808 089 läst · 6 209 svar
808k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Har varit på semester några dagar men när jag kom hem var jag tvungen att prova mitt nya riversideborr. Efter mycket möda lyckades jag borra upp denna stenen på 10 cm som låg inbäddad i lera. Mycket nöjd! 😊
Jag har hängande grundvatten mellan 1,7 och 3,5 m. Vad tror ni om att ha filterrör både i botten av brunnen och i toppen så att det hängande grundvattnet gör att tillrinningen ökar? Kanske tillrinning från två håll endast funkar i teorin… 😊
Jag har hängande grundvatten mellan 1,7 och 3,5 m. Vad tror ni om att ha filterrör både i botten av brunnen och i toppen så att det hängande grundvattnet gör att tillrinningen ökar? Kanske tillrinning från två håll endast funkar i teorin… 😊
Härligt att få upp stenen! Det blir man nöjd över.
Det går att sätta filter lite hur man vill. Tex har man sand lera sand i vatten så kan man sätta filter slät filter och lägga pumpen/sugslangen i släta.
Har inte riktigt koll på vad hängande grundvatten menas?
Är det en aquafier eller bara ytvatten som är instängt i ett lager lera? Man vill inte sammankopplad ofilterad ytvatten med "riktigt" grundvatten.
Det går att sätta filter lite hur man vill. Tex har man sand lera sand i vatten så kan man sätta filter slät filter och lägga pumpen/sugslangen i släta.
Är det en aquafier eller bara ytvatten som är instängt i ett lager lera? Man vill inte sammankopplad ofilterad ytvatten med "riktigt" grundvatten.
Det är precis så jag har det . Sand, lera, sand. Grundvattennivån ligger på 6,5m så jag förmodar att det övre vattnet helt enkelt inte kan passera ner genom leran. Ofiltrerat är det inte för det har passerat genom 1,7m sand.TotalControl skrev:Härligt att få upp stenen! Det blir man nöjd över.
Då ska jag beställa ett par filterrör till tänker jag och sätta ovanför leran. 👍👍
Från sgu:TotalControl skrev:Härligt att få upp stenen! Det blir man nöjd över.
*** Jo, det förekommer grundvatten i flera våningar på vissa platser, det övre grundvattenmagasinet är ofta mindre och brukar ibland kallas hängande grundvattenmagasin. Falskt kan det kanske också kallas, även om jag inte hört just det uttrycket förut.
Och lera brukar vara inblandat i dessa sammanhang, precis som du skriver
Man får nog räkna båda våningarna som grundvatten (alla porer fyllda med vatten). ***
Har fått tag i lite borrprotokoll i området. Typ lera ner på 40-50 meters djup verkar det som 😅. När man kollar kartan så ser man att av Skånes yta, utgörs typ 5 % av de dåliga jordlagren. Och där bor jag så klart ❤️❤️. Livet
Idag gled röret ner en rejäl bit efter att jag lastat på en vattenfylld soptunna.
Men nu har det tagit stopp igen och inget alls kommer upp med riversideborren. Stenbumlingar antagligen. Ska nog beställa en plattmejsel och en spetsmejsel. Fram tills jag får dem tänkte jag prova med att vässa en stolpsko och sätta på 45x45 regel. Kanske det kan spräcka eller luckra upp eländet i botten.
Men nu har det tagit stopp igen och inget alls kommer upp med riversideborren. Stenbumlingar antagligen. Ska nog beställa en plattmejsel och en spetsmejsel. Fram tills jag får dem tänkte jag prova med att vässa en stolpsko och sätta på 45x45 regel. Kanske det kan spräcka eller luckra upp eländet i botten.
Har du provpumpat ditt hängande grundvatten än? Blev tillrinningen ok?I ibrakadabra skrev:
40-50 m är lite tjockt att ta sig igenom. Här är leran 5 m enligt mitt borrprotokoll.
Nej inte än. Borrade hål för att kolla läget i veckan. Då blev det inte blött vid 2,5 som tidigare. Sen bara kom leran vid 3,5 m som vanligt. Men borrade ett nytt hål lite längre bort och då verkade som att det blev lite vått. Men har inga stora förhoppningar.H hast963 skrev:
Hmm på bilden ser det ut som att tunnan står direkt ovanför det blå röret. Jag vet inte men jag hade nog försökt lasta på sidorna för att kunna få bästa effekt när du rör runt i röret. Eller det är bara en synvilla? 😀H hast963 skrev:Idag gled röret ner en rejäl bit efter att jag lastat på en vattenfylld soptunna.
Det är ingen synvilla. Jag hade borrat en halvmeter djupare i leran än vad röret åkt ner så det gled ner fint när det kom några hundra kilo vatten i tunnan.B Bl0mman skrev:
Sedan var stupstocken nere i marknivå och det gick fint att välta av tunnan. 😊👍
Imorgon väntar utmaningar med nya stenar i leran!
Kör på! 😀H hast963 skrev:
Jag har i väntan på fler rör byggt en expationsborr som tyskarna kallar det.
Är till att borra i lera. Man borrar strax utanför rörets ytterdiameter. På så sätt slipper man den mesta friktionen från leran om inte leran åter sväller.
Den fälls in när man för ner den i röret sen så fälls den ut när man kommer nedanför röret. Man måste ha förborrat med annan borr innan så hålet är djupare än brunnsröret. Sen så använder man expationsborren till att brotscha bort lera utanför ytterdiametern.
Enkel att göra den. Behövs ingen svets. Plattjärn från biltema.
Är till att borra i lera. Man borrar strax utanför rörets ytterdiameter. På så sätt slipper man den mesta friktionen från leran om inte leran åter sväller.
Den fälls in när man för ner den i röret sen så fälls den ut när man kommer nedanför röret. Man måste ha förborrat med annan borr innan så hålet är djupare än brunnsröret. Sen så använder man expationsborren till att brotscha bort lera utanför ytterdiametern.
Kan du visa bild?😊TotalControl skrev:Jag har i väntan på fler rör byggt en expationsborr som tyskarna kallar det.
Har bara en byggbild där borren är för lång och bockningen inte är riktigt klar . Kortade den 20cm och kilspåret ska vara i stop nedåt i bild när borren är som störst för att den ska kunna fjädrar ihop som mest.S Sauer200str skrev:
Men den funkar i röret som tänkt, har inte borrat än. För DN150 rör.
Kan posta den färdiga versionen sen också när jag är helt klar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har stött på problem med min borrning. När jag snurrar riversideborren hackar den och låser sig helt vilket tyder på sten.
När jag kör ner min 45-regel med stolpsko/armeringsjärn känner jag aldrig någon sten utan järnet bara suger sig fast i leran. Kan ev vara så att jag inte kommer åt stenen med denna anordning även om det är märkligt.
Får nog köpa en spetsmejsel och se om det går bättre. Men innan dess tänkte jag provpumpa och se vad jag kan få ut ur hålet så här långt. Har ca två meter filterrör placerade i sand under vatten. Blir resultatet ok så kanske jag håller där.
Man borde väl kunna hyra en pump på tex Renta?
När jag kör ner min 45-regel med stolpsko/armeringsjärn känner jag aldrig någon sten utan järnet bara suger sig fast i leran. Kan ev vara så att jag inte kommer åt stenen med denna anordning även om det är märkligt.
Får nog köpa en spetsmejsel och se om det går bättre. Men innan dess tänkte jag provpumpa och se vad jag kan få ut ur hålet så här långt. Har ca två meter filterrör placerade i sand under vatten. Blir resultatet ok så kanske jag håller där.
Man borde väl kunna hyra en pump på tex Renta?