Hur går det för er alla andra härinne som gjort/påbörjat någon form av brunn, är ni i hamn och har slutfört med bra resultat ?

M mortimer skrev:
En första mätning visar 110-120l/min med bensinpumpen
Är det med rörspets du får upp så mycket per minut?

M mortimer skrev:
Hur går det för er alla andra härinne som gjort/påbörjat någon form av brunn, är ni i hamn och har slutfört med bra resultat ?
Legat nere ett tag nu då lite andra projekt blivit prio på.
Men hoppas kunna få till de innan vintern.

S Sbbblom skrev:
Är det med rörspets du får upp så mycket per minut?
Mätningarna som gjordes hela den dagen jag hade bensinpumpen visar att jag får upp 110-120l/min, var inte bara en första mätning.
Det är en specialslitsad PEM40 slang jag har. Man skulle nog kunna kalla det filterspetsbrunn. Jag har inte ett enda gram metall som ligger nere i vattenförande jordlager som skulle kunna sätta igen. Med min gamle rörspets så fick jag mellan åren hälla ner citronsyra för att "rensa" hålen i rörspetsen längst ner. Detaljerna står en liten bit tillbaka i denna tråden.
Denna lösningen håller mest troligt sålänge jag lever och lite därtill.

fidde_modo: vad har du för typ av lösning på brunn ? Står säkert en bit in i tråden men nu vet jag vi är många som gjort brunnar utifrån denna tråden, så är svårt att hålla isär allas projekt.

M mortimer skrev:
Jag har fått ner filterrör på 12m. Gick mycket enkelt med ”Kiespump”.
Lägger en liten filmsnutt som visar lite av arbetet. Samt en bild på ”verktygen”.

Vatten på 6,5m. Har en gammal jetpump som ger ca 30 l/min. I början var det rätt grusigt men bara efter en timme så var det klart vatten.

Har planer på en ny pump till nästa säsong. Tror att det ska gå att få ut högre flöde med bättre pump och kanske sänka den i förhållande till vattennivån. :D

• Verktyg för brunnsborrning inklusive blåa filterrör, sladdar och borrutrustning, uppvisade på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Mätningarna som gjordes hela den dagen jag hade bensinpumpen visar att jag får upp 110-120l/min, var inte bara en första mätning.
Det är en specialslitsad PEM40 slang jag har. Man skulle nog kunna kalla det filterspetsbrunn. Jag har inte ett enda gram metall som ligger nere i vattenförande jordlager som skulle kunna sätta igen. Med min gamle rörspets så fick jag mellan åren hälla ner citronsyra för att "rensa" hålen i rörspetsen längst ner. Detaljerna står en liten bit tillbaka i denna tråden.

fidde_modo: vad har du för typ av lösning på brunn ? Står säkert en bit in i tråden men nu vet jag vi är många som gjort brunnar utifrån denna tråden, så är svårt att hålla isär allas projekt.
Är en vanlig rörspets. Men har fastnat vid att ja inte får upp nått tryck, alt får upp tryck en kortare stund. Så har lite olika saker som ska testas nästa gång ja får tid.

En sista lösning är å börja om å göra mig en filterbrunn

N nummer_13 skrev:
Lägger en liten filmsnutt som visar lite av arbetet. Samt en bild på ”verktygen”.

Vatten på 6,5m. Har en gammal jetpump som ger ca 30 l/min. I början var det rätt grusigt men bara efter en timme så var det klart vatten.

Har planer på en ny pump till nästa säsong. Tror att det ska gå att få ut högre flöde med bättre pump och kanske sänka den i förhållande till vattennivån. :D
Snyggt! Verkade gå ner rätt enkelt rören.
Ser att du även har en spetsig jordborr, hade du lerlager?

Beroende vad du har för dimension på brunnsrören så skulle jag sänka ner en 4" djuphålspump 1 meter från botten. Då skulle du ha typ 4-5 meter vattenpelare ovan pump. Tror det skulle bli flawless :)

M mortimer skrev:

Ok va det den PEM slangen du borrade en jävla massa hål i?

S Sbbblom skrev:
Ok va det den PEM slangen du borrade en jävla massa hål i?
Nope, blev en jävla massa slitsar istället för de stora hålen

Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt! Verkade gå ner rätt enkelt rören.
Ser att du även har en spetsig jordborr, hade du lerlager?

Beroende vad du har för dimension på brunnsrören så skulle jag sänka ner en 4" djuphålspump 1 meter från botten. Då skulle du ha typ 4-5 meter vattenpelare ovan pump. Tror det skulle bli flawless :)
Tror inte det var någon lera. I alla fall inte som jag fick upp Använde den spetsiga inuti de blåa filterrören när jag tyckte att pumpen fick upp för lite grus.

Vid ett tillfälle fick jag upp en knytnävsstor sten. Vid ett annat var det något vägen som jag lyckades flytta med borren. Sen rasslade rören ner enkelt igen. På slutet innan jag tyckte jag kom ner till mitt måldjup var det bara grov sand. Då kom jag ner tre meter på en halvtimmes jobb. :D

• Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
N nummer_13 skrev:

Köpte du borren eller har du lånat det någonstans?

R Rena skrev:
Köpte du borren eller har du lånat det någonstans?
Köpte på erdbohrer.de

• Gilla
Rena
  • Laddar…
Instruktion för hur man anlägger en filterbrunn?

Hej hopp!

I våras beställde jag ett "paket" med jordborr och rörspets för att ge mig på ett försöka att anlägga en röspetsbrunn. Det gick sådär, får jag väl säga. Fram till grundvattennivån (typ 2,5 m) är det inga konstigheter. Vid grundvattnet börjar det blir lite jobbigt att borra, eftersom det rasar in etc. Detta har jag försökt lösa med hjälp av att borra i ett foderrör. Och det gick väl hyfsat till ca 4 meters djup... sen stöter jag nog på lera och det blir väldigt jobbigt (omöjligt) att fortsätta att trycka ner foderröret etc.

Så nu frågar jag om det finns en bra instruktion, eller om någon vill göra en sådan.... som förklarar vilka delar man behöver, olika arbetsmoment. OM det är någon som vill göra en sådan, tänk att ni ska förklara för en 5-åring.

Tack!

• Gilla
Sbbblom
  • Laddar…
Ni som skriver att ni har spolat ner en rörspets med hjälp av tryckluft? Exakt hur går ni tillväga?

EDIT: Kan man ha hjälp av en diafragmapump för att få ner en rörspets?

Många frågor nu. . . .

Redigerat:
Hej!

Tror inte det går att spola ner med tryckluft direkt , men med vatten det går utan problem då "driver" man ner röret i marken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.