M Mardigan skrev:
Det sugande ljudet är att du lyckats lyfta upp vattnet i sugledningen. När du lossar tryckskruven så släpper du in luft och vattnet sjunker ner igen.
Låter som att du varit nära på att få pumpen att ta.
Efter att du primat pumpen och startat den så ska du först vänta en stund 30-60s och sedan öppna ytterst lite på trycksidan, ändrar sig ljudet på pumpen stänger man på trycksidan igen och lyssnar, ändrar sig ljudet igen kan du öppna lite på trycksidan igen. När det inte kommer varken luft eller vatten på trycksidan så måste du prima igen.
Svårt att förklara i ord när det är en känsla för att lyckas bra.
Man känner att ledningen på sugsidan blir kall när vattnet kommer.
Btw vad menar du med ”ledningen på sugsidan”. Är det själva pem-slangen eller?

I ibrakadabra skrev:
Btw vad menar du med ”ledningen på sugsidan”. Är det själva pem-slangen eller?
Spot on.
Och pumpen ska inte ta någon skada så länge den inte blir varm.

M Mardigan skrev:
Spot on.
Och pumpen ska inte ta någon skada så länge den inte blir varm.
Kanske har du redan testat men om inte så testa pumpa från en tunna med vatten. Fungerar det där är problemet tillrinningen i spetsen/filterbrunnen.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Fan, min nya brunn bråkar, funkat ett par veckor, nu helt plötsligt måste jag fylla på pumpen manuellt varje gång jag startar den. Haft uppe backventilen och den är helt ny och släpper inte igenom en droppe.

Fattar inte vad som är fel.

Någon som har bra bra tips så snälla skriv.

V vattentjejen skrev:
Fan, min nya brunn bråkar, funkat ett par veckor, nu helt plötsligt måste jag fylla på pumpen manuellt varje gång jag startar den. Haft uppe backventilen och den är helt ny och släpper inte igenom en droppe.

Fattar inte vad som är fel.

Någon som har bra bra tips så snälla skriv.
Köp ny backventil? Låter ju märkligt att vattnet inte är kvar i röret efter att du använt den, om backventilen fungerar?

Men du säger ju att den fungerar. Överlåter frågan till experterna 😅

I ibrakadabra skrev:
Köp ny backventil? Låter ju märkligt att vattnet inte är kvar i röret efter att du använt den, om backventilen fungerar?

Men du säger ju att den fungerar. Överlåter frågan till experterna 😅
Andra gången jag har sugslangen uppe nu, satt gardena hane i den andra delen och träggårdsslangen från min andra pump och kör fullt tryck, inte en droppe läcker någonstans.

Fattar nada :(

Suck. Tankevurpa när jag beställde så har 2 DN 115 filterrör om någon vill köpa för billig peng? Finns i lomma

Men riverside borret är rätt iaf så nu ska jag testa det

O olofh skrev:
Suck. Tankevurpa när jag beställde så har 2 DN 115 filterrör om någon vill köpa för billig peng? Finns i lomma

Men riverside borret är rätt iaf så nu ska jag testa det
Skulle du ha släta rör istället? Eller vad blev fel?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Skulle du ha släta rör istället? Eller vad blev fel?
Nä fel diameter. Har ju 125 rör så tänkte helt fel. Var bara 2 extra rör för att komma ner längre men börjar tvivla på att det här kommer funka för mig. Bara lera och åter lera och nu tror jag att jag har sten ivägen igen.

Eller va fan. Hjälp mig här. Jag beställde nog rätt ändå eller?
Beställningsbekräftelse för borrutrustning med bilder och priser i euro, inklusive brunnfilter och jordborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men fick
Blå konstruktion med mätmarkeringar och text utomhus på gräs mot korgflätad bakgrund. Skugga synlig.
Skapa konto

Visst har de skickat fel?

• Blå plaströr mätning med tumstock, grön gräsmatta i bakgrunden, delvis synligt ben.
    Skapa konto
O olofh skrev:
[bild]

Men fick
[bild]
Inte helt ovanligt att man får fel rör därifrån verkar det som. Innan har det bara varit att säga till att det blivit fel så skickar de nytt

O olofh skrev:
[bild]

Men fick
[bild]
Röret du beställde är väl 115? Och det du mäter är 115? Eller är jag blind 😅

I ibrakadabra skrev:
Röret du beställde är väl 115? Och det du mäter är 115? Eller är jag blind 😅
113 mm men det är inte DN 115. Pilligt att hålla reda på rördimensioner så de har skickat DN 100 rör.

Du har beställt rätt om du ska ha DN115. Du har fått DN100. 103mm ID.
DN siffran är innerdiameter
Stämpeln på röret är ytterdia och godstjocklek. På DN 115 så är stämpeln 125x5.

Edit: Sten brukar gå bra att plocka upp om det inte är en överjävlig jävel, stor inbäddad i lera och rakt under röret
Då är det en fallmejsel som gäller.

• Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
Antar att det inte går ut 115 släta rör alls för tillfället? Fortfarande inte fått våra trots beställningen i juni. Blir att hör av sig imorgon igen och klaga...

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.