802 616 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Tog oss tid att bygga tripod för trissa. Vilken lättnad. Fixade så att man kan lyfta upp jordborren med snöre och trissa också. Helt fantastiskt hjälp.
Lite bilder.
Lite bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det inte massa 0 fraktion i det? Om jag fattat det rätt så vill duI ibrakadabra skrev:
kör du rör i rör? 😀TotalControl skrev:
Edit: oj, kom med ngt gammalt där också
Ah jag har ett DN150 foderör de första 6 meterna. Körde de efter jag sumpa en borr när jag lyckades kapa gängorna på sumpröret i post #5450.O olofh skrev:
Tänkte att om något går knas igen så har jag lite försprång.
För den brunnen jag kör nu ger jävligt med motstånd . Först stenar till förbannelse sen lera. Och ha varit tvungen att föra rör direkt från mark ner utan att kunna förborra. Kiespumpa med hinkar av vatten.
Så känns bättre med ett foder.
Redigerat:
@ibrakadabra när köpte du din Riverside borr och vilken dia?
Läste att de var någon som var tvungen att modda sin för de var flaws i konstruktionen tyckte han. Vet dock inte om de har ändrat något, recensionerna nämner inget om det. Folk verkar nöjda.
Läste att de var någon som var tvungen att modda sin för de var flaws i konstruktionen tyckte han. Vet dock inte om de har ändrat något, recensionerna nämner inget om det. Folk verkar nöjda.
@ibrakadabra när köpte du din Riverside borr och vilken dia?
För 1 år sedan. 110 cm. Du bor i Sthlm ellr?TotalControl skrev:
Körde ett par timmar idag bara. Nu kom perfekt grus efter 20 cm till från 1.40 m lera så mina aningar om fraktions skifte stämde. så efter 1.6 meter lera så är det dags för grus.TotalControl skrev:
Och dags att köpa några 100kg betongplattor. Helvete vad 1.6 meter lera suger fast.
Lerborren är inte aktuell längre
I borrprotokollet till min energibrunn står det att grundvattennivån ligger på 6,5 meter. När jag idag började borra min filterbrunn fick jag vattenspegel redan vid 1,8 meter. Är det vatten jag stött på idag inte att betrakta som grundvatten utan bundet i marklagerna? Nyfiken på hur skillnaden kan vara så stor!
Nu blir det till att bygga ställning till gruspumpen. Spännande resa! 😄👍
Hejsan alla. Är här någon i Kristianstad området som har borr och förlängare att hyra/låna ut nu i sommar. 😃😃
Rapport från skyttegraven: fått upp röret från lerhelvetet pga sten jag inte kommer förbi. Borrat ett nytt hål precis inpå. Det är så lerhaltig jord att röret inte behövs även under vattenspegeln men tyvärr var det inte en enstaka sten utan antagligen ett stenlage för det stannar på samma djup och skrapar som tusan. Massor av flinta.
Började svetsa på en stenfångare (aldrig svetsat som nog syns…) men osäker på hur spröten ska sitta. skulle snarare behöva något som ser ut som en korkskruv för att luckra upp
Började svetsa på en stenfångare (aldrig svetsat som nog syns…) men osäker på hur spröten ska sitta. skulle snarare behöva något som ser ut som en korkskruv för att luckra upp
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Spännande! Yepp kan vara ytvatten som kan ligga på ett lerlager men de är bara borra vidare och kollaH hast963 skrev:I borrprotokollet till min energibrunn står det att grundvattennivån ligger på 6,5 meter. När jag idag började borra min filterbrunn fick jag vattenspegel redan vid 1,8 meter. Är det vatten jag stött på idag inte att betrakta som grundvatten utan bundet i marklagerna? Nyfiken på hur skillnaden kan vara så stor!
Typ sådan här? Han har har böjt den runt ett trä 🤣O olofh skrev:Rapport från skyttegraven: fått upp röret från lerhelvetet pga sten jag inte kommer förbi. Borrat ett nytt hål precis inpå. Det är så lerhaltig jord att röret inte behövs även under vattenspegeln men tyvärr var det inte en enstaka sten utan antagligen ett stenlage för det stannar på samma djup och skrapar som tusan. Massor av flinta.
[bild][bild][bild]
Sen skulle jag nog ha mer än 2 fingrar på stenfångare samt lite tätare.
Logga in
Skapa konto
Ja, meningen var att ha iaf 4 fingrar men körde så här för att kunna rota runt lite. Vilken skapelse du har där! Är det ett armeringsjärn du lyckats snurra?TotalControl skrev:
Edit: ah, det är inte din alltså ser jag nu
Ah nej exakt någon tysk som har snurrat det runt ett trä. Helst ska den vara konisk så bara börja leta efter koniska trädO olofh skrev:
Frågan är hur han fick bort den från trädet? Han måste skämtat eller varit en stock
Hej, har börjat med att försöka gräva ner min filterbrunn, har genomgått följande steg.
1. Borra ner med spiralborr till grundvattnet som kom på exakt 4 meter.
2. Körde med min plecher pump (stavning?) från 4 meter till 7 meter. (Har bara sand)
3. Vid 7 meter börjar leran och kör enkelt upp leran med mitt nys lerborr.
4. Är nu nere på 7,8meter i marken medans röret bara är på 7.1.
Orkar inte få ner röret i marken, eller rättare sagt... det sjunker inte när jag borrar upp leran även om jag står på stupatocken.
Någon som har tips?
Tacksam för svar.
1. Borra ner med spiralborr till grundvattnet som kom på exakt 4 meter.
2. Körde med min plecher pump (stavning?) från 4 meter till 7 meter. (Har bara sand)
3. Vid 7 meter börjar leran och kör enkelt upp leran med mitt nys lerborr.
4. Är nu nere på 7,8meter i marken medans röret bara är på 7.1.
Orkar inte få ner röret i marken, eller rättare sagt... det sjunker inte när jag borrar upp leran även om jag står på stupatocken.
Någon som har tips?
Tacksam för svar.