806 540 läst · 6 209 svar
807k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
TackM Mardigan skrev:Ja en nippel med rätt storlek är vad du behöver. Om det är en prk böj så är det vanlig rörgänga på tryckmuttern.
Ser på din bild på tryckbrytaren att det är väldigt enkelt att ”koppla bort” tryckbrytaren. Flytta ner fasen och nollan som går till motorn ner till fasen och nollan som kommer från sladden med stickpropp. De bör få plats på samma plint.
Annars om du skruvar upp trycket så tror jag att du behöver skruva in muttern minst 3-4 varv. Det är bara att testa.
Pumpen kan inte gå sönder av detta.
Skratta inte nu, men är det så du menar?M Mardigan skrev:Ja en nippel med rätt storlek är vad du behöver. Om det är en prk böj så är det vanlig rörgänga på tryckmuttern.
Ser på din bild på tryckbrytaren att det är väldigt enkelt att ”koppla bort” tryckbrytaren. Flytta ner fasen och nollan som går till motorn ner till fasen och nollan som kommer från sladden med stickpropp. De bör få plats på samma plint.
Annars om du skruvar upp trycket så tror jag att du behöver skruva in muttern minst 3-4 varv. Det är bara att testa.
Pumpen kan inte gå sönder av detta.
Tänk om man hade haft hela sin vakna tid till att provpumpa, vilken dröm .M Mardigan skrev:
Edit: Det var tydligen svår att få tag i den övergångsniplen jag behöver mellan backventil och pump. Den affären som hade den var så klart stängd på tisdagar. Kommer köpa den idag men blir nog inte provpumpning förrän tidigast imorgon.
Idag har vi påbörjat ett projekt hos grannen.
Spolat ner ett 75mm rör ner till leran som ska vara foderrör. Sedan har vi tänkt testa att borra i leran med hjälp av rotojet i ett 50mm rör.
Liten film på spolning med en dränkbar pump.
Och en film på rotojet monterad i ett 50mm rör.
Spolat ner ett 75mm rör ner till leran som ska vara foderrör. Sedan har vi tänkt testa att borra i leran med hjälp av rotojet i ett 50mm rör.
Liten film på spolning med en dränkbar pump.
Och en film på rotojet monterad i ett 50mm rör.
Jag är nyfiken på vad för maskin ni använde för att borra så många meter??😃B Benny Andersson skrev:Gav upp handborrandet efter 5 hål ner till ca 3 meter och därefter stensättning...
Men lyckades få kontakt med en gjorde lite geo undersökningar och hade en maskin med lite mer kraft.
Glad i hågen började man borra.
Vid 3 meter fick maskinen verkligen slita för att presa sig förbi stenarna.
Där ungefär låg även vattnet!
Det tråkiga...
Enbart ca 40-50 cm längre ned blev det allt tjockare lera för att från typ 4 meter var det kompakt blålera.
Vi fortsatte ner till 11 meter sen bedömde man inte att det var lönt att gå längre.
(Kollade lite geo undersökningar i området och lerlagret är tydligen närmre 20 meter...)
Sista 3-4 metrarna var leran snustorr och extremt hård.
Maskinen stod typ och studsa...
Jag fick nedsatt silrör 5 meter och vanliga rör de övesta 3 där det inte fanns vatten.
Det finns en liten liten tillrinning, typ 5-10 liter i timmen...
Satt en pump med timer som pumpar 1 minut 10 ggr om dygnet.
På 1 minut tömmer den helt och suger luft efter typ 5-10 sekunder...
Tycker mig ana att röret återfylls något snabbare nu efter några dygn med dessa pumpningar.
Vattnet har gått från lervälling till lätt grumligt.
I början var där en del riktigt fin sand som följde med (0,1-0,2mm) men nu är det bara lätt grumligt.
Tror ni det finns chans att man kan lyckas få upp flödet över tid om man fortsätter pumpa?
5 liter i timmen ger ändå 120 liter om dygnet.
Skaffar man en bra större tunna på en 200 liter och låter pumpen gå 1 minut i timmen har man juh trots allt alltid vatten för kanbevattningen och kan eventuellt kanske köra en spridare mot tunnan 30 minuter varannan dag kanske.
Men har någon erfarenhet av att flödet ökar rejält efter ett tag?
Hade man bara nått typ 5 liter i minuten hade man börjat kunna köra konstant drift...
5 liter i timmen däremot är inte ens lönt att tänka på...
Lite snopet slut på det hela att det inte var djupare till leran här...
Men nu vet man så inte lönt att paja ryggen för fler hål här...
Frågan är om man kan lyckas få upp något flöde i hålet man ändå har?
Skall absolut låta pumpen stå där och spotta ut 50 liter om dygnet, men tja...
Någon chans att det ökar tror ni?
Lönt att hålla på och backspola?
Grundvattnet är väl tämligen lågt nu, kanske till våren när det stiger kan det göra att man drar med sig lite mer finmatteriel och får upp flödet då?
Ja, finns det hopp tror ni?
Nästa steg är typ riktig brunnsborrare...
Men då pratar vi uppåt 50.000:-...
Och det kan jag köpa mycket kommunalt vatten för...
Vilka höjdförhållanden på tomten behöver det vara för att det ska vara någon idé att testa borra lite?
Vi bor på en tomt som ligger på 35 möh mot ett platt skogsområde i samma höjd. Men i andra riktningen så sluttar det ned mot 27 möh på 80 meter. 400 meter bort finns det en sjö som ligger 11 möh.
Vi bor på en tomt som ligger på 35 möh mot ett platt skogsområde i samma höjd. Men i andra riktningen så sluttar det ned mot 27 möh på 80 meter. 400 meter bort finns det en sjö som ligger 11 möh.
Grundvattnet varierar så höjden över havet säger inte allt. Bor själv ca 60+ möh men 5-6 meter till vattenytan.J Jaggatagga skrev:
För att undersöka vattennivån kan man gå in på sgus kartvisare. Där kan man bland annat hitta brunnar och information om djup till vatten osv. Förhoppningsvis finns det en brunn registrerad i närheten av dig. Om du har tur kan du se om det är jämförbara förutsättningar och vilket djup de har vattennivån på. Alternativ kan vara att låna/köpa ett jordborr med förlänglingsmöjlighet för att borra ner och undersöka...
Kollade på sgu och en granne har borrat för värme, grundvatten nivå på 4m, jorddjup 9m
Stålfoder till 12m
Innebär det att berget bara är 9m ner?
Ingen av de andra grannarna har borrat för bergvärme, har alltid trott att det är för att berget ligger långt ner då vi bor vid foten av ett "berg", mitt andra hus ligger också ungefär likande och där var det 25m foderrör så det blev ju billigt med 2 hål för bergvärme....
Om grundvattnet är på 4m hur långt till behöver man borra då?
Stålfoder till 12m
Ingen av de andra grannarna har borrat för bergvärme, har alltid trott att det är för att berget ligger långt ner då vi bor vid foten av ett "berg", mitt andra hus ligger också ungefär likande och där var det 25m foderrör så det blev ju billigt med 2 hål för bergvärme....
Ja jag skulle säga med den infon att det är 9m till berg just där den brunnen är.nino skrev:Kollade på sgu och en granne har borrat för värme, grundvatten nivå på 4m, jorddjup 9m
Stålfoder till 12m
Om det är likadant hos dig och man skulle välja filterbrunn så skulle jag säga att du behöver ner 8,5m för att få det ”optimalt”.
0,5m sump, 3m filter 1m slätrör i vatten och 4m slätrör upp till ytan.
Om man spolar ner pemsil så borra till vatten och spola ner 3m. 2m sil som hamnar 1m under vattnet.