Bild på stenmejsel och borrskaft som jag först försökte flytta stenen med och känna fram position på.
Bild på bomben imorgon.

Mejsel på svart bord, träaltan, någons fötter i bakgrunden, arbets- eller renoveringsscen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bild på stenmejsel och borrskaft som jag först försökte flytta stenen med och känna fram position på.
Bild på bomben imorgon.

[bild]
Jag har gruspumpat och borrat mig genom en del lera ner till 4 meter. Där har jag stött på sten av okänd storlek.
Vad föreslår ni att jag ska göra? Funderar på att dra upp filterrören och borra mig ner och försöka få upp stenarna med borren. Funkar inte det skulle jag kanske behöva en sådan mejselspett som du visar. Har du själv borrat hål i mejseln eller var har du fått tag på den?
Mvh Hans

H hast963 skrev:
Jag har gruspumpat och borrat mig genom en del lera ner till 4 meter. Där har jag stött på sten av okänd storlek.
Vad föreslår ni att jag ska göra? Funderar på att dra upp filterrören och borra mig ner och försöka få upp stenarna med borren. Funkar inte det skulle jag kanske behöva en sådan mejselspett som du visar. Har du själv borrat hål i mejseln eller var har du fått tag på den?
Mvh Hans
Stenfångare har hjälpt oss jättemycket. Har säkert plockat upp 10 tals stenar med den som gruspumpen inte fått upp.

Har du fraktion i vatten som kan kollapsa om du drar upp rören?

Men mejseln borrade jag hål i. De var ett nötande med HM borr.

Men stenfångare har varit bäst och borra direkt i röret.
Bomben som jag ska fota imorgon har räddat mig när jag trodde det var kört.

Stenfångare har hjälpt oss jättemycket. Har säkert plockat upp 10 tals stenar med den som gruspumpen inte fått upp.

Har du fraktion i vatten som kan kollapsa om du drar upp rören?

Men mejseln borrade jag hål i. De var ett nötande med HM borr.

Men stenfångare har varit bäst och borra direkt i röret.
Bomben som jag ska fota imorgon har räddat mig när jag trodde det var kört.
Ja, jag har vatten på 1,7 meters djup som ligger ovanpå lerlagret. Det innebär att det är ca 1,7 meter filterrör under vatten i sand/gruslager, resten är i lera. Känns för grunt för att jag ska vara nöjd och hålla där. Tveksam till att det skulle ge tillräckligt med vatten för att räcka till bevattning.
Har du foto på din stenfångare?
Jag har provat med tre spikar inslagna i en 45x45 regel men inte lyckats få upp någon sten….

Kan tänka mig att det var ett himla nötande med borren att komma genom mejseln. Är nyfiken på din bombare….

Leran kommer förmodligen inte kollapsa men hålet vid grus/sand kommer förmodligen göra det om du drar upp rören. Jag skulle vänta med att dra upp som sista åtgärd.

Jag förstår inte riktigt om stenen är i lerlager eller i grus och om den är i röret eller under röret?

Sten i gruslager som ligger i röret så att inte gruspumpen pumpar något material plockar jag upp med stenfångare.
Eller så lyfter jag röret 30cm och testar att pumpa igen om gruset som kommer in efter lyftet gör att material kan tas upp av gruspumpen då kan stenarna åka med in.

Bomben är till överjävliga stenar som man vill knäcka eller flytta med våld.
Min sten som Bomben vann över låg ca 2cm in i röret helt omöjlig att rubba, förmodligen stor och fast i lera. Jag slog ihop ett halvt varv av spiralen på min 105mm jordborr när jag bankade med jordborren som ett spätt och stenen bara skrattade åt mig..

Bild på Bomben kommer imorgon fm.

Stenfångare.

Fyra stora rostiga spikar mot gräsbakgrund, skuggor av träd, solljus, ingen synlig person.
Skapa konto
En sten inklämd mellan rostiga armeringsjärn och betong vid en byggarbetsplats.
Skapa konto

Leran kommer förmodligen inte kollapsa men hålet vid grus/sand kommer förmodligen göra det om du drar upp rören. Jag skulle vänta med att dra upp som sista åtgärd.

Jag förstår inte riktigt om stenen är i lerlager eller i grus och om den är i röret eller under röret?

Sten i gruslager som ligger i röret så att inte gruspumpen pumpar något material plockar jag upp med stenfångare.
Eller så lyfter jag röret 30cm och testar att pumpa igen om gruset som kommer in efter lyftet gör att material kan tas upp av gruspumpen då kan stenarna åka med in.

Bomben är till överjävliga stenar som man vill knäcka eller flytta med våld.
Min sten som Bomben vann över låg ca 2cm in i röret helt omöjlig att rubba, förmodligen stor och fast i lera. Jag slog ihop ett halvt varv av spiralen på min 105mm jordborr när jag bankade med jordborren som ett spätt och stenen bara skrattade åt mig..

Bild på Bomben kommer imorgon fm.

Stenfångare.

[bild][bild]
Stenen ligger i lerlager under röret.
Ett första steg kanske kan vara att köpa ett borr med brant lutning som jag kan borra med i 115-röret och hoppas på att borra upp stenen.
Om jag inte skulle lyckas få upp stenen kan ju detta användas till att borra genom lera i ett nytt hål.
Snygg stenfångare men jag kan inte svetsa så där är jag rökt…

H hast963 skrev:
Ja, jag har vatten på 1,7 meters djup som ligger ovanpå lerlagret. Det innebär att det är ca 1,7 meter filterrör under vatten i sand/gruslager, resten är i lera. Känns för grunt för att jag ska vara nöjd och hålla där. Tveksam till att det skulle ge tillräckligt med vatten för att räcka till bevattning.
Har du foto på din stenfångare?
Jag har provat med tre spikar inslagna i en 45x45 regel men inte lyckats få upp någon sten….

Kan tänka mig att det var ett himla nötande med borren att komma genom mejseln. Är nyfiken på din bombare….
Jag har liknande som du. Grundvatten vid 2,5 meter, sedan ett tjockt lerlager som börjar vid 3,5 meter. Enligt SGU kallas det för hängande grundvatten när det ligger ovanpå ett tjockt lager av material som inte släpper igenom vatten. Har inte testat att pumpa från det, men tänkte göra det vid något tillfälle.

I ibrakadabra skrev:
Jag har liknande som du. Grundvatten vid 2,5 meter, sedan ett tjockt lerlager som börjar vid 3,5 meter. Enligt SGU kallas det för hängande grundvatten när det ligger ovanpå ett tjockt lager av material som inte släpper igenom vatten. Har inte testat att pumpa från det, men tänkte göra det vid något tillfälle.
Det finns många som har grävda brunnar här som sannolikt tar vatten från detta lager. Frågan är hur god tillrinningen blir när man använder filterbrunn. Det funkar hyggligt väl för de med grävda brunnar men sämre för grannen som har en gammal spets.

H hast963 skrev:
Stenen ligger i lerlager under röret.
Ett första steg kanske kan vara att köpa ett borr med brant lutning som jag kan borra med i 115-röret och hoppas på att borra upp stenen.
Om jag inte skulle lyckas få upp stenen kan ju detta användas till att borra genom lera i ett nytt hål.
Snygg stenfångare men jag kan inte svetsa så där är jag rökt…
Jag skulle köpa en Riverside borr för leran, har inte provat en sådan själv men alla tyskar verkar rekommendera den vid lera.
Du kan göra stenfångare utan att svetsa. Då får du ha lite längre sprön som går upp på borrkaftet en bra bit och gödsla med heavy duty slangklämmor.

• Gilla
hast963
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Var bor du någonstans om vi har liknande förutsättningar? Själv bor jag i Höganäs.

H hast963 skrev:
Var bor du någonstans om vi har liknande förutsättningar? Själv bor jag i Höganäs.
Utanför Veberöd.

VIlka hjältar ni är som sliter med dessa brunnar. Följer tråden med stort intresse och lite skratt då och då. Vet hur jobbigt det är att jobba för hand mot jordmassorna - men också kul, nästan existensiellt. Känner extra för dig ibrakadabra. Du är värd framgång! Den kommer, tids nog!

• Gilla
  • Haha
ibrakadabra och 3 till
  • Laddar…
Bild på bomben. Stenmejseln har rotera lite efter smällen. Den stod rakt.

Utomhus, fotavtryck, metallstolpar, slangen, jord, stenar, vegetation, solljus, skuggor, konstruktionsdelar, delvis sko.
Skapa konto
Långa rör och slangar på marken, del av en person i förgrunden, uteplats eller trädgård.
Skapa konto

• Gilla
ibrakadabra och 4 till
  • Laddar…
A AndBygg skrev:
VIlka hjältar ni är som sliter med dessa brunnar. Följer tråden med stort intresse och lite skratt då och då. Vet hur jobbigt det är att jobba för hand mot jordmassorna - men också kul, nästan existensiellt. Känner extra för dig ibrakadabra. Du är värd framgång! Den kommer, tids nog!
Tack 😂.

Edit: jag har inte fått tid att pumpa från pem-silen ännu. Kanske ikväll.

• Gilla
Mardigan och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Tack 😂.

Edit: jag har inte fått tid att pumpa från pem-silen ännu. Kanske ikväll.
Väntar med spänning! 😀

• Gilla
Mardigan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.