801 935 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Vet inte vad det kostar att hyra en pump men kan vara värt att köpa den billigaste pumpen från tex biltema för att ha som testpump och renpumpning.
Har du testat att lyfta upp röret 20cm och sen känt efter stenen? Om den precis ligger under röret så kan det vara svårt att känna. Även testa borra lite försiktigt när brunnen är upplyft. Kolla att du inte hamnar för långt förbi röret så borren fastnar.
Har du testat att lyfta upp röret 20cm och sen känt efter stenen? Om den precis ligger under röret så kan det vara svårt att känna. Även testa borra lite försiktigt när brunnen är upplyft. Kolla att du inte hamnar för långt förbi röret så borren fastnar.
Det var en bra idé att köpa den billigaste pumpautomaten från Biltema.TotalControl skrev:Vet inte vad det kostar att hyra en pump men kan vara värt att köpa den billigaste pumpen från tex biltema för att ha som testpump och renpumpning.
Det går inte att rubba röret. Det sitter som berget i leran. Var tvungen ty lasta en soptunna med flera hundra kilo vatten för att trycka ner det.
Blir tillrinningen inte tillräcklig när jag testar får jag ge mig på stenarna med spetsmejsel…
Vad är det man behöver köpa? Pumpautomat, sugslang med backventil och filter att ha innan pumpen? Allt annat bör väl finnas med i paketen?
Jag skulle köpa en sådan här bara för att testa och eventuellt pumpa rent.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/bevattningspump-bp-801-2000038617
Sugslang, bottenventil samt en bit slang om du vill kunna rikta undan vattnet på trycksidan.
Lera kan vara så att om man lyfter upp rören från leran med domkraft så släpper suget och friktionen och leran håller sig öppen utan speciellt mycket friktion.
Så blev det för mig. Först krävdes det flera hundra kilo för att komma ner men efter jag tog upp rören så kunde jag trycka ner genom samma lerlager med handkraft igen. Men det beror lite på om leran sväller eller inte.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/bevattningspump-bp-801-2000038617
Sugslang, bottenventil samt en bit slang om du vill kunna rikta undan vattnet på trycksidan.
Lera kan vara så att om man lyfter upp rören från leran med domkraft så släpper suget och friktionen och leran håller sig öppen utan speciellt mycket friktion.
Så blev det för mig. Först krävdes det flera hundra kilo för att komma ner men efter jag tog upp rören så kunde jag trycka ner genom samma lerlager med handkraft igen. Men det beror lite på om leran sväller eller inte.
Mina DN150 rör kommer i morgon. Dock PostNord som är försenade den här gången. Erdhbohren var snabba.
Ska du borra en till brunn hos dig?
Ska du borra en till brunn hos dig?
Inte här hos mig men familjen😀 Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad både vad gäller att få ner det men även slutresultatet.TotalControl skrev:
Vad ska du med 150 röret till? Foderrör? Du har säkert skrivit det innan men minnet är kort 😀
Efter 3 misslyckade försök med trasiga DN115 rör tackvare sten mm så tänkte jag köra DN150 arbetsrör utan filter till färdigt djup. Som jag sen lyfter upp efter dumpat ner DN115 filter och rör.
145mm borren som jag borrar DN150 med sväljer mycket större sten än 105mm till DN115.
Sen överlag är det mycket stabilare för last mm.
Borrade ner 6 meter förra veckan i ett nafs. Stora stenar i röret var inga problem. Sen tog rören slut, får 7 meter till i morgon. 1.5m lera väntar härnäst
Hur ser förutsättningarna ut där du ska borra?
145mm borren som jag borrar DN150 med sväljer mycket större sten än 105mm till DN115.
Borrade ner 6 meter förra veckan i ett nafs. Stora stenar i röret var inga problem. Sen tog rören slut, får 7 meter till i morgon. 1.5m lera väntar härnäst
Ytterliggare nytänkande här i tråden 😀 Kul. Det blir spännande att följa. Så du kommer endast att köra med borr och inte kiespump?TotalControl skrev:Efter 3 misslyckade försök med trasiga DN115 rör tackvare sten mm så tänkte jag köra DN150 arbetsrör utan filter till färdigt djup. Som jag sen lyfter upp efter dumpat ner DN115 filter och rör.
Förresten är det stor skillnad i friktion och vikt som du behöver lasta på? Märker du någon skillnad?
Förutsättningarna där vi ska driva ner filterröret är snarlika som här hos mig. Helt värdelösa egentligen 😜 Mestadels ler/silt men med lite envishet så ska vi nog komma en bit ner i backen trots det och förhoppningsvis kunna hitta ett något bättre lager.
Rörspetsen på tomten där är på ca 8-9 meter med tillrinning för att driva vattenspridare.
Vattenytan ligger på ca 4,5 meter.
Jag kommer kiespumpa efter leran när jag kommer till grundvatten. Funkar bra med 108mm kiespumpe. Hittills har jag bara behövt borrat i röret med 145mm. (går inte att borra försprång direkt i marken innan rör för det rasar bara igen)B Bl0mman skrev:Ytterliggare nytänkande här i tråden 😀 Kul. Det blir spännande att följa. Så du kommer endast att köra med borr och inte kiespump?
Förresten är det stor skillnad i friktion och vikt som du behöver lasta på? Märker du någon skillnad?
Förutsättningarna där vi ska driva ner filterröret är snarlika som här hos mig. Helt värdelösa egentligen 😜 Mestadels ler/silt men med lite envishet så ska vi nog komma en bit ner i backen trots det och förhoppningsvis kunna hitta ett något bättre lager.
Rörspetsen på tomten där är på ca 8-9 meter med tillrinning för att driva vattenspridare.
Vattenytan ligger på ca 4,5 meter.
Med DN115 behövde jag både kiespumpa med vatten ovanifrån , borra och stenfångare i röret på samma sträcka som jag är på nu.
Friktionen är något högre har jag märkt men det tycker jag inte är något problem för det handlar bara om last Rören är så mycket stabilare, svajar knappt ingeting.
Om man bortser från priset så är det faktiskt bara fördel med arbetsrör innan. Först allt ovan sen kan man bestämma slitsstorlek efter man är klar för man har sett vilka fraktioner som är där nere. Man kan välja sandfilter om det behövs. Man kan sätta botteplugg på röret mm.
Dock kostar ju DN150 lite över 400:- meter
Spännande med nytt projekt för dig. Håll oss underrättade!
Har pratat med 2 grannar som bor hyfsat "nära". Båda har rörspetsar, och båda upplever ungefär samma problem som jag, dålig tillrinning. Nu har de inga barn, eller vattnar inga gräsmattor, så då har man väl egentligen inga problem liksom, så länge det kommer vatten. Båda hade hydroforer på 300 liter så då klarar man ju sig. Den stora skillnaden var väl att de har mer sand i backen än vad jag har, får upp sand i sina filter etc.
Har även kollat 2-3 borr protokoll som har gjorts hyfsat nära. Generellt för dem är att det är lera på ganska långt djup, se bifogat. L = lera. Visst, något av dem visar att det är typ sand/lera ner till ca 10 m djup. Men så verkar det inte vara hos mig i alla fall.
Så med all erfarenhet jag har samlat på mig kan inser jag att det inte är lönt att försöka komma förbi leran. Vilket är både tråkigt, men samtidigt skönt att jag inte behöver fundera mer på det. Har ju lagt ner ganska mycket tid redan.
Jag har inte testat att suga från vattnet ovanför leran ännu, det är väl typ nästa steg. Jag grämer mig fortfarande över att jag inte lyckats pumpa vatten från pemsilen som jag satte ner i mitt nuvarande hål, tycker det är märkligt att jag inte fått upp något. Eventuellt kanske jag drar upp rören och sätter ner dem igen bredvid och försöker vara riktigt riktigt noggrann/uppmärksam på vid vilken nivå jag stöter på gruset. Och sen stoppar ner en ny sil, som är mindre, om det nu har med det och göra att jag har sugit luft då min förra sil var 1,5 m. Tänkte att jag ville ha lite marginal eftersom jag inte visste exakt vid vilken nivå jag stötte på gruset.
Men efter det finns det inte mycket mer att göra. Med tanke på borrprotokollen så vill jag inte heller lägga 100 tkr på en professionell borrare heller.
Har även kollat 2-3 borr protokoll som har gjorts hyfsat nära. Generellt för dem är att det är lera på ganska långt djup, se bifogat. L = lera. Visst, något av dem visar att det är typ sand/lera ner till ca 10 m djup. Men så verkar det inte vara hos mig i alla fall.
Så med all erfarenhet jag har samlat på mig kan inser jag att det inte är lönt att försöka komma förbi leran. Vilket är både tråkigt, men samtidigt skönt att jag inte behöver fundera mer på det. Har ju lagt ner ganska mycket tid redan.
Jag har inte testat att suga från vattnet ovanför leran ännu, det är väl typ nästa steg. Jag grämer mig fortfarande över att jag inte lyckats pumpa vatten från pemsilen som jag satte ner i mitt nuvarande hål, tycker det är märkligt att jag inte fått upp något. Eventuellt kanske jag drar upp rören och sätter ner dem igen bredvid och försöker vara riktigt riktigt noggrann/uppmärksam på vid vilken nivå jag stöter på gruset. Och sen stoppar ner en ny sil, som är mindre, om det nu har med det och göra att jag har sugit luft då min förra sil var 1,5 m. Tänkte att jag ville ha lite marginal eftersom jag inte visste exakt vid vilken nivå jag stötte på gruset.
Men efter det finns det inte mycket mer att göra. Med tanke på borrprotokollen så vill jag inte heller lägga 100 tkr på en professionell borrare heller.
Trist att du har så taskiga förutsättningar! Jag provade att pumpa från vattnet ovan lera här igår. Tillrinningen blev tyvärr för dålig. Om det ska funka behöver jag gräva ner betongringar så att vattenmagasinet blir större.I ibrakadabra skrev:Har pratat med 2 grannar som bor hyfsat "nära". Båda har rörspetsar, och båda upplever ungefär samma problem som jag, dålig tillrinning. Nu har de inga barn, eller vattnar inga gräsmattor, så då har man väl egentligen inga problem liksom, så länge det kommer vatten. Båda hade hydroforer på 300 liter så då klarar man ju sig. Den stora skillnaden var väl att de har mer sand i backen än vad jag har, får upp sand i sina filter etc.
Jag ska istället prova att ta mig igenom leran. Blir en härlig utmaning eftersom semestern lider mot sitt slut….
Om man redan har en brunn sen tidigare (gammal stenlagd), kan man med den avgöra grundvattennivån?Tänker om man mäter ner till botten på den så borde väl grundvattnet ligga där nere någonstans?
Eller det kan vara ett lager som har väldigt lite tillrinning men eftersom volymen är stor så gör det ingenting?
Eller det kan vara ett lager som har väldigt lite tillrinning men eftersom volymen är stor så gör det ingenting?
Tänkte kolla vad ni använder för block när ni kiespumpar?
Jag köpte ett på Jula som tål max 250 kg. Nu är jag tre meter under vattenytan och vid första draget från botten har jag överstigit den vikten redan. Glömde bort matematiken när jag beställde och var för snål att köpa det från Erdbohrer för en femhundring….
Snålheten bedrar visheten!
Jag köpte ett på Jula som tål max 250 kg. Nu är jag tre meter under vattenytan och vid första draget från botten har jag överstigit den vikten redan. Glömde bort matematiken när jag beställde och var för snål att köpa det från Erdbohrer för en femhundring….
Snålheten bedrar visheten!
Jag kör den från erdhbohren ångrar att jag var lat dock och inte kolla på andra ställen då den sväljer bara max 8-10mm rep. Får ont i händerna då finns knappt något att greppa med så tunt rep.
Skulle ha letat för typ 30mm rep, det finns i Tyskland billigt.
Men jag förstår inte vad du menar med att du överskrider 250kg när du kiespumpar?
Men jag förstår inte vad du menar med att du överskrider 250kg när du kiespumpar?
Varje meter vatten som trycker på 108 mm kiespumpen väger knappt 40 kg och pumpen väger 15.TotalControl skrev:Jag kör den från erdhbohren ångrar att jag var lat dock och inte kolla på andra ställen då den sväljer bara max 8-10mm rep. Får ont i händerna då finns knappt något att greppa med så tunt rep.
I lyftögonblicket är kraften som jag drar med minst lika stor. Då utsätts ju blocket för mer än 250 kg. Gör jag räknefel?
Eller kanske tillverkaren menar att blocket klarar max 250 kg last. Så är det sannolikt!
Har du någon tysk sida att rekommendera för att köpa billiga och bra block?