M Mardigan skrev:
Här är en manual till en tryckbrytare, inte din tryckbrytare men principen är i princip alltid den samma.
[länk]
Egentligen ska du ha en hydropress men när du bara ska provpumpa så kan du ställa upp tryckbrytare till ett värde så att den alltid är sluten.
Är du lite elkunnig kan du bygla den istället.
Och montera backventil.
Menar du att jag ska montera backventil nu när jag ska testa, eller bara backventil om jag skulle "bygla" den?

Bifogat utdrag är från Rinkaby rör. Ändå rätt likt det jag försökte göra igår, eller? :D
 
  • Text med instruktioner för igångsättning, inklusive fyllning och pumpstart, med vatten involverat.
B Benny Andersson skrev:
Gav upp handborrandet efter 5 hål ner till ca 3 meter och därefter stensättning...
Men lyckades få kontakt med en gjorde lite geo undersökningar och hade en maskin med lite mer kraft.
Glad i hågen började man borra.
Vid 3 meter fick maskinen verkligen slita för att presa sig förbi stenarna.
Där ungefär låg även vattnet!
Det tråkiga...
Enbart ca 40-50 cm längre ned blev det allt tjockare lera för att från typ 4 meter var det kompakt blålera.
Vi fortsatte ner till 11 meter sen bedömde man inte att det var lönt att gå längre.
(Kollade lite geo undersökningar i området och lerlagret är tydligen närmre 20 meter...)
Sista 3-4 metrarna var leran snustorr och extremt hård.
Maskinen stod typ och studsa...
Jag fick nedsatt silrör 5 meter och vanliga rör de övesta 3 där det inte fanns vatten.
Det finns en liten liten tillrinning, typ 5-10 liter i timmen...
Satt en pump med timer som pumpar 1 minut 10 ggr om dygnet.
På 1 minut tömmer den helt och suger luft efter typ 5-10 sekunder...
Tycker mig ana att röret återfylls något snabbare nu efter några dygn med dessa pumpningar.
Vattnet har gått från lervälling till lätt grumligt.
I början var där en del riktigt fin sand som följde med (0,1-0,2mm) men nu är det bara lätt grumligt.
Tror ni det finns chans att man kan lyckas få upp flödet över tid om man fortsätter pumpa?
5 liter i timmen ger ändå 120 liter om dygnet.
Skaffar man en bra större tunna på en 200 liter och låter pumpen gå 1 minut i timmen har man juh trots allt alltid vatten för kanbevattningen och kan eventuellt kanske köra en spridare mot tunnan 30 minuter varannan dag kanske.
Men har någon erfarenhet av att flödet ökar rejält efter ett tag?
Hade man bara nått typ 5 liter i minuten hade man börjat kunna köra konstant drift...
5 liter i timmen däremot är inte ens lönt att tänka på...
Lite snopet slut på det hela att det inte var djupare till leran här...
Men nu vet man så inte lönt att paja ryggen för fler hål här...
Frågan är om man kan lyckas få upp något flöde i hålet man ändå har?
Skall absolut låta pumpen stå där och spotta ut 50 liter om dygnet, men tja...
Någon chans att det ökar tror ni?
Lönt att hålla på och backspola?
Grundvattnet är väl tämligen lågt nu, kanske till våren när det stiger kan det göra att man drar med sig lite mer finmatteriel och får upp flödet då?
Ja, finns det hopp tror ni?

Nästa steg är typ riktig brunnsborrare...
Men då pratar vi uppåt 50.000:-...
Och det kan jag köpa mycket kommunalt vatten för...
Dina förutsättningar låter lite som mina, förutom alla stenar innan själva leran. Leran hos mig börjar ca vid 3,5 m djup, jag har varit som djupast ca 12 meter. Fortfarande lera. Det är börjar dock bli blött hos mig vid 2,5 meters djup, ska testa att pumpa från det vid något tillfälle. Kallas tydligen för hängande grundvatten enligt SGU, när det ligger ovanpå ett lager som inte släpper igenom vatten. Bor i Hemmestorp förresten, så hyfsat nära.
 
I ibrakadabra skrev:
Dina förutsättningar låter lite som mina, förutom alla stenar innan själva leran. Leran hos mig börjar ca vid 3,5 m djup, jag har varit som djupast ca 12 meter. Fortfarande lera. Det är börjar dock bli blött hos mig vid 2,5 meters djup, ska testa att pumpa från det vid något tillfälle. Kallas tydligen för hängande grundvatten enligt SGU, när det ligger ovanpå ett lager som inte släpper igenom vatten. Bor i Hemmestorp förresten, så hyfsat nära.
Jag kollade borrprotokollet från min energibrunn idag.
0-4 m jord och sand
4-9 m lera
9- m sand, grus, block

Verkar som om jag har en spännande resa med mitt riversideborr innan jag når riktigt grundvatten! 😄👍
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
H hast963 skrev:
Jag kollade borrprotokollet från min energibrunn idag.
0-4 m jord och sand
4-9 m lera
9- m sand, grus, block

Verkar som om jag har en spännande resa med mitt riversideborr innan jag når riktigt grundvatten! 😄👍
Håller tummarna för dig :D.
 
@Mardigan

Hittade bifogat på internet. De första 2 punkterna är väl ganska självtalande. Men de 2 sista, med differensen, är det något jag också kommer behöva ställa in? Skummade lite i manualen du skickade, men ja, det är ju inte riktigt mitt gebit, plus engelska, så är lite osäker på vad som menas tror jag.
 
  • Svensk text om inställning av tryckströmbrytare med anvisningar för att ändra tryckgränser och differenser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ibrakadabra skrev:
Menar du att jag ska montera backventil nu när jag ska testa, eller bara backventil om jag skulle "bygla" den?

Bifogat utdrag är från Rinkaby rör. Ändå rätt likt det jag försökte göra igår, eller? :D
Jag tycker att du ska ha backventil vare sig du byglar eller inte.
Det finns fördelar med att inte ha backventil vid test men det kräver lite mer och är svårt att förklara.
Utan backventil har du möjlighet att fylla hela sugledningen med vatten, likt när du har en bottenventil i grävd eller filterbrunn.
Men ska du kunna nyttja detta faktum utan bottenventil behöver du nyttja trycksidans ventil istället och helst en öppen vattenkälla på trycksida.
Bäst utan backventil borde vara om du har en lite större vattenvolym ovan pump på trycksidan ex spann eller balja. Då kan du låta vattnet flöda fritt bakvägen ner i brunnen, när du har en känsla att allt är fyllt stänger du på trycksida och startar pump. Sedan gör du som du gjort och öppnar försiktigt på trycksida för att släppa ut eventuell luft och låta pumpen hämta vatten från hålet.
Håll gärna koll på nivån i blåröret både under fyllning och när du startar pumpen.
 
  • Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
@Mardigan

Hittade bifogat på internet. De första 2 punkterna är väl ganska självtalande. Men de 2 sista, med differensen, är det något jag också kommer behöva ställa in? Skummade lite i manualen du skickade, men ja, det är ju inte riktigt mitt gebit, plus engelska, så är lite osäker på vad som menas tror jag.
Nej diffen behöver du inte röra.
 
M Mardigan skrev:
Jag tycker att du ska ha backventil vare sig du byglar eller inte.
Det finns fördelar med att inte ha backventil vid test men det kräver lite mer och är svårt att förklara.
Utan backventil har du möjlighet att fylla hela sugledningen med vatten, likt när du har en bottenventil i grävd eller filterbrunn.
Men ska du kunna nyttja detta faktum utan bottenventil behöver du nyttja trycksidans ventil istället och helst en öppen vattenkälla på trycksida.
Bäst utan backventil borde vara om du har en lite större vattenvolym ovan pump på trycksidan ex spann eller balja. Då kan du låta vattnet flöda fritt bakvägen ner i brunnen, när du har en känsla att allt är fyllt stänger du på trycksida och startar pump. Sedan gör du som du gjort och öppnar försiktigt på trycksida för att släppa ut eventuell luft och låta pumpen hämta vatten från hålet.
Håll gärna koll på nivån i blåröret både under fyllning och när du startar pumpen.
Min fetning. Det är nog lite så jag har försökt göra igår.

Men, om jag använder backventil fyller jag bara pumprummet, sätter igång pumpen med stängd ventil och väntar på att jag märker att vattnet börjar komma?
 
I ibrakadabra skrev:
Min fetning. Det är nog lite så jag har försökt göra igår.

Men, om jag använder backventil fyller jag bara pumprummet, sätter igång pumpen med stängd ventil och väntar på att jag märker att vattnet börjar komma?
Njae luften måste ut och därför behöver du öppna lite på trycksidan för att släppa ut luft och vatten. Luften som kommer ut har bytt plats med vatten i sugledningen. Till sist når vattnet pumpen.
Med backventil så kommer inte ny luft komma in i sugledningen och du kommer därför kunna späda pumpen flera gånger om det behövs.
Kolla så att backventilen inte kärvar/har fastnat innan montage och att den hamnar i rätt riktning så klart.
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Njae luften måste ut och därför behöver du öppna lite på trycksidan för att släppa ut luft och vatten. Luften som kommer ut har bytt plats med vatten i sugledningen. Till sist når vattnet pumpen.
Med backventil så kommer inte ny luft komma in i sugledningen och du kommer därför kunna späda pumpen flera gånger om det behövs.
Kolla så att backventilen inte kärvar/har fastnat innan montage och att den hamnar i rätt riktning så klart.
Ok, tack!!
 
Någon som vet vad som händer om det nu är som i mitt fall att jag har två brunnar.

Funderar på att köpa en sånn vattenkanon som drar typ 90l/min. Vad händer om man sätter ett ykoppel på en spridare och kör den med två brunnar/pumpar
 
Så här ser det ut. Jag antar att det är muttern till den stora fjädern som jag skruvar medsols? Hur långt ska man skruva tro? Testa och se eller? Det jag vill uppnå är att pumpen inte slår av och till som i videon ovan? Kan jag skruva ”för mycket” här så jag sabbar pumpen?
 
  • Elektrisk termostat med spiralfjäder, kopplingsplintar och ledningar, monterad på maskin eller apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har pumpen för teoretiskt maxtryck den kan ge?
Vad går manometern upp till precis innan pumpen slår ifrån?

Du kan tex börja med att skruva muttern ett varv, kör pumpen o håll koll på manometern.
Om den inte slår ifrån, prova med ett varv till osv.
 
  • Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad har pumpen för teoretiskt maxtryck den kan ge?
Vad går manometern upp till precis innan pumpen slår ifrån?

Du kan tex börja med att skruva muttern ett varv, kör pumpen o håll koll på manometern.
Om den inte slår ifrån, prova med ett varv till osv.
Tack!

Vet inte om bifogad bild på pumpen säger något om maxtrycket? Har hittat pumpen på Vidaxl's hemsida men det finns inget dokument eller något sådant, som skvallrar om maxtrycket.

På manometern går den upp till 60. Om du scrollar upp lite och kollar min film så ser du att den slår av när den kommer upp vid den siffran.


Ang. kopplingen av backventilen. Det går bra att ansluta direkt till vinkelkopplingen som är ansluten till pumpen. med hjälp av en sådan övergångsnippel som jag har i bild nedan?
 
  • Metallanslutning hålls, verkstadsmiljö, smutsigt bord i bakgrunden, arbete eller reparation kan pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på maskindel med tekniska specifikationer, företagsinformation, märkning, smutsig yta, delvis synlig anordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallnippel med gängor, hexagon huvud, för rörkopplingar, guldfärgad. Pris och dimension angivna, webbutiksbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ibrakadabra skrev:
Tack!

Vet inte om bifogad bild på pumpen säger något om maxtrycket? Har hittat pumpen på Vidaxl's hemsida men det finns inget dokument eller något sådant, som skvallrar om maxtrycket.

På manometern går den upp till 60. Om du scrollar upp lite och kollar min film så ser du att den slår av när den kommer upp vid den siffran.


Ang. kopplingen av backventilen. Det går bra att ansluta direkt till vinkelkopplingen som är ansluten till pumpen. med hjälp av en sådan övergångsnippel som jag har i bild nedan?
Ja en nippel med rätt storlek är vad du behöver. Om det är en prk böj så är det vanlig rörgänga på tryckmuttern.
Ser på din bild på tryckbrytaren att det är väldigt enkelt att ”koppla bort” tryckbrytaren. Flytta ner fasen och nollan som går till motorn ner till fasen och nollan som kommer från sladden med stickpropp. De bör få plats på samma plint.
Annars om du skruvar upp trycket så tror jag att du behöver skruva in muttern minst 3-4 varv. Det är bara att testa.
Pumpen kan inte gå sönder av detta.
 
  • Älska
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.