802 637 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Do it naow!O olofh skrev:
Väl värt ett försök dock skulle jag kanske hellre prova att borra hål i spettet då det brukar vara gjutna vilket ofta gör svetsarna spröda.O olofh skrev:
Alternativt en kombination av hål och svetsa på något så du antingen har flera linor eller samma som passerar tex ringen för att sedan gå in i hålet.
Jag vet inte vart du finns men annars har jag nog armeringsjärn lite grövre och rätt många meter långa att tillgå, spetsa det lite så kan det med fungera som spett.
Tror du denna sand från biltema hade funkat?M Mardigan skrev:
Funkar inte isgrus?
Isgrus hade fungerat just i grusfickan.TotalControl skrev:
Men anledningen att jag rekommenderar sand är för att ge motstånd genom materialet och därigenom minska risken för luftinsug och minska risken för att lera blandas in.
Eftersom @ibrakadabra inte vet exakt hur stor grusfickan är och på vilket exakt djup så tror jag att sand blir bäst. Men det är bara min bästa gissning.
Sydskåne men tack ändå. Tänkte också försöka borra i det men känns så jäkla tjockt men är nog bra med dubbelfästeS Sauer200str skrev:Väl värt ett försök dock skulle jag kanske hellre prova att borra hål i spettet då det brukar vara gjutna vilket ofta gör svetsarna spröda.
Alternativt en kombination av hål och svetsa på något så du antingen har flera linor eller samma som passerar tex ringen för att sedan gå in i hålet.
Jag vet inte vart du finns men annars har jag nog armeringsjärn lite grövre och rätt många meter långa att tillgå, spetsa det lite så kan det med fungera som spett.
JM Mardigan skrev:
Jag har en hög med väggrus hemma. 😅 funkar det? Kan kanske blanda med det från biltema lol.M Mardigan skrev:
Hej igen. Mitt projekt går ganska långsamt pga två små barn som tar upp det mesta av min tid. Jag har dock stött på hinder på 6m djup. Att komma ner dit har varit superenkelt med kiespumpen men nu står det helt still och jag får bara upp en lite mängd grus. Fraktionerna är grova med mycket stenar, så det ser lovande ut för tillrinningen. Jag har till och med fått upp två knutnävesstora stenar som fastnade i botten av kiespumpen och testade idag att göra en stenfångare av tre armeringsjärn som hänger i en lina men utan resultat.
Jag har även lyft röret en halvmeter vid tre tillfällen och kört med kiespumpen och då går det åter igen enkelt att komma tillbaka ner till tidigare nivå där det blir helt stopp igen.
Jag ska testa att sätta fast stenfångaren på mina förlängningar till markborren och se om jag kan fiska upp något på det sättet. Annars lutar det åt att göra ett helt nytt hål någon annanstans istället. Det borde inte ta mer än 1 dag totalt att komma ner på samma nivå igen och kostar dessutom inget extra.
Lite trist då allt gått som smort fram tills nu men det vet väl lite för bra för att vara sant.
Jag funderar på om jag ska köpa en inspektionskamera samt ett 75 mm markborr så att jag kanske kan borra loss stenen med den, om det nu är en sten som är i vägen…
Lera tror jag inte att det är eftersom jag inte ser några tecken på det alls på armeringsjärnen i mitt stenfångare. De blir bara blankare och blankare vilket tyder på att där är stenigt nere.
Tips mottages gärna!
Jag har även lyft röret en halvmeter vid tre tillfällen och kört med kiespumpen och då går det åter igen enkelt att komma tillbaka ner till tidigare nivå där det blir helt stopp igen.
Jag ska testa att sätta fast stenfångaren på mina förlängningar till markborren och se om jag kan fiska upp något på det sättet. Annars lutar det åt att göra ett helt nytt hål någon annanstans istället. Det borde inte ta mer än 1 dag totalt att komma ner på samma nivå igen och kostar dessutom inget extra.
Lite trist då allt gått som smort fram tills nu men det vet väl lite för bra för att vara sant.
Jag funderar på om jag ska köpa en inspektionskamera samt ett 75 mm markborr så att jag kanske kan borra loss stenen med den, om det nu är en sten som är i vägen…
Lera tror jag inte att det är eftersom jag inte ser några tecken på det alls på armeringsjärnen i mitt stenfångare. De blir bara blankare och blankare vilket tyder på att där är stenigt nere.
Tips mottages gärna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väggrus har typiskt en hel del 0 fraktion vilket gör att vattnet inte sjunker undan på en grusväg om där är en liten sänka. Med andra ord vill man inte ha det i en brunn när man vill att vatten ska ta sig igenom.I ibrakadabra skrev:
Du skulle kunna tvätta ur din sandlådesand lite i en större behållare men det är nog lite jobb. Då får du troligtvis bort humus och 0 fraktion. I ett grustag tvättas 0 fraktion bort med vatten.
Tack!M Mardigan skrev:Väggrus har typiskt en hel del 0 fraktion vilket gör att vattnet inte sjunker undan på en grusväg om där är en liten sänka. Med andra ord vill man inte ha det i en brunn när man vill att vatten ska ta sig igenom.
Du skulle kunna tvätta ur din sandlådesand lite i en större behållare men det är nog lite jobb. Då får du troligtvis bort humus och 0 fraktion. I ett grustag tvättas 0 fraktion bort med vatten.
Låter som du har rätt att det är sten och inte lera.L LoremIpsum skrev:Hej igen. Mitt projekt går ganska långsamt pga två små barn som tar upp det mesta av min tid. Jag har dock stött på hinder på 6m djup. Att komma ner dit har varit superenkelt med kiespumpen men nu står det helt still och jag får bara upp en lite mängd grus. Fraktionerna är grova med mycket stenar, så det ser lovande ut för tillrinningen. Jag har till och med fått upp två knutnävesstora stenar som fastnade i botten av kiespumpen och testade idag att göra en stenfångare av tre armeringsjärn som hänger i en lina men utan resultat.
Tips mottages gärna!
[bild][bild][bild]
Har du så enkelt att komma ner så skulle nog jag börja med att testa ett nytt hål. Med lite tur kommer du igenom och om du stöter på sten igen har det som du säger inte kostat ngt.
Jag kämpar också mot sten nu och det blir som du säger inte mycket material i kiespumpen.L LoremIpsum skrev:Hej igen. Mitt projekt går ganska långsamt pga två små barn som tar upp det mesta av min tid. Jag har dock stött på hinder på 6m djup. Att komma ner dit har varit superenkelt med kiespumpen men nu står det helt still och jag får bara upp en lite mängd grus. Fraktionerna är grova med mycket stenar, så det ser lovande ut för tillrinningen. Jag har till och med fått upp två knutnävesstora stenar som fastnade i botten av kiespumpen och testade idag att göra en stenfångare av tre armeringsjärn som hänger i en lina men utan resultat.
Tips mottages gärna!
[bild][bild][bild]
Men jag har testat några knep som fungerar för mig.
Testa först att ta bort vikterna och kiespumpa utan vikter för det kan vara så att röret står på en liten sten och den är fast tackvare vikterna som kilar fast den så kiespumpen inte orkar suga in den.
Eller så kan du skicka ner några händer sand som är enkel att pumpa.
För står kiespumpen på stenar så bildas det inget bra sug tackvare att kiespumpen står på sten och det är ihåligheter mellan kiespump och materialet i botten. Då pumpar den nästan bara vatten och några stenar.
Med sand så kan kiespumpen rycka med stenarna också.
Sen kan du testa att lyfta upp 10cm rören och kiespumpa utan vikter.
När du kiespumpar utan vikter så får du ställa dig på rören och "trampa" ner för att se om det hjälpte. Direkt efter pumpning.