802 920 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Är det någon som har tillverkat en fungerande stenfångare?
Storlek på armweimgsjärn?
Har bara pinne som svets, undra hur de funkar att svetsa armeringsjärn på ett borrskaft. Känns som man kommer att bränna igenom röret på nolltid..
Storlek på armweimgsjärn?
Har bara pinne som svets, undra hur de funkar att svetsa armeringsjärn på ett borrskaft. Känns som man kommer att bränna igenom röret på nolltid..
Jag har försökt att göra en dock inte kunnat prova den riktigt bra ännu, det var sten i hålet när jag lämnade men nu var det grus så måste få bort det först.TotalControl skrev:
Har gjort av 10 eller 12mm järn och 4 pinnar koniskt satta. Svetsade mina på ett långt armeringsjärn.
Du kan sätta det med pinne, sänk strömmen lite och pendla så kan du fixa det utan att bränna igenom. Alternativt är att loppa en jäkla massa gånger.
Så pass grova som 10-12mm alltså. Viker de undan fortfarande? Om du har testat på torra land tänkte jag.
Nej jag har inte testat så men tänker att det är inte mycket det behöver svikta för att klämma.TotalControl skrev:
Tänker även att grövre kanske kräver mer kraft men orkar hålla mera också kontra klena😊
Vet inte exakt vad den heter men är rätt säker på att det är en N2 duk.I ibrakadabra skrev:
Köper från grossist 2m bred på 110m rulle.
Skulle inte säga att det spelar någon jätte roll.
Skulle säkert funka med en N1 duk också. Kraftigare än N2 blir nog onödigt tjockt.
Ok!M Mardigan skrev:
Har bifogat hemma. Hoppas den funkar.
Den bör funka.👍 Jag gjorde ett högst ovetenskapligt test när jag skulle göra min pemsil. Lade duken över en spann och sedan tryckte ner den liiite så den fick lite skålform, sedan hällde jag en kanna med sand och vatten blandat på duken. Simsalabim… 🎩🪄Sanden blev kvar på duken och rent vatten i spannen.I ibrakadabra skrev:
Ville mest kolla hur lätt vattnet tog sig igenom duken så det inte blev stopp pga av den.
Ja gjorde typ samma sak. Vattnet blev iofs brunt men det beror väl på att sanden är skitig tänker jag?U upa skrev:Den bör funka.👍 Jag gjorde ett högst ovetenskapligt test när jag skulle göra min pemsil. Lade duken över en spann och sedan tryckte ner den liiite så den fick lite skålform, sedan hällde jag en kanna med sand och vatten blandat på duken. Simsalabim… 🎩🪄Sanden blev kvar på duken och rent vatten i spannen.
Ville mest kolla hur lätt vattnet tog sig igenom duken så det inte blev stopp pga av den.
Det är bifogat jag testade med. Tror ni det hade fungerat att kasta ner när jag har silen på plats?
Det ser ut att vara humus inblandat?I ibrakadabra skrev:
Isf tycker jag att du ska ta något annat.
Ren sand utan humus hade jag förespråkat.
Dressand eller mursand borde funka.
Annars kasta ner det du har så tvättar det kanske ut skiten med tiden?
Vet inte hur humus ser ut riktigt 😅. Detta har jag i sandlådan. Dock ingen riktigt sandlådesand tror jag.M Mardigan skrev:
Edit: åker o köper mursand när det är dags
En del finare sand i det. Tänker också att det är bra om du har det hemma, utan de minsta fraktionerna. Oavsett filterbrunn eller pemsil. Sen kanske du inte behöver fylla hela röret utan bara där filtret är...I ibrakadabra skrev:
Humusämnen, humus, är de brunfärgade substanser som kommer ut med dräneringsvattnet från en jord som bevattnas. Den gula till bruna färgen skapas av stora och komplexa organiska kolföreningar, som i huvudsak härstammar från nedbrytningen av döda växt- och djurdelar.I ibrakadabra skrev:
Tänkte mest för att ditt mål är dricksvatten. Då brukar man inte vilja ha organiskt material med.