802 582 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Svarar på mitt egna inlägg.M Mardigan skrev:
Kom på att vi fick lägga på isgrus på en näckrosplantering i en damm. Näckrosorna var planterade i lera i korgar. Leran löste upp sig lite och gjorde vattnet lite grumligt. Detta avstannade när vi la på 1-2 cm isgrus.
Men vattnet är mer turbulent i den dammen än vad det borde bli i botten på ditt rör.
Men som sagt kan vara läge att kasta ner några nävar för att hålla kvar leran.
nere på 3,5 meter efter en dags gruspumpande. Rätt som det var slutade det komma grus i pumpen.
Jag tryckte ner en 45x45-regel med tre spik i änden, rörde runt och fick upp lera. Är det någon som provat att luckra upp leran med en sådan spikklubba och sedan kiespumpa upp den, eller enda vägen är att köpa en smalare borr som passar i filterrören och borra bort leran?
Jag tryckte ner en 45x45-regel med tre spik i änden, rörde runt och fick upp lera. Är det någon som provat att luckra upp leran med en sådan spikklubba och sedan kiespumpa upp den, eller enda vägen är att köpa en smalare borr som passar i filterrören och borra bort leran?
Ja det var nog den + rätt många lite mindre jag kände för några dagar sen. Resulterade ju i att jag lyfte upp röret och borrar utan rör för att komma igenom. Massiv lera också så när jag fick upp den var den i ett tjockt lerpaket så att säga. Men det går neråt nu när jag hittat rätt teknikTotalControl skrev:
Va och köpte lite suggrejer till min nya brunn, två tums krök rakt in i pumpen så köper jag större pump i framtiden kan jag vara stegra upp den till större hål.
2 tums backventil och pem50 slang...
Riktigt nöjd med tillrinningen, verkar inte gå att köra slut på vattenpelaren.
Nu när jag vattnar med min stora 60liter/min spridare från rinkaby så ser det ut som vattenpelare sjunker max ett filter.
Så känner just nu finns det ingen anledning förstöra hela semestern med att utmana leran
Vad säger dom? Brukar tillrinningen öka med tiden? Ska byggas någon bälg eller något där nere?
Har dessutom ändrat mig, kommer nog inte suga med en pump från två brunnar utan kör två pumpar och två brunnar.
Nu när jag vattnar med min stora 60liter/min spridare från rinkaby så ser det ut som vattenpelare sjunker max ett filter.
Så känner just nu finns det ingen anledning förstöra hela semestern med att utmana leran
Vad säger dom? Brukar tillrinningen öka med tiden? Ska byggas någon bälg eller något där nere?
Har dessutom ändrat mig, kommer nog inte suga med en pump från två brunnar utan kör två pumpar och två brunnar.
Vad borrade du med för borr? Vilken dia?O olofh skrev:
Är i samma situation. Rören står på en sten så kommer dra upp rören helt i morgon och testa borra utan rör, hålet går inte igen tackvare leran.
DN 115. Har två borr, dels ett från erdbohrer som har rätt flack stigning så att säga som är 125mm och sen ett lånat som är mindre och får plats inne i röret, ser ut som julas egna. https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/markbearbetning/jordborr/jordborr-011595/TotalControl skrev:
Vilken plockade du upp stenen med?
Erdbohrer-borret. I och med att gängningen är flackare så kilades den fast i borret. Men den lilla är bättre på att komma igenom leraTotalControl skrev:
Jämförelsebild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Följt tråden ett bra tag nu och tänkte själv ge mig på att få fram vatten till trädgården.
Har en 100mm jordborr med 5m förlängning, tänkte borra ner till grundvattnet som uppskattningsvis ligger på ca 3,5m (enligt brunnar i närheten),sen därifrån slå ner spets.
Går det att borra var som helst i trädgården och få vatten eller måste det vara där en vattenådra går?
Följt tråden ett bra tag nu och tänkte själv ge mig på att få fram vatten till trädgården.
Har en 100mm jordborr med 5m förlängning, tänkte borra ner till grundvattnet som uppskattningsvis ligger på ca 3,5m (enligt brunnar i närheten),sen därifrån slå ner spets.
Går det att borra var som helst i trädgården och få vatten eller måste det vara där en vattenådra går?
Åker på att tillverka en "Fallenmeisel". Får inte bort stenen under röret, den sticker fram kanske 2cm in i röret.
Har en del rektangulära rör liggandes, blir att svetsa ihop en pjäs så tung som möjlig med påsvetsade stenmejslar.
Ska försöka få den några mm mindre än innerdia.
Sen ska det bombas från 9 meters höjd. Hoppas på att spräcka bort den delen som som sticker under röret plus gärna 1cm till så röret går fritt. Kommer att lyfta röret 50cm innan jag bombar så inte sumpkanten får sig smällar.
Har en del rektangulära rör liggandes, blir att svetsa ihop en pjäs så tung som möjlig med påsvetsade stenmejslar.
Ska försöka få den några mm mindre än innerdia.
Sen ska det bombas från 9 meters höjd. Hoppas på att spräcka bort den delen som som sticker under röret plus gärna 1cm till så röret går fritt. Kommer att lyfta röret 50cm innan jag bombar så inte sumpkanten får sig smällar.
Haha du låter inte helt nöjd med 60-70 l i minuten. Vad är du ute efter?V vattentjejen skrev:Va och köpte lite suggrejer till min nya brunn, två tums krök rakt in i pumpen så köper jag större pump i framtiden kan jag vara stegra upp den till större hål.
Filma vattenspridaren 🥹🥹.