
Du testade inte vad din gamla spets gav med pumpen som du hyrde?
 
F fizz skrev:
Du testade inte vad din gamla spets gav med pumpen som du hyrde?
Nej, faktiskt inte. Hade inte förberett med kopplingar för den men det slog mig under dagen att jag kanske skulle gjort det. Jag kommer plugga den i marken med en propp så går det att backa till den om det skulle behövas senare av någon anledning (har passande propp liggande hemma)

Ni andra härinne som har en filterbrunn med filterrör, fick ni rent vatten direkt eller någon som haft lerigt/skitigt i början ?
 
Hej

När jag satte spetsen här, var typ lera nästan hela vägen ner började komma vatten runt 4-5 meter, började att Provpumpa, var lite lerigt typ nån minut sen blev det klart vatten, men tänkte att jag kör så långt ner jag kommer, spetsen sitter på 12.5 meter.

Jag har klart vatten direkt när man börjar pumpa upp.
 
Jag hade lite grumligt den första minuten. Nu kristallklart alltid.
Hittade en video precis när jag provpumpar första gången. Det är med gamla pumpen. Ni kan höra den kavitera.

 
larsw1: menar du att din grundvattennivå ligger på 4-5m ? Vad har du för typ av brunn ?
 
Gjorde en "fuling", spolade ner till 13 meter , drog upp till 12,5 meter satte bottenventil på 32 mm pemslang inga foderrör alls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.