801 915 läst · 6 209 svar
802k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Vad händer om du häller vatten i pemslangen? Sjunker det då eller står det kvar?I ibrakadabra skrev:Hmm, får inte riktigt rätt på det. Har kopplat allt nu och provpumpat. Backventil på rätt håll, lin och linpasta. Allting är hårt spänt och tätt vad jag vet.
Jag fyller pumpen med vatten, sätter på den. Släpper typ ut lite vatten med jämna mellanrum och låter den gå med stängd ventil emellan ett tag. Använder jag fel metodik?
Som sagt, i min nuvarande rörspets var det väl typ så här jag gjorde för att få igång pumpen. Och visst det gick aldrig på första försöket, men väl på 3e eller 4e.
Detta ska väl inte vara så jefla svårt?? 😅 det är vatten nere i pemslangen. Antagligen vid samma nivå som vattenspegeln i de blå rören.
Och du kände på backventilen att den inte klibbat?
Ska testa och hälla i sen. Vad skulle det spela för roll menar du? Jag tycker att jag borde få tag i vattnet som är i röret i alla fall, sen om tillrinningen där nere är bajs, det är väl en sak.M Mardigan skrev:
Japps, kollade backventilen. Den fjädrade fint. 👍🏻
Om inget vatten rinner ner kommer inget vatten komma upp.I ibrakadabra skrev:
Ok. Men det du menar är att ifall pem-slangen inte ”sväljer” vattnet, så blir det svårt att pumpa också eller?M Mardigan skrev:
Edit: jag tycker ändå att jag borde tömma pemslangen när jag försöker pumpa? Alltså från 8 meters djup upp till 3,5 m är det ju vatten (antar jag) Det känns inte som att jag ens pumpar upp det vattnet när jag försöker.
Redigerat:
Om du inte får tillrinning så kommer det bara bli vacuum i slangen och därmed inte få något flöde så då kan du inte tömma slangen heller.I ibrakadabra skrev:Ok. Men det du menar är att ifall pem-slangen inte ”sväljer” vattnet, så blir det svårt att pumpa också eller?
Edit: jag tycker ändå att jag borde tömma pemslangen när jag försöker pumpa? Alltså från 8 meters djup upp till 3,5 m är det ju vatten (antar jag) Det känns inte som att jag ens pumpar upp det vattnet när jag försöker.
Maxar jag gardena ner i röret kommer vattnet till slut upp. Sen rinner det undan igen. Någon form av tillrinning är där väl? De blå rören är maxade med vatten också. Borde inte de till slut tömmas, när(om) jag väl får fatt i vattnet?
Hmm hajar nog inte riktigt vad du menar. Så inte ens vattnet i pem-slangen är det säkert att jag kan få upp? Jag tänker mig slangen som ett sugrör jag suger ifrån. Typ tömma sugröret? 😂S Sauer200str skrev:
Ja någon form av tillrinning är det ju men om gardenaslangen lyckas fylla röret så tyder det på mindre än slangens kapacitet, i vårt fall är det ca 15l/minut i slangen.
Men får du fart på det så kan det ju med tiden öka tillrinningen
Men får du fart på det så kan det ju med tiden öka tillrinningen
I ibrakadabra skrev:
Tänk dig sugröret fullt med vatten och fingret i ena änden sen sug i den andra då får du inte upp vattnet.I ibrakadabra skrev:
Prova så förstår du vad som händer.
Om nivån minskar i pemslangen betyder det att vatten också kan gå andra vägen.I ibrakadabra skrev:
Stiger nivån i blårören när du fyller pemslangen? Det vill vi helst att det inte gör.
Om det fyller blåröret, hu fort sjunker det efter att du stoppat fyllningen?
Det behövs inte mycket för att det ska ta stopp.I ibrakadabra skrev:
I ditt fall kan det vara önskvärt att ha början på silen precis vid ytan för att få igång flödet.
Men prova att fylla slangen hela vägen från pumpen ner i hålet så kan det bli att pumpen orkar dra fram det ändå trots dålig tillrinning
M Mardigan skrev:
Det såg inte som att det blå röret steg i nivå när jag testade.M Mardigan skrev:
När jag skruvar av den klämskruven så hörs liksom ett sugande ljud, eller precis som att suger släpper. Vet inte om det är någon intressant info.
Redigerat:
Det sugande ljudet är att du lyckats lyfta upp vattnet i sugledningen. När du lossar tryckskruven så släpper du in luft och vattnet sjunker ner igen.I ibrakadabra skrev:
Låter som att du varit nära på att få pumpen att ta.
Efter att du primat pumpen och startat den så ska du först vänta en stund 30-60s och sedan öppna ytterst lite på trycksidan, ändrar sig ljudet på pumpen stänger man på trycksidan igen och lyssnar, ändrar sig ljudet igen kan du öppna lite på trycksidan igen. När det inte kommer varken luft eller vatten på trycksidan så måste du prima igen.
Svårt att förklara i ord när det är en känsla för att lyckas bra.
Man känner att ledningen på sugsidan blir kall när vattnet kommer.
Fattar vad du menar med man får en känsla för när det funkar 😂. Jag ska försöka göra enl din instruktion. Jag har nog varit rätt snabb på att släppa ut vatten direkt när jag startat pumpen. Sen tycker jag det lite svårt att avgöra när man släpper ut luft. Det kommer ju alltid vatten när man öppnar upp trycksidan.M Mardigan skrev:Det sugande ljudet är att du lyckats lyfta upp vattnet i sugledningen. När du lossar tryckskruven så släpper du in luft och vattnet sjunker ner igen.
Låter som att du varit nära på att få pumpen att ta.
Efter att du primat pumpen och startat den så ska du först vänta en stund 30-60s och sedan öppna ytterst lite på trycksidan, ändrar sig ljudet på pumpen stänger man på trycksidan igen och lyssnar, ändrar sig ljudet igen kan du öppna lite på trycksidan igen. När det inte kommer varken luft eller vatten på trycksidan så måste du prima igen.
Svårt att förklara i ord när det är en känsla för att lyckas bra.
Man känner att ledningen på sugsidan blir kall när vattnet kommer.
Pumpen tar inte skada så länge det är vatten i pumphuset va?
Tack för all hjälp alla!