Idag kämpade jag mot sten hela fm och en bit in på em. Efter 10 cm av svordomar så kom det lera härnäst. Var faktisk en befrielse då jag fick ner ytterligare 70cm på 1h bara. Borrar med 105mm borr i röret med leran.
Stenarna fick jag kiespumpa och köra stenfångare som en dåre för att få bort.
Ni lerexperter :) Funkar lerborren från Erdbohrer om någon har testat?
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Idag kämpade jag mot sten hela fm och en bit in på em. Efter 10 cm av svordomar så kom det lera härnäst. Var faktisk en befrielse då jag fick ner ytterligare 70cm på 1h bara. Borrar med 105mm borr i röret med leran.
Stenarna fick jag kiespumpa och köra stenfångare som en dåre för att få bort.
Ni lerexperter :) Funkar lerborren från Erdbohrer om någon har testat?
Bra kämpat! Men 70 cm på en timme är inte helt fy skam 😀
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag kämpar också mot sten nu och det blir som du säger inte mycket material i kiespumpen.
Men jag har testat några knep som fungerar för mig.
Testa först att ta bort vikterna och kiespumpa utan vikter för det kan vara så att röret står på en liten sten och den är fast tackvare vikterna som kilar fast den så kiespumpen inte orkar suga in den.

Eller så kan du skicka ner några händer sand som är enkel att pumpa.
För står kiespumpen på stenar så bildas det inget bra sug tackvare att kiespumpen står på sten och det är ihåligheter mellan kiespump och materialet i botten. Då pumpar den nästan bara vatten och några stenar.
Med sand så kan kiespumpen rycka med stenarna också.
Sen kan du testa att lyfta upp 10cm rören och kiespumpa utan vikter.
När du kiespumpar utan vikter så får du ställa dig på rören och "trampa" ner för att se om det hjälpte. Direkt efter pumpning.
Bra tips! Jag har testat det mesta tyvärr men ska prova lite till vid nästa tillfälle. Annars ger jag nog upp det här hålet just nu och gör ett nytt 2-3 meter bredvid. Jag har även funderat på att göra ett hål i mitt jordspett och skicka ner det för att flytta eller krossa det som sitter i vägen. Dock är jag rädd att det även kan slå sönder röret om det kommer fel. Jag har faktiskt redan råkat ut för en rörskada som jag fick reparera då en större sten lossnade från kiespumpen på vägen upp och kilade sig fast i ett filterrör där 3cm slitsar slogs ut... :( Men då tillrinningen är så bra här tror jag att inte att brunnen kommer sina trots min reparation av en bit plastkruka som är limmad med epoxylim på röret och sen ett varv silvertejp runt.
Blåa rör med urskärning ligger på trä på gräsmatta, troligen för konstruktion eller rörmokeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti blå plasthink, symmetriskt mönster, koncentriska cirklar, reflektioner, droppar, centralt hål, abstrakt, vertikal vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blått rör lappat med silvertejp på en träplanka, gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Någon annan som vet hur det ligger till med leveranserna av de släta rören? Verkar vara en del problem med leveranserna just nu 🤔 även att få svar om det samma. Kanske semestertider. Vill ju bara komma igång här 😀
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Idag kämpade jag mot sten hela fm och en bit in på em. Efter 10 cm av svordomar så kom det lera härnäst. Var faktisk en befrielse då jag fick ner ytterligare 70cm på 1h bara. Borrar med 105mm borr i röret med leran.
Stenarna fick jag kiespumpa och köra stenfångare som en dåre för att få bort.
Ni lerexperter :) Funkar lerborren från Erdbohrer om någon har testat?
Det som hjälpt mig mest med med leran är faktiskt ett mindre borr, 60 mm i mitt fall. Men lerborren har fungerat ibland också.

Men nu i mitt senaste hål är det ffa rensslangen som hjälpt till. Men den kostar ju nästan 500 kr. Och kräver högtryckstvätt.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Det som hjälpt mig mest med med leran är faktiskt ett mindre borr, 60 mm i mitt fall. Men lerborren har fungerat ibland också.

Men nu i mitt senaste hål är det ffa rensslangen som hjälpt till. Men den kostar ju nästan 500 kr. Och kräver högtryckstvätt.
Har du hård lera? Jag kör nu i hyfsat lös lera som dock kladdar en del.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du hård lera? Jag kör nu i hyfsat lös lera som dock kladdar en del.
Skulle nog inte säga att den är så hård. Visst kan den kännas styv ibland men.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är den till salu? :)
Vilken? 😅
 
Lunch paus nu. Idag ibörjan så fick vi knappt upp någon lera alls..
Redan efter ett varv med 105mm borret så sög den fast och omöjligt att få upp. Ett halvt varv gick men skäret var bara lite smutsigt..
Testade en variant nu innan lunch som funkade och röret gick ner 17cm i ett svep.
Det är att borra 0.5 varv, lyfta en bit för att släppa suget sen ner igen och 0.5 varv. Gjorde så att några gånger innan vi lyfte upp till mark, hela borren var full samt 17cm ner gick rören ner.
Ska testa mer efter lunch.
 
  • Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Lunch paus nu. Idag ibörjan så fick vi knappt upp någon lera alls..
Redan efter ett varv med 105mm borret så sög den fast och omöjligt att få upp. Ett halvt varv gick men skäret var bara lite smutsigt..
Testade en variant nu innan lunch som funkade och röret gick ner 17cm i ett svep.
Det är att borra 0.5 varv, lyfta en bit för att släppa suget sen ner igen och 0.5 varv. Gjorde så att några gånger innan vi lyfte upp till mark, hela borren var full samt 17cm ner gick rören ner.
Ska testa mer efter lunch.
Visst är det givande när man hittar tekniker och nya sätt att angripa leran på 😀
 
  • Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Lunch paus nu. Idag ibörjan så fick vi knappt upp någon lera alls..
Redan efter ett varv med 105mm borret så sög den fast och omöjligt att få upp. Ett halvt varv gick men skäret var bara lite smutsigt..
Testade en variant nu innan lunch som funkade och röret gick ner 17cm i ett svep.
Det är att borra 0.5 varv, lyfta en bit för att släppa suget sen ner igen och 0.5 varv. Gjorde så att några gånger innan vi lyfte upp till mark, hela borren var full samt 17cm ner gick rören ner.
Ska testa mer efter lunch.
Har du någon aning om hur djupt lerlagret är?
 
M Mardigan skrev:
Har du någon aning om hur djupt lerlagret är?
Inte en aning. Har tagit mig ner 62cm idag. Nästan 1.4 m i lera nu. Leran verkar skifta fraktion nu sista upptaget till något segare variant som inte suger fast så jävligt när man tar upp borren, men den sitter fast mer på borrhuvet när man ska rensa. Hoppas på fraktions skifte igen :)

Om det är någon som har en Riverside till salu så hojta. Pallar inte med leveranstiden nu från erdhbohren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.