801 915 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Btw vad menar du med ”ledningen på sugsidan”. Är det själva pem-slangen eller?M Mardigan skrev:Det sugande ljudet är att du lyckats lyfta upp vattnet i sugledningen. När du lossar tryckskruven så släpper du in luft och vattnet sjunker ner igen.
Låter som att du varit nära på att få pumpen att ta.
Efter att du primat pumpen och startat den så ska du först vänta en stund 30-60s och sedan öppna ytterst lite på trycksidan, ändrar sig ljudet på pumpen stänger man på trycksidan igen och lyssnar, ändrar sig ljudet igen kan du öppna lite på trycksidan igen. När det inte kommer varken luft eller vatten på trycksidan så måste du prima igen.
Svårt att förklara i ord när det är en känsla för att lyckas bra.
Man känner att ledningen på sugsidan blir kall när vattnet kommer.
Fan, min nya brunn bråkar, funkat ett par veckor, nu helt plötsligt måste jag fylla på pumpen manuellt varje gång jag startar den. Haft uppe backventilen och den är helt ny och släpper inte igenom en droppe.
Fattar inte vad som är fel.
Någon som har bra bra tips så snälla skriv.
Fattar inte vad som är fel.
Någon som har bra bra tips så snälla skriv.
Köp ny backventil? Låter ju märkligt att vattnet inte är kvar i röret efter att du använt den, om backventilen fungerar?V vattentjejen skrev:
Men du säger ju att den fungerar. Överlåter frågan till experterna 😅
Andra gången jag har sugslangen uppe nu, satt gardena hane i den andra delen och träggårdsslangen från min andra pump och kör fullt tryck, inte en droppe läcker någonstans.I ibrakadabra skrev:
Fattar nada
Du har beställt rätt om du ska ha DN115. Du har fått DN100. 103mm ID.
DN siffran är innerdiameter
Stämpeln på röret är ytterdia och godstjocklek. På DN 115 så är stämpeln 125x5.
Edit: Sten brukar gå bra att plocka upp om det inte är en överjävlig jävel, stor inbäddad i lera och rakt under röret
Då är det en fallmejsel som gäller.
DN siffran är innerdiameter
Stämpeln på röret är ytterdia och godstjocklek. På DN 115 så är stämpeln 125x5.
Edit: Sten brukar gå bra att plocka upp om det inte är en överjävlig jävel, stor inbäddad i lera och rakt under röret
Då är det en fallmejsel som gäller.