802 671 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Innan du startar pumpen så späder/primar du pumpen med att fylla den med vatten för pumpen kan inte "pumpa" enbart luft i pumphuset.
Sen drar du igång pumpen och den börjar "suga" ur luft ur sugledningen och vatten börjar flöda upp i sugledningen. Om du nu skulle öppna skruven på pumpen igen för att du vill fylla på ännu mer vatten för den kanske har kastat ut vatten (beroende på pump) så kommer du tillföra luft i sugledningen och tappa (ersätta med luft) det vatten som strömma in första gången. Då börjar det om från början igen och den andra spädningen/primeningen hjälpte inte dig.
Backventil förhindrar att de kommer in luft i sugledningen.
Sen drar du igång pumpen och den börjar "suga" ur luft ur sugledningen och vatten börjar flöda upp i sugledningen. Om du nu skulle öppna skruven på pumpen igen för att du vill fylla på ännu mer vatten för den kanske har kastat ut vatten (beroende på pump) så kommer du tillföra luft i sugledningen och tappa (ersätta med luft) det vatten som strömma in första gången. Då börjar det om från början igen och den andra spädningen/primeningen hjälpte inte dig.
Håller med. Kan tilläggas att det kan vara lite meckigt i de fall man har mer volym luft som ska ut. Då är det rätt smidigt med t-koppling med ventil att antingen hälla direkt i eller mata med trädgårdsslang i.TotalControl skrev:Innan du startar pumpen så späder/primar du pumpen med att fylla den med vatten för pumpen kan inte "pumpa" enbart luft i pumphuset.
Hur går det? Löser det sig @ibrakadabra? 🙂
Hej,L Lybbe skrev:Då är det precis så här jag kommer fortsätta genom att behålla samma förlängningsrör som slagrör. Har redan fått vaska ett rör och och ett spett. 😅
Jag tror inte jag är tillräckligt djupt ännu, men ska provsuga idag eller imorgon och se om det kommer upp något. Utmaningen är fortfarande att komma neråt. Det går 1-2 cm på 10-15 slag så det tar ju en stund.
Tack för alla svar!
Har nu dragit ner 5 meter förlängningsrör plus spetsen. När jag spolar ner med slang så blir det aldrig något stopp. Dvs vattnet verkar rinna undan snabbare än det jag skickar i.
En jag känner som bor två vägar bort drog ner 5-6 meter och har vatten.
Är det bara att fortsätta att bygga på med förlängningsrör och slå ner? 😅
Tack på förhand
Vilket djup har du vatten på?L Lybbe skrev:Hej,
Har nu dragit ner 5 meter förlängningsrör plus spetsen. När jag spolar ner med slang så blir det aldrig något stopp. Dvs vattnet verkar rinna undan snabbare än det jag skickar i.
En jag känner som bor två vägar bort drog ner 5-6 meter och har vatten.
Är det bara att fortsätta att bygga på med förlängningsrör och slå ner? 😅
Tack på förhand
Hoppas det 😅. Jag blir nöjd bara jag får 15-20 l / min. Nuvarande spets ger kanske 6 l / min? Och vi har ej kommunalt. Så jag har ett stort behov till skillnad från er gräsmattevattnare!!! 😂 inte bitter.B Bl0mman skrev:
Har inte kollat, men runt 4-5 m sägs det.B Bl0mman skrev:
Oavsett så blev det bakslag. Röret har gått av så det är bara att börja om....
Förbannat surt. Borra först kanske?
Vad borrar man med, skurupsborr?
Ni som spolar ner rör eller kör rörspets har ni sett denna?
https://www.erdbohrer.de/Rammbrunne...lter-zum-einspuelen-Tiefsaugfilter::1036.html
Spolfilter som man spolar ner ala Mardigan fast man spolar ner filtret direkt. Där man spolar så går vattentrycket/flödet enbart genom spetsen ej genom filtret sen när man är klar och suger i spetsen så stänger någon kulventil spolspetsen och en ringventil öppnar till filtersidan. Någon rör i rör konstruktion. Verkar väldigt smart, kan man spola ner direkt utan spolrör.
Men kräver ett rejält flöde vid nedspolning så blir ju hyra bensinare och köpa barnpool.
https://www.erdbohrer.de/Rammbrunne...lter-zum-einspuelen-Tiefsaugfilter::1036.html
Spolfilter som man spolar ner ala Mardigan fast man spolar ner filtret direkt. Där man spolar så går vattentrycket/flödet enbart genom spetsen ej genom filtret sen när man är klar och suger i spetsen så stänger någon kulventil spolspetsen och en ringventil öppnar till filtersidan. Någon rör i rör konstruktion. Verkar väldigt smart, kan man spola ner direkt utan spolrör.
Men kräver ett rejält flöde vid nedspolning så blir ju hyra bensinare och köpa barnpool.
Ja jag kom ner till 9 meter men gick också sönder. Efter det blev det filterbrunn här 😜 jag förborrade men hjälpe inte mig. Mer en fördel att veta var man har vattenytan.L Lybbe skrev:
Jag har provat att ta bort spetsen på en rörspets och det går alldeles utmärkt att spola ner, jag har bara inte den perfekta lösningen på att täppa till botten när man spolat ner den.TotalControl skrev:Ni som spolar ner rör eller kör rörspets har ni sett denna?
[länk]
Hade jag skullat ha ner en rörspets hade jag spolat ner den alla dar i veckan eftersom du gör det i ett kick och pajar inte gängorna. Men jag skulle aldrig få för mig att ha en metallsil om man inte är av nöden tvungen för att man måste bruka våld på något sätt.
Av någon konstig anledning får man i vår fraktion också ut högre flöde om man spolar ner en spets istället för att slå, detta kan jag inte begripa. Hos en granne slog han först ner en spets som gav dåligt flöde. Sedan spolade vi upp spetsen, drog markduk runt den och stoppade ner den igen. Sedan gav den ett högre flöde? Han var mest trött på att det kom upp sand hela tiden så det högre flödet blev en bonus. Däremot får han mycket mer järnavlagringar och rostpartiklar än oss andra på gatan. Vi misstänker att det är på grund av järnspetsarna. Mina erfarenheter behöver däremot inte gälla för nåt annat än den fraktion vi har och det vattnet vi har.
Ju mer jag läser om folk som håller på med rörspetsar desto mer irriterad blir jag på rörspetsar😜
Det är rätt surt när det går sönder efter att man kommit så långt ner. Jag ska iaf hämta en skurupsborr med 4 meter förlängning imorgon. Förhoppningsvis märker jag relativt snabbt på vilket djup vattnet ligger och att det går lättare att få ner röret denna gången.B Bl0mman skrev:
Bara lite surt att man måste införskaffa nytt spett och förlängningar.
Filterbrunn har jag dålig koll på, men jag får nog läsa in mig lite på vad det innebär
Det låter bra. Men du kan inte dra upp det igen då?L Lybbe skrev:Det är rätt surt när det går sönder efter att man kommit så långt ner. Jag ska iaf hämta en skurupsborr med 4 meter förlängning imorgon. Förhoppningsvis märker jag relativt snabbt på vilket djup vattnet ligger och att det går lättare att få ner röret denna gången.
Bara lite surt att man måste införskaffa nytt spett och förlängningar.
Filterbrunn har jag dålig koll på, men jag får nog läsa in mig lite på vad det innebär
Jag har turen att ha gjort en geotekniska undersökning i hyfsad närhet till tänkt brunn. Är det lönt att borra ner sig i leran eller ska man nöja sig med bara släta röret därnere och försöka få filter i hela de vattenförande lagren?
Tänker på hur mkt rör jag ska köp hem...
Tänker på hur mkt rör jag ska köp hem...
Inte en hejare på att läsa och tolka det men det är inte en så djup mätning. Kanske finns guld under det? 😀 Är det filterbrunn du tänkt dig? Jag tolkar det som att det inte är det bästa fraktionerna med sand, finsand och lera. Men kan ha fel. Vattnet verkar ligga grunt dock vilket är en fördel. Kanske hade funkat med alternativ till filterbrunn med de förutsättningarna?J Jens F skrev:
Alla filter behöver ligga i vattenförande och genomsläplig fraktion typ grus. Har lite svårt att tyda din bild. Vad händer efter 5.30m? Du måste nog förbi det och hoppas på sand/grus isåfall.
Jag har sett ngt liknande i ungefär samma prisklass. Ser dock inte meningen att betala 1500:- för en meter spets när man kan mecka ihop samma längd för 30:- själv..? 🤷♂️TotalControl skrev:Ni som spolar ner rör eller kör rörspets har ni sett denna?
[länk]