Kör med ett hemmagjort block. Ett hjul som vi fräst en skåra i. Fungerar hur bra som helst. Hade även ett från biltema (likt olofh) till förra riggen. Alltså två stycken för att jag skulle kunna dra på ett bra sätt. Har nog belastat med några hundra kg några gånger när den fastnat, sugit sig fast nere i röret 😀
 
  • 20230811_170152.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hast963
  • Laddar…
Idag efter jobbet gjordes gjordes ett ordentligt pass om ca 3h. På den tiden tog vi oss ner från 4,5 till 8,5 meter. Provpumpade en stund, efter lite strypning landade vi på ca 20 l / min. Vattnet blev helt klart efter en halvtimmes spolade. Nu behövs bara lite mer styrning och stöd för att kunna ta sig längre ner med mer vikt på stupstocken. Det började dock inte bra. Kiesepumpen fastnade ordentligt vid första omgången. Några tillfällen krävdes det tre man, lite knackande på röret för att få loss kiespumpen. Värsta träningspasset 😀 samtidigt förvånade över det tidiga och positiva resultatet. Nu ska bara ngn meter till ner i backen så ska det förhoppningsvis bli ganska bra det här. Materialet är dock inte det bästa, väldigt fin sand. Tror dock inte det blir mycket bättre. Men får man 20 l/min på första dagen med kiespumpande får man vara glad 😀
 
  • 20230811_170912.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20230811_191358.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Atom och 5 till
  • Laddar…
Snygg / avancerad ställning!

Men apropå att kiespumpen suger fast. Har också upplevt det, tungt som f@n att få loss. Vad beror det på?
 
H hast963 skrev:
Varje meter vatten som trycker på 108 mm kiespumpen väger knappt 40 kg och pumpen väger 15.
I lyftögonblicket är kraften som jag drar med minst lika stor. Då utsätts ju blocket för mer än 250 kg. Gör jag räknefel?
Eller kanske tillverkaren menar att blocket klarar max 250 kg last. Så är det sannolikt!

Har du någon tysk sida att rekommendera för att köpa billiga och bra block?
Du tänker fel. Det är faktiskt lättare under vatten enligt Arkimedes då du får hjälp med lyftkraften motsvarande vikten på det vatten som pumpen tränger undan volymmässigt. Om jag inte missförstår dig.
 
O olofh skrev:
Snygg / avancerad ställning!

Men apropå att kiespumpen suger fast. Har också upplevt det, tungt som f@n att få loss. Vad beror det på?
Inte helt säker, men tror det sker när sand lägger sig ovanpå eller sidorna av kiespumpen. Ibland kan det vara riktigkt segt att få upp. Vill säga att det främst är när man är i ett material som har finare fraktion finsand/silt. Den finare sanden i detta fallet är flyktig och lägger sig övarerallt där det inte ska vara 😀 kan vara när man drar kolven för långt upp också tror jag. Någon som kan bekräfta?
Något som funkade ganska bra var att belasta linan ordentligt en längre tid med två vuxna på X antal kg plus att en knackade jämnt med släggan på röret/stupstocken (med en träbit som skydd). Då lossnade den efter en stund. Är man själv är det nästan ett måste med ordentlig hävstång eller vinsch.
 
  • Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
Hmm

Kan det vara något knas med min pump, eller är jag bara sämst? :D

Bifogad bild. Lyckas inte hämta upp vattnet? Ingen backventil/silkorg. Men det borde väl inte vara världens utmaning att tömma den spannen??
 
  • En vattenpump monterad på en gammal trästaket med slangen i en betongblock-fylld hink, omgiven av gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jäkla stenlager i leran. Köpte julas smalaste bort och fick ner det förbi stenen så jag kunde dra upp de inbäddade i leran
Byggarbetsplats med betong och oordnade stenplattor, rör, gjutna cementelement, ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre stenar på träbänk, person visar med handen, gräs bakom, metallstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Skogsmusen och 3 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Jäkla stenlager i leran. Köpte julas smalaste bort och fick ner det förbi stenen så jag kunde dra upp de inbäddade i leran
[bild]
[bild]
[video]
Know the feeling :D.
 
O olofh skrev:
Jäkla stenlager i leran. Köpte julas smalaste bort och fick ner det förbi stenen så jag kunde dra upp de inbäddade i leran
[bild]
[bild]
[video]
Skön känsla. Har också jobbat mot likadan lera i helgen, äntligen förbi.

Tips till alla. Pelar domkrafter är fantastiskt bra att ha om man jobbar mot lera eller har mycket friktion. För den statiska friktionen är högre än den dynamiska.
Flera gånger stod jag hoppa på stupstocken +300kg betongplattor då jag visste att jag hade borrat förbi röret ca 20 cm men röret gick inte ner mer än 5cm efter mycket hoppande. Om jag då körde domkraft 10 cm upp med vikt på sen efter det ställde mig på stupstocken då sjönk den ner hela vägen med fart.
Så höll jag på flera gånger. Istället för att ösa vikt så lyfter jag lite och sen ner igen med fart.
 
  • Gilla
Oldjoe och 3 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Jäkla stenlager i leran. Köpte julas smalaste bort och fick ner det förbi stenen så jag kunde dra upp de inbäddade i leran
[bild]
[bild]
[video]
Ja man kanske skulle börja dreja istället 😀 Kämpa!
 
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Hmm

Kan det vara något knas med min pump, eller är jag bara sämst? :D

Bifogad bild. Lyckas inte hämta upp vattnet? Ingen backventil/silkorg. Men det borde väl inte vara världens utmaning att tömma den spannen??
Mycket märkligt.
Eftersom det är enfas tänker jag att den inte kan rotera åt fel håll heller.
Det ska vara väldigt enkelt att lyfta vattnet den meter och absolut gå på första spädningsförsöket. Så fort du öppnar lite på trycksida ska vattnet i hinken sjunka.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Hmm

Kan det vara något knas med min pump, eller är jag bara sämst? :D

Bifogad bild. Lyckas inte hämta upp vattnet? Ingen backventil/silkorg. Men det borde väl inte vara världens utmaning att tömma den spannen??
Tycker inte heller det borde vara några problem. Hur beter den sig? Stopp någonstans? Sten/sand i pumpen?
 
O olofh skrev:
Jäkla stenlager i leran. Köpte julas smalaste bort och fick ner det förbi stenen så jag kunde dra upp de inbäddade i leran
[bild]
[bild]
[video]
Passar det borret på Erdbohrers förlängare? Ser riktigt bra ut!! 😊👍
 
H hast963 skrev:
Passar det borret på Erdbohrers förlängare? Ser riktigt bra ut!! 😊👍
Vet ej, använder hemsvetsad lösning (lånad) baserad på Biltemas fyrkants-stålrör. har fått tag på en svets själv nu så byggt ihop några längder själv.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.