802 604 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Hej , jetpump är vad jag har. Men om pumpen står vid ena brunnen så måste jag ju ha en 25m sugledning till den andra, kommer den suga jämt ändå eller måste pumpen stå centrerad?M Mardigan skrev:
Genom att dimensionera sugledningarna olika hade du kunnat få det till att bli helt jämt men jag tänker att det inte är så noga.V vattentjejen skrev:
Om du kör Ex. Pem 32 till båda så kommer pumpen att sänka nivån lite mer i den närmsta brunnen vilket kommer göra att det ändå blir lättare att suga från den andra pga högre nivå i den. På så sätt kommer det att självreglera sig.
Skulle tro att nivåskillnaden blir max 1m i brunnarna med pem 32 och 50 l/m. Tar du grövre slang så minskar nivåskillnaden.
Brukar köra pem50 på sug, nu har jag kopplat upp mig på endast den nya med pem 50, på videon tar jag upp drygt 70liter/min, och brunnen töms ej, kan ej se vattenpelare hur mycket den sjunker pga pem slangen är i vägen.M Mardigan skrev:Genom att dimensionera sugledningarna olika hade du kunnat få det till att bli helt jämt men jag tänker att det inte är så noga.
Om du kör Ex. Pem 32 till båda så kommer pumpen att sänka nivån lite mer i den närmsta brunnen vilket kommer göra att det ändå blir lättare att suga från den andra pga högre nivå i den. På så sätt kommer det att självreglera sig.
Skulle tro att nivåskillnaden blir max 1m i brunnarna med pem 32 och 50 l/m. Tar du grövre slang så minskar nivåskillnaden.
Men vill nog ändå koppla ihop brunnarna pem50 till båda då eller?
Hur fungerar det egentligen när en jet-pump ska suga vatten från 2 silar med långt avstånd emellan? Den pallar det liksom?M Mardigan skrev:Genom att dimensionera sugledningarna olika hade du kunnat få det till att bli helt jämt men jag tänker att det inte är så noga.
Drog upp rören nu på FM för att komma åt ett rör där den invändiga gängan har gäspat utåt, förmodligen när vi försökte lyfta brunnen med hävreglar. Då blev det snett. Man ser lite dåligt på bild med det finns där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så hade jag också, böjde tillbaks den med en tång men du kanske har större utkrökningTotalControl skrev:
Bytte rör för den hade plastiserat.
Ja kör du pem 50 så får du i princip inget tryckfall alls och då kommer nivån i de båda brunnarna bli samma. I teorin iaf.V vattentjejen skrev:
Inga problem. Men man bör inte ha allt för klen slang. Det är bara höjdmeter som sätter begränsning. Och givetvis tryckfall över slang men det kan man kompensera med dimension. Med 50 l/m i en pem 50 som är 100m så blir tryckfallet 0,14 bar (1,4 m vattenpelare).I ibrakadabra skrev:
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Tjena! Jag har en tillfällig pump till mina bevattningslingor och filterbrunn och ska köpa en egen pump. Tycker dessutom att den inte verkar orka med den ena slingan trots att slingans flödesbehov är knappt hälften av det flödet jag mätte upp innan jag koppla på slingan(dvs från en 4m pemslang direkt från pump.)
Flödesbehovet per slinga vet jag, men kan jag räkna ut tryckbehovet/förlusten från ventil/filter/kopplingar etc? Slangen i sig är ju enkel, och popiuphusen är Hunter prs40 som ger 2.8Bar.
Flödesbehovet per slinga vet jag, men kan jag räkna ut tryckbehovet/förlusten från ventil/filter/kopplingar etc? Slangen i sig är ju enkel, och popiuphusen är Hunter prs40 som ger 2.8Bar.
Jag tror att jag har stött på lera nu på 8m djup. När jag kör ner min stenfångare så suger den sig fast lite i botten och när jag drog upp den ser jag följande avlagringar på ändarna (se bilder). Fraktionerna jag fick upp metern innan det tog stopp är grova och har en något grå nyans till skillnad från tidigare material som varit i en mer brun nyans.
Vad tror ni, är det lera?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ut att kunna vara början på lera..L LoremIpsum skrev:Jag tror att jag har stött på lera nu på 8m djup. När jag kör ner min stenfångare så suger den sig fast lite i botten och när jag drog upp den ser jag följande avlagringar på ändarna (se bilder). Fraktionerna jag fick upp metern innan det tog stopp är grova och har en något grå nyans till skillnad från tidigare material som varit i en mer brun nyans.
[bild][bild][bild]
Hur menar du det är stop? Får du upp material fortfarande?
Lera är svårt att kiespumpa.
Idag som sagt drog vi upp rören för att byta ett rör. Fick använda 2st 2 tons pelardomkraft från Jula. Gick hur bra som helst.
Men till min förvåning så sjönk rören sen av egen kraft till 15cm ovan senaste djup, genom lera och allt. Och nu kan jag rotera och lyfta rören för hand. I går hade vi +400kg för att kunna komma ner. Vi har nog skalat lera så pass att den inte suger fast någon mer. Det är förjävla skönt.
Dock så ligger det sten i röret som gör att kiespumpen inte riktigt fungerar. Blir att köra med stenfångare igen.
Men till min förvåning så sjönk rören sen av egen kraft till 15cm ovan senaste djup, genom lera och allt. Och nu kan jag rotera och lyfta rören för hand. I går hade vi +400kg för att kunna komma ner. Vi har nog skalat lera så pass att den inte suger fast någon mer. Det är förjävla skönt.
Dock så ligger det sten i röret som gör att kiespumpen inte riktigt fungerar. Blir att köra med stenfångare igen.
Har samma erfarenhet av att leran suger fast det första gången. Sen blir det nog några mm mellanrum så ska försöka lyfta det regelbundet på väg neråt nu. Men har du bild på hur du riggar med domkrafterna? Jag körde ju med lastspännare ovanifrån men var verkligen på gränsen att ställningen höll ihop och jag vill inte riskera att allt rasar över en så känns säkrare om jag kan använda marken som mothållTotalControl skrev:Idag som sagt drog vi upp rören för att byta ett rör. Fick använda 2st 2 tons pelardomkraft från Jula. Gick hur bra som helst.