V vattentjejen skrev:
Hej, har börjat med att försöka gräva ner min filterbrunn, har genomgått följande steg.

1. Borra ner med spiralborr till grundvattnet som kom på exakt 4 meter.

2. Körde med min plecher pump (stavning?) från 4 meter till 7 meter. (Har bara sand)

3. Vid 7 meter börjar leran och kör enkelt upp leran med mitt nys lerborr.

4. Är nu nere på 7,8meter i marken medans röret bara är på 7.1.

Orkar inte få ner röret i marken, eller rättare sagt... det sjunker inte när jag borrar upp leran även om jag står på stupatocken.

Någon som har tips?

Tacksam för svar.
Porva med mer vikt kanske? Mot slutet är det inte ovanligt med flera 100 kg

V vattentjejen skrev:
Hej, har börjat med att försöka gräva ner min filterbrunn, har genomgått följande steg.

1. Borra ner med spiralborr till grundvattnet som kom på exakt 4 meter.

2. Körde med min plecher pump (stavning?) från 4 meter till 7 meter. (Har bara sand)

3. Vid 7 meter börjar leran och kör enkelt upp leran med mitt nys lerborr.

4. Är nu nere på 7,8meter i marken medans röret bara är på 7.1.

Orkar inte få ner röret i marken, eller rättare sagt... det sjunker inte när jag borrar upp leran även om jag står på stupatocken.

Någon som har tips?

Tacksam för svar.
Först tänkte jag att du kanske vill kolla tillrinning som du får mellan 4-7m, har du gjort det?
Är ju onödigt att ge sig ner i lera om man inte måste.
Annars ser det på dina bilder ut som att du inte har så mycket vikt. Behövs betydligt mer i lera än i sand.
Så mitt tips om du ska ner i lera är att lägga på mer vikt. 200-300 kg ska inte vara några större problem. Men man får ta det lite försiktigt så man inte skadar sig. Röret håller.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Först tänkte jag att du kanske vill kolla tillrinning som du får mellan 4-7m, har du gjort det?
Är ju onödigt att ge sig ner i lera om man inte måste.
Annars ser det på dina bilder ut som att du inte har så mycket vikt. Behövs betydligt mer i lera än i sand.
Så mitt tips om du ska ner i lera är att lägga på mer vikt. 200-300 kg ska inte vara några större problem. Men man får ta det lite försiktigt så man inte skadar sig. Röret håller.
Tack för svaret, fick ner det nu till 7,4 med flera plintar, mig själv + plattor.

För jag har en brunn 25meter ifrån som ger 30liter/min i tillrinning, vill gärna ha mer.

Och där stötte jag med på lera 6,8 meter, där kom jag dock bara 10cm i lera sen något hårt så gick inte längre I det hålet.

Nu är jag nere i 7,8 marken och 7,4 i rör. Så jag vill testa och se hur mycket lera det kan va.

• Blå plaströr i marken, märkningar, grå betongplattor staplade, byggarbetsplats, sand, grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anhack och 1 till
  • Laddar…
V vattentjejen skrev:
Tack för svaret, fick ner det nu till 7,4 med flera plintar, mig själv + plattor.

För jag har en brunn 25meter ifrån som ger 30liter/min i tillrinning, vill gärna ha mer.

Och där stötte jag med på lera 6,8 meter, där kom jag dock bara 10cm i lera sen något hårt så gick inte längre I det hålet.

Nu är jag nere i 7,8 marken och 7,4 i rör. Så jag vill testa och se hur mycket lera det kan va.
Jag har borrat mycket i lera, och vid 7 meters djup och lera behöver du ha 3-400 kg på skulle jag säga.

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Dagens lerskörd… arbetsgången nu är att kötta ner borret så det sätter sig igenom småstenen ner i riktigt hård lera. Sen kämpa med att snurra något enstaka varv. Och sen dra upp allt med hjälp av en lastspännare. Går ju inte snabbt men tar mig neråt. Kommer upp som klumpar av lera.

Ett borrverktyg täckt av stelnad betong vilar på gräs.
Skapa konto
Verktyg täckt med tjock, grå lera mot stenig och lerig bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Bl0mman och 3 till
  • Laddar…
V vattentjejen skrev:

Jag kom precis från en brunn som har 1.6 meter lera i vatten.
Hålet var ca 40 cm djupare är rören, lastade 430kg då sjönk den ner och bottna. Så lera kräver sin vikt.

Nu åker jag dock på att dra upp röret igen 2 meter för att byta ett rör som skarven vill gärna hoppa ur sina gängor och får en liten krök på sig, så pass att kiespumpen inte får plats att åka ner...

Blir 2 Biltema pelar domkraft under stupstocken.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
V vattentjejen skrev:
Vid 7 meter börjar leran och kör enkelt upp leran med mitt nys lerborr.
Är det från erdhbohren eller hem-meck på lerborren?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Är det från erdhbohren eller hem-meck på lerborren?
Erdhbohren :) , kopplade in min pump nu när jag vet alla tre filter står i vatten, körde ungefär 20lmin och inspekterade vattenpelare i röret, Den sjönk inte något :) ska bli intressant att se hur mycket jag kan ta ut när jag målar den. Känns redan som denna är bättre än min förra brunn.

Men är samtidigt nyfiken på att gå djupare för att se om jag kommer genom leran och ner till sand/grus igen,

Kan man inte prova genom att fortsätta borra med lerborren fast utan vikter så att röret ej sjunker mer Och se om man kommer igenom leran? Har man tur så kanske man kommer igenom och på så sett kan få tillrinning från bottenhålet i brunnen?

• Gilla
hakber77 och 2 till
  • Laddar…
jag har så mkt lera i marken just nu så hålet påverkas inte av att jag kör utan rör under vattennivån. Så nu borrar jag så mkt jag kan utan och sätter ner röret sen. Risken är väl att borret kan vandra iväg så hålet inte blir lodrätt

V vattentjejen skrev:
Erdhbohren :) , kopplade in min pump nu när jag vet alla tre filter står i vatten, körde ungefär 20lmin och inspekterade vattenpelare i röret, Den sjönk inte något :) ska bli intressant att se hur mycket jag kan ta ut när jag målar den. Känns redan som denna är bättre än min förra brunn.

Men är samtidigt nyfiken på att gå djupare för att se om jag kommer genom leran och ner till sand/grus igen,

Kan man inte prova genom att fortsätta borra med lerborren fast utan vikter så att röret ej sjunker mer Och se om man kommer igenom leran? Har man tur så kanske man kommer igenom och på så sett kan få tillrinning från bottenhålet i brunnen?
Hur funkar den där lerborren, vad är det som gör den så magisk så att säga? Är sugen på att beställa en men lite tunn semesterkassa just nu 😀

O olofh skrev:
Hur funkar den där lerborren, vad är det som gör den så magisk så att säga? Är sugen på att beställa en men lite tunn semesterkassa just nu 😀
Magisk har jag aldrig sagt hehe men du behöver barw vrida ett par tag, all lera fastnar i borret + lite till, så man får ju upp typ 30cm lera varje gång, känns riktigt lätt.

• Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
En annan fråga, nu när jag har två pumpar och två brunnar.

Kan jag antingen koppla på den nya pumpen på samma huvudledning jag har idag .. så jag har två pumpar igång på samma ledning? Eller kan jag ta allt från en brunn som idag men pump två från brunn två fyller på brunn 1 samtidigt som pump 1 matar ut?

Har börjat kika lite på pump till min filterbrunn men saknar erfarenhet. Mitt behov är troligtvis att köra Max 3 slangar samtidigt för trädgårdsbevattning.
Förväntat pumpdjup 8 meter.
Vad skulle ni välja?

H hast963 skrev:
Har börjat kika lite på pump till min filterbrunn men saknar erfarenhet. Mitt behov är troligtvis att köra Max 3 slangar samtidigt för trädgårdsbevattning.
Förväntat pumpdjup 8 meter.
Vad skulle ni välja?
Jag kör med en sådan. Mitt problem är att min brunn inte fyller på lika fort som den tar ut om ja kör med slang utan munstycke.
https://www.conrad.se/sv/p/renkforc...MI4KCp-LWHgAMVjj4GAB29SwbmEAQYASABEgIoyPD_BwE

• Gilla
hast963
  • Laddar…
V vattentjejen skrev:
En annan fråga, nu när jag har två pumpar och två brunnar.

Kan jag antingen koppla på den nya pumpen på samma huvudledning jag har idag .. så jag har två pumpar igång på samma ledning? Eller kan jag ta allt från en brunn som idag men pump två från brunn två fyller på brunn 1 samtidigt som pump 1 matar ut?
Har du djupbrunnspumpar eller ”jetpump”?
Om det är djupbrunnspump så blir nog det mest eleffektiva att ha en pump med låg effekt och lite lyfthöjd i den ena, som matar den andra. Och där har du bevattningspumpen.
Har du jetpump så kör bara med en pump som suger från de båda brunnarna parallellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.