M Mardigan skrev:
Inga problem. Men man bör inte ha allt för klen slang. Det är bara höjdmeter som sätter begränsning. Och givetvis tryckfall över slang men det kan man kompensera med dimension. Med 50 l/m i en pem 50 som är 100m så blir tryckfallet 0,14 bar (1,4 m vattenpelare).
[länk]
L LoremIpsum skrev:
Jag tror att jag har stött på lera nu på 8m djup. När jag kör ner min stenfångare så suger den sig fast lite i botten och när jag drog upp den ser jag följande avlagringar på ändarna (se bilder). Fraktionerna jag fick upp metern innan det tog stopp är grova och har en något grå nyans till skillnad från tidigare material som varit i en mer brun nyans.
Vad tror ni, är det lera?
[bild][bild][bild]
Placera filterrören innan leran? Eller du har inte stött på vatten än?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Ser ut att kunna vara början på lera..
Hur menar du det är stop? Får du upp material fortfarande?
Lera är svårt att kiespumpa.
Precis vad jag inte ville höra… Rören sjunker inte längre och jag får upp mindre och mindre material med kiespumpen (knappt något numera).

Jag funderar dock på att stoppa här eftersom alla tre meter filter är nu precis under vattenytan och jag kommer ju ändå inte få någon tillrinning i leran. Så det är bara 0.5m av sumpen som hade varit trevligt att få ner också för att maximera tillrinningen plus få ner sista halvmeter rör som just nu sticker upp ovanför marknivån. Jag har tänkt att brunnen skulle bli 9.5m djup, så det är just nu 1,5m som jag inte fått ner än.

I ibrakadabra skrev:
Placera filterrören innan leran? Eller du har inte stött på vatten än?
Vatten har jag sen 4.5m djup, alltså är alla tre meter filterrör precis under den nivån. Men jag hade velat få ner 1m slätt också men funderar på att slippa det nu.

L LoremIpsum skrev:
Vatten har jag sen 4.5m djup, alltså är alla tre meter filterrör precis under den nivån. Men jag hade velat få ner 1m slätt också men funderar på att slippa det nu.
Aa. Det påminner ju om lera på armeringsjärnen. Jag hade testpumpat nu i alla fall.

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
L LoremIpsum skrev:
Det kostar ju inget att testa tillrinningen nu. Är det tillräckligt så finns det väl ingen anledning att fortsätta.
Det ser ut som grova och fina fraktioner för tillrinning.

• Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
L LoremIpsum skrev:
Jag håller med testa tillriningen och håll kolla på nivån när du pumpar.

Oh andra sidan så är det inte speciellt svårt att få ner 0.4 m till då får du filtret ner lite till under vattnet, förutsatt att du har något att borra i röret med.

• Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Aa. Det påminner ju om lera på armeringsjärnen. Jag hade testpumpat nu i alla fall.
M Mardigan skrev:
Det kostar ju inget att testa tillrinningen nu. Är det tillräckligt så finns det väl ingen anledning att fortsätta.
Det ser ut som grova och fina fraktioner för tillrinning.
Bra poänger! Jag ska hämta hem min ”offerpump” som jag får låna av en bekant och se om tillrinningen är tillräcklig🤞
Det vore skönt att slippa hantera leran över huvud taget…

Jag håller med testa tillriningen och håll kolla på nivån när du pumpar.

Oh andra sidan så är det inte speciellt svårt att få ner 0.4 m till då får du filtret ner lite till under vattnet, förutsatt att du har något att borra i röret med.
Ja jag funderade på att åka och köpa en Skurupsborr av mindre storlek, jag har redan 6 meter förlängning till min nuvarande. Men det blir ändå 1500kr minst att lägg ut för det. Så att testa tillrinningen är nog det rätta att börja med.

• Gilla
killernils
  • Laddar…
O olofh skrev:
Har samma erfarenhet av att leran suger fast det första gången. Sen blir det nog några mm mellanrum så ska försöka lyfta det regelbundet på väg neråt nu. Men har du bild på hur du riggar med domkrafterna? Jag körde ju med lastspännare ovanifrån men var verkligen på gränsen att ställningen höll ihop och jag vill inte riskera att allt rasar över en så känns säkrare om jag kan använda marken som mothåll
Nej tyvärr inga foton. Men satte 2 betongplattor på marken under stupstocken på vardera sida om röret. Sen ställde jag domkrafterna på plattorna sen en bit regel mellan domkraft och stupstock.
Sen bara pumpa jämnt så den kommer upp rakt upp.
När man har nått ändläge på domkraften så är det bara öppna skruvarna som sänker domkraften, öppna stupstocken trycka ner domkrafterna med stupstocken, skruva åt stupstocken och börja pumpa igen :)

Körde med två sånna här.

https://www.jula.se/catalog/bil-och...n/domkrafter/hydraulisk-pelardomkraft-229468/

• Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
L LoremIpsum skrev:
Precis vad jag inte ville höra… Rören sjunker inte längre och jag får upp mindre och mindre material med kiespumpen (knappt något numera).

Jag funderar dock på att stoppa här eftersom alla tre meter filter är nu precis under vattenytan och jag kommer ju ändå inte få någon tillrinning i leran. Så det är bara 0.5m av sumpen som hade varit trevligt att få ner också för att maximera tillrinningen plus få ner sista halvmeter rör som just nu sticker upp ovanför marknivån. Jag har tänkt att brunnen skulle bli 9.5m djup, så det är just nu 1,5m som jag inte fått ner än.
Är precis som. Du, men fick ner hela min sump i lera och alla tre filter i vattnet, tog överraska de ut 70l/min igår utan den sög tomt så nöjer mig nog här, när man stänger pumpen så låter det som en fet vattenledning som fyller på brunnen det lilla den sjunkit, så hoppas det håller sig så.

Tillrinningen kanske blir ännu bättre ju mer man suger

• Gilla
Bl0mman och 4 till
  • Laddar…
V vattentjejen skrev:
Är precis som. Du, men fick ner hela min sump i lera och alla tre filter i vattnet, tog överraska de ut 70l/min igår utan den sög tomt så nöjer mig nog här, när man stänger pumpen så låter det som en fet vattenledning som fyller på brunnen det lilla den sjunkit, så hoppas det håller sig så.

Tillrinningen kanske blir ännu bättre ju mer man suger
Härligt, 70l/min borde absolut vara tillräckligt om jag får ut samma då detta bara är en bevattningsbrunn. Jag testade lite olika metoder idag men fick bara röret att sjunka 5cm på 2 timmar så jag ser fram emot att testa flödet snart. Jag testade även att köra ner vattenslangen med kommunalt vatten ner i brunnen plus tömma 40l vatten ner i röret men vad jag kan se var där ingen skillnad på vattennivån efter så jag hoppas på att det betyder att till- och från-rinningen är riktigt bra.
Eftersom jag har lera i botten så är där typ tilltäppt nu. Bör jag dra upp röret 30cm för att få tillrinning från botten med eller är det onödigt och är det bättre att prioritera att filterrören är så långt under grundvattnet som möjligt?

Prioritera filterör. Tyskarna brukar plugga botten med bentonitlera för att det inte ska komma upp sand den vägen. Nu har ju du en naturlig plugg.

• Gilla
LoremIpsum
  • Laddar…
Prioritera filterör. Tyskarna brukar plugga botten med bentonitlera för att det inte ska komma upp sand den vägen. Nu har ju du en naturlig plugg.
Toppen, låter rimligt. Men jag bör väl ändå skicka ner 30cm isgrus?

L LoremIpsum skrev:
Toppen, låter rimligt. Men jag bör väl ändå skicka ner 30cm isgrus?
Jag skulle säga att du inte behöver isgrus. Det har man främst som filter för att inte få in sand om man inte pluggar röret med lera.

• Gilla
Zhentro och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.