B Bl0mman skrev:
Filterbrunn har vi nu som fungerar helt okej med djupvattenpump 😀
Aha. Men vad är det du gör med din jetpump(eller va det nu är för pump 😅) då?

I ibrakadabra skrev:
Aha. Men vad är det du gör med din jetpump(eller va det nu är för pump 😅) då?
Jag använder inte den pumpen längre till filterbrunnen pga av förutsättningarna här. Har ju lite längre ner till vattnet. Men visst är det bra att man sparat gamla bilder 😀

Men för att gör historian kort så valde jag till slut att köpa en djupvattenpump till filterbrunnen. Detta för att jag vill dra nytta av ca 8 meter vattenpelare i röret samt att installationen blir något mer avskalad, tyst.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Verkar inte som att jag får rätt på pumpandet. Har försökt på alla möjliga sätt nu så får hoppas på att det är förutsättningarna nere i silen som ställer till det och inte handhavandefel :D.

Jag är lite nyfiken på att sätta ner en sil i vattenlagret som är ovanför lerlagret. Det blir som sagt blött vid ca 2,5 m djup, och leran börjar vid 3,5 m djup. Hur har du tänkt här @Mardigan? Storlek på sil och placering?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Ni som väntade på rör, har ni fått något svar varför det dröjer? Bla @Bl0mman ?
Ja de svarade igår att de ska få in och skicka när det kom in...denna eller nästa vecka. Anledning vet jag inte men antar att det varit semester 😀

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Verkar inte som att jag får rätt på pumpandet. Har försökt på alla möjliga sätt nu så får hoppas på att det är förutsättningarna nere i silen som ställer till det och inte handhavandefel :D.

Jag är lite nyfiken på att sätta ner en sil i vattenlagret som är ovanför lerlagret. Det blir som sagt blött vid ca 2,5 m djup, och leran börjar vid 3,5 m djup. Hur har du tänkt här @Mardigan? Storlek på sil och placering?
Det kan bli svårt men alltid värt ett försök.
Jag hade nog börjat med en 30cm sil.
Har du en ganska distinkt övergång mellan sand och lera så skulle jag spola tills det tar stopp i leran och sedan lyfta spolröret 5cm och fortsätta spola 100-200 liter till med lite lagom flöde så att fina fraktioner följer med vattnet upp och det lite grövre stannar kvar.
Dubbelkolla silens flöde innan du sätter ner den i marken genom att stoppa ner den i en vattenbehållare och suga med din pump.
Då får du både testat silens och pumpens maximala flöde med perfekta förhållanden, ta tillbaka trycksidans flöde till behållaren så tar inte vattnet slut vid provpumpning😉.
Ger den första nerspolade silen mer än 5l/m utan att suga luft hade jag fortsatt och spolat ner fler som parallellkopplas.
Det blir ju väldigt lite för dig att spola iom att du kan borra till 2,5m.
Spolar man med 50mm rör behövs inte så högt flöde men det blir lättare att få ner en pem32 sil i ett 75mm rör. Om man spolar med 50mm så får man snörpa ihop markduken under silen istället för att vika upp den annars blir det tight.
Vi spolade med 75mm rör hos @Andreas.83 i helgen med vår dränkbara pump utan problem. Då kunde vi spola upp hans rörspets också.
Men vår dränkbara ger 400l/m och har lyfthöjd på 10m.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Andreas.83 och 2 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Det kan bli svårt men alltid värt ett försök.
Jag hade nog börjat med en 30cm sil.
Har du en ganska distinkt övergång mellan sand och lera så skulle jag spola tills det tar stopp i leran och sedan lyfta spolröret 5cm och fortsätta spola 100-200 liter till med lite lagom flöde så att fina fraktioner följer med vattnet upp och det lite grövre stannar kvar.
Dubbelkolla silens flöde innan du sätter ner den i marken genom att stoppa ner den i en vattenbehållare och suga med din pump.
Då får du både testat silens och pumpens maximala flöde med perfekta förhållanden, ta tillbaka trycksidans flöde till behållaren så tar inte vattnet slut vid provpumpning😉.
Ger den första nerspolade silen mer än 5l/m utan att suga luft hade jag fortsatt och spolat ner fler som parallellkopplas.
Det blir ju väldigt lite för dig att spola iom att du kan borra till 2,5m.
Spolar man med 50mm rör behövs inte så högt flöde men det blir lättare att få ner en pem32 sil i ett 75mm rör. Om man spolar med 50mm så får man snörpa ihop markduken under silen istället för att vika upp den annars blir det tight.
Vi spolade med 75mm rör hos @Andreas.83 i helgen med vår dränkbara pump utan problem. Då kunde vi spola upp hans rörspets också.
Men vår dränkbara ger 400l/m och har lyfthöjd på 10m.
Jag tänkte borra ner till 2,5 m djup. Därifrån kör jag nog ner ett av de blå rören som jag har, till 3,5 m/leran. Sen tänkte jag tömma det och sätta ner silen. Jag har förstått att du får ner dina silar i backen genom att spola ner dem, men funkar det att göra som jag tänkt, så länge silen kommer ner i backen? Eller finns det någon annan anledning att spola ner den?

Tänker att jag redan har de blå rören hemma etc, och jag är nog mer bekant med sättet jag beskrev ovan än det sättet du brukar göra på.

I ibrakadabra skrev:
Jag tänkte borra ner till 2,5 m djup. Därifrån kör jag nog ner ett av de blå rören som jag har, till 3,5 m/leran. Sen tänkte jag tömma det och sätta ner silen. Jag har förstått att du får ner dina silar i backen genom att spola ner dem, men funkar det att göra som jag tänkt, så länge silen kommer ner i backen? Eller finns det någon annan anledning att spola ner den?

Tänker att jag redan har de blå rören hemma etc, och jag är nog mer bekant med sättet jag beskrev ovan än det sättet du brukar göra på.
Tycker att det låter som en bra idé.
Det kan inte vara speciellt jobbigt att kiespumpa ner en meter i sand.

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Kan man köpa en 150mm jordborr på Jula och sen använda vanliga 100 mm markrör som foder?
Förstår att det blir svårt att få upp dom om det fastnar.
När jag har grävt för plintar så är det kanske max 20cm jord sen kommer jag ner i nåt gulaktigt som är fast, lera kanske?

nino nino skrev:
Kan man köpa en 150mm jordborr på Jula och sen använda vanliga 100 mm markrör som foder?
Förstår att det blir svårt att få upp dom om det fastnar.
När jag har grävt för plintar så är det kanske max 20cm jord sen kommer jag ner i nåt gulaktigt som är fast, lera kanske?
Använd ett 160 markrör istället som foder/försprång då får du plats med DN115 om du vill gå vidare med filterbrunn sen.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Använd ett 160 markrör istället som foder/försprång då får du plats med DN115 om du vill gå vidare med filterbrunn sen.
Med 200 borren då?

Nej 150 borren. Hålet brukar alltid bli större än borret. Jag har borrat med 145mm borr för 160 foder.

• Gilla
Sauer200str och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Med 200 borren då?
Kör du med 150 borren så får du ner 160 röret med för hålet blir lite större när man borrar.
Underlättar med att borra lite större ifall det kommer sten så går det få upp det i röret om det inte är jättestor sten då såklart.

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Asså behöver experthjälp med min ena filterbrunn.

Den blir STORT tryckfall när jag kör med min vattenspridare, känns som trycket sjunker i takt med att vattenpelaren i brunnen sjunker.

Innan har den alltid haft samma tryck oavsett nivån i brunnen och har jag tagit ut mer änn brunnen klarar så suger den luft bara.

Nu sjunker trycket så mycket så jag inte ens kan tömma brunnen.

Provat 2st olika pumpar med samma resultat.

Inget fel på trycksidan, för när alla kranar på ledningarna är stängda så sjunker inte nivån I brunnen en millimeter.

Fenomenet har kommit efter jag tog upp pumpen och återmontera den en vecka senare.

Ända som återstår är om sugledningen ej är tät men skulle inte andra fenomen hända då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.