M mothership skrev:
Ni som skriver att ni har spolat ner en rörspets med hjälp av tryckluft? Exakt hur går ni tillväga?

EDIT: Kan man ha hjälp av en diafragmapump för att få ner en rörspets?

Många frågor nu. . . .
Hej jag spolade ner mina rör med vatten och tryckluft och det gick utan problem! Jag köper mina rör på rinkbyrör färdig gängade med muffar.. först har jag en jordborr och borra så långt jag kan med den(mitt fall 4 meter) sen kör jag ner rören i hållet i med en vattenslang och i vattenslangen har jag gjort ett litet hål som jag för in munstycket från tryckluften i.. på rören jag kör ner i hålet sätter jag ett ställnings rör typ 1 meter och med den vrider jag fram och tillbaka när vatten är i gång samt tryckluft. Sakta men säkert glider rören neråt!

S Sbbblom skrev:
Hej jag spolade ner mina rör med vatten och tryckluft och det gick utan problem! Jag köper mina rör på rinkbyrör färdig gängade med muffar.. först har jag en jordborr och borra så långt jag kan med den(mitt fall 4 meter) sen kör jag ner rören i hållet i med en vattenslang och i vattenslangen har jag gjort ett litet hål som jag för in munstycket från tryckluften i.. på rören jag kör ner i hålet sätter jag ett ställnings rör typ 1 meter och med den vrider jag fram och tillbaka när vatten är i gång samt tryckluft. Sakta men säkert glider rören neråt!
Tack larsw1 och Sbbblom!

Gällande den fetande texten, du tappade mig här tror jag (sorry, jag är lite trög med sånt här). Kan du förklara det lite tydligare? Eller rita typ? haha :) Tack!!

Hur fungerar egentligen tekniken när man driver ner ett rör mha tryckluft och vatten?
"Fräter" vattnet, med hjälp av tryckluften, ett hål/en tunnel i backen samtidigt som man trycker ner röret?
Är det då fördelaktigt med så kraftig kompressor som möjligt?

Har tidigare i tråden skrivit om mitt försök att borra vatten som har gått sådär då det har rasat in mycket, och sen fick jag problem även när jag skulle använda foderrör etc.

Nu fick jag för mig att borra på ett nytt ställe i helgen, typ 30 meter ifrån det andra stället. Precis som på det första försöket ligger grundvattennivån på 2,5 m höjd (kanske inte så konstigt att det är typ samma?:)) med skillnaden att här stöter jag på lera direkt vid samma höjd, jag har borrat ner till 4 meter djup och det är fortfarande lera. På det första stället var det grus/sand vid 2,5 metersdjup där leran tog vid först vid 3,5 metersdjup.

Leran gör det lite enklare att borra då det kanske inte rasar på samma sätt (?) så jag har inte behövt något foderrör än så länge. Får se om jag har tid att fortsätta i helgen. Min plan är ju att jag ska hämta en kompressor och för att använda på samma sätt som många andra här i tråden.

Jävla lera :)

Bifogar bilder på fin lera :).

ronY
rone

• Grå lera och bruna jordklumpar på marken med gräs, vid borrningsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klumpar av grå lera som uppstått vid borrning i marken, inbäddade bland jord och gräs.
    Skapa konto
Hej

Det är dags att dra igång med vattnet här så jag hoppas någon med bra pumpkunskap är härinne och läser.

Jag måste byta min pump på min pumpautomat som är 11 år gammal och köpt från RinkabyRör, den större versionen de har med 50l tank(tror de benämner pumpen 10M). Pluggen för påfyllning går inte lossa, dräneringspluggen går inte få tät (gängorna i godset är bortrostade) och backventilen hänger sig emellanåt. Har dock lyckats konstatera att min rörspets fungerar och ger korrekt vattenmängd.

Fråga: kan man köpa en för stor pump egentligen ?

För de som följt mina inlägg här så har jag backat till min rörspets då förra årets projekt inte visade sig fungera. Rörspetsen är av 1.5" galvat rör. Slangen in mot pumpen är PEM40.

Har inte trefas framdraget och varken orkar, har tid eller lust att ge mig i kast med det heller så det får bli en 230v/1-fas.

Jag vet att jag fick ut minst 100l/min med mitt projekt förra året på PEM40.

Tanken är en Pentax CAB 200:
https://duggmbh.de/pumpen-308/kreis...-200-kreiselpumpe-6600-l-62-5-m-2-stufig.html

Och då flyttar jag tryckvakten från befintlig pump till denna från Pentax(får ev. justera frånslag och tillslag på den därefter). Jag får bygga om inloppet lite då jag har en övergång från PEM40 slang till R25 samt en R25 backventil (som byts)

/M

• Gilla
fizz
  • Laddar…
Du suger direkt på röret misstänker jag?

Fick hem en 2 tumsspetts i veckan med 7 m rör som ska ner.

Japp, suger direkt på röret men via en PEM40 slang förlagd i gräsmattan in till pumpen i förrådet.

M mortimer skrev:
Japp, suger direkt på röret men via en PEM40 slang förlagd i gräsmattan in till pumpen i förrådet.
Hej

Har även sett pentax cab 300, den ger bra tryck ut

J Jeppenedved skrev:
Du suger direkt på röret misstänker jag?

Fick hem en 2 tumsspetts i veckan med 7 m rör som ska ner.
Uppdatera gärna framsteg i tråden så man kan bli lite inspirerad :).

Jag kommer förmodligen att borra en till filterbrunn här nu i vår. Ska köra kylsystemet i mot det är tanken. Kanske kommer en enkel how to post.

TotalControl: Du skrev i inlägg 561 att du hade handlat från www.tomeiwatersolutions.com/en . Hur fungerade det med beställning, betalning, leverans ? Får uppfattning om att det är fraktfritt när man provlägger en beställning till de

Hej på er alla.
Dags att återuppta vattenprojektet.
Har försökt med att köra ner ett rör 9.70 1 1/2 tums därefter grävt ner mig så rörets topp ligger 62cm under mark.
Har en vattenpelare på 2.80m.
Men lyckas ändå inte få upp nått vatten med hjälp av en Maxi-Jet 100M Jetpump ( https://www.vvsobadrum.se/pumpar-vatten-1/jetpumpar-pumpautomater/ems-maxi-jet-100m-jetpump-1-fas )

Så nu är frågan hur man ska gå vidare.

Har en tanke om att börja om helt med att borra och samtidigt sätta ner markrör (borra i markröret då) till önskat djup och därefter använda mig av en djupbrunnspump likt de. A( https://www.vidaxl.se/e/8718475559863/vidaxl-djupbrunnspump-40-m-750-w )

eller hur hade ni gjort i detta läget?

M mortimer skrev:
TotalControl: Du skrev i inlägg 561 att du hade handlat från www.tomeiwatersolutions.com/en . Hur fungerade det med beställning, betalning, leverans ? Får uppfattning om att det är fraktfritt när man provlägger en beställning till de
Jag kollade kvittot precis. De har jag inte tänkt på. De var fraktfritt. Då var det riktigt bra pris på pumpen.

Kvitto på en Pedrollo Plurijet självansugande flerstegspump med fraktfri leverans till Sverige.
Skapa konto

F fidde_modo skrev:
Hej på er alla.
Dags att återuppta vattenprojektet.
Har försökt med att köra ner ett rör 9.70 1 1/2 tums därefter grävt ner mig så rörets topp ligger 62cm under mark.
Har en vattenpelare på 2.80m.
Men lyckas ändå inte få upp nått vatten med hjälp av en Maxi-Jet 100M Jetpump ( [länk] )

Så nu är frågan hur man ska gå vidare.

Har en tanke om att börja om helt med att borra och samtidigt sätta ner markrör (borra i markröret då) till önskat djup och därefter använda mig av en djupbrunnspump likt de. A( [länk] )

eller hur hade ni gjort i detta läget?
Hur ser de ut i marken med genomsläpplighet och grundvatten mängd?
En filterbrunn med rätt förutsättningar ger mest vatten.

fidde_modo: till en början hade jag försökt konstatera så din pump fungerar som den ska. Prova att suga från en större tank/badkar/vattenfylld soptunna eller dyl och se så det fungerar. Sen är det svårt att ge några direkta tips/råd utan att veta hur det ser ut hos dig, gärna en bild.

Skulle jag göra om något så är det en riktig filterbrunn precis som TotalControl.

TomeiWatersolutions verkar inte vara billigast ala gånger.PratoERboso verkar ha bra priser på vissa Pedrollo pumpar också:
https://www.pratoerboso.com/en/plur...mp-multigirante-self-priming-three-phase.html

Kommer troligen lite mer intressant uppdatering från min sida under morgondagen.
Har ett stundande mindre bröllop som ska genomföras i helgen även i dessa Coronatider

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.