802 664 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Det är säkert inget fel på produkten och alla gillar ju inte att mecka mer än nödvändigt själv så mitt inlägg var mer en parentes att med @Mardigan lösning så kan man spara lite kulor..TotalControl skrev:
Jag kommer att prova med ett filter ändå då det kommer lite sand i vågor som stör spridarna.
Filter på sugsidan påverkar ju flödet så jag tänkte sätta det på trycksidan istället. Samtidigt står det i många bruksanvisningar att det endast får monteras på sugsidan. Av vilken anledning? Pumpen struntar jag i, jag har köpt en billig testpump.
Jag vill bara skona mina spridare från sand ett tag, då borde det väl gå lika bra att sätta det på trycksidan? Med mindre flödespåverkan?
Filter på sugsidan påverkar ju flödet så jag tänkte sätta det på trycksidan istället. Samtidigt står det i många bruksanvisningar att det endast får monteras på sugsidan. Av vilken anledning? Pumpen struntar jag i, jag har köpt en billig testpump.
Jag vill bara skona mina spridare från sand ett tag, då borde det väl gå lika bra att sätta det på trycksidan? Med mindre flödespåverkan?
Det spelar roll. Filterna i sig brukar ha en förstärkning runt filter mediat, typ ett nät för att skydda det från att kollapsa.
Om det blir tryck eller undertryck på fel sida av förstärkningen så antingen imploderar det eller så trycks filter mediat ut. Extra viktigt vid cellulosa filter. Glasfiber filter tål mer men brukar vara samma sak det.
När det blir smutsigt och mottrycket ökar så kan det gå sönder.
Om det blir tryck eller undertryck på fel sida av förstärkningen så antingen imploderar det eller så trycks filter mediat ut. Extra viktigt vid cellulosa filter. Glasfiber filter tål mer men brukar vara samma sak det.
Tack för informationen. Jag sätter filtret på sugsidan!TotalControl skrev:Det spelar roll. Filterna i sig brukar ha en förstärkning runt filter mediat, typ ett nät för att skydda det från att kollapsa.
Jag ogillar när bruksanvisningar förbjuder eller avråder mig från saker utan förklaring. 😅
Sen så förlorare du lika mycket "flöde" oavsett om de sitter på sug eller trycksidan det är bara att du har mindre uppfodringshöjd att tillgå på sugsidan, typ 80kPa. Men total uppfodringshöjd blir detsamma oavsett var du sätter filtret.
Kan du vara snäll o länka från jula? Hittar inte när jag söker 😅E Eversmooth skrev:
Jag har en jetpump med cellulosafilter på trycksidan (https://www.rinkabyror.se/artikel/filterpatron-cellulosa/). Att ha den på sugsidan känns som att det kan ställa till det då man ska undvika så mycket tryckförluster som möjligt på sugsidan. Jag tänker att det finns risk för kavitation när filtret börjar bli igensatt (?).E Eversmooth skrev:
Värt att nämna är att jag inte har haft några större sandmängder i mina filter när jag bytt dessa. Så om cellulosafilter är rätt för dig vet jag inte.
Ja det måste man ha med sig som anhack skriver. "Filtret" måste ju vara anpassat för sugledning.
En tanke. Jag vet ju inte ”exakt” var gruset började, men ca 7 meter. Och sen kom leran på ca 8. Om jag ska göra en pem-sil. Kan man safe:a och göra den 2 meter och placera den på 6-8 meters djup tro? Så är man hyfsat säker på att man får med grusfickan?
Vad kan det negativa vara? Att man suger luft? Från 6-7 meters djup finns det väl också vatten tänker jag, men att det är i silt/lera.
Vad kan det negativa vara? Att man suger luft? Från 6-7 meters djup finns det väl också vatten tänker jag, men att det är i silt/lera.
Här kommer länk: https://www.jula.se/catalog/tradgar...korationer/fontaner-och-dammar/filter-731116/A Alle93 skrev:
Rör och muff hittar du under tillbehör.
Jag köpte ett filter avsett för sugsidan och provade ikväll. Fångar upp sanden jättebra och verkar fungera för mitt ändamål.A anhack skrev:Jag har en jetpump med cellulosafilter på trycksidan ([länk]). Att ha den på sugsidan känns som att det kan ställa till det då man ska undvika så mycket tryckförluster som möjligt på sugsidan. Jag tänker att det finns risk för kavitation när filtret börjar bli igensatt (?).
Värt att nämna är att jag inte har haft några större sandmängder i mina filter när jag bytt dessa. Så om cellulosafilter är rätt för dig vet jag inte.
Nu kärvar varken spridare eller backventil, pumpen mår säkert bättre också. Ingen minskning på flödet värt att notera.
Får vara noga med att tömma filtret ofta!
Precis, det är luftinsug du är rädd för.I ibrakadabra skrev:En tanke. Jag vet ju inte ”exakt” var gruset började, men ca 7 meter. Och sen kom leran på ca 8. Om jag ska göra en pem-sil. Kan man safe:a och göra den 2 meter och placera den på 6-8 meters djup tro? Så är man hyfsat säker på att man får med grusfickan?
Det funkar säkert att ha filtret mellan 6-8m. Men jag tror att det är viktigt att ha någon form av sand en bit ovanför silen som kan ge lite motstånd för vattnet att sjunka ner i röret. Men jag hade också tyckt att det vore intressant att ha kvar så att du ser vattenspegeln i röret för att kunna se hur fort det sjunker kontra vilket flöde du plockar ut ur silen. Då får du kanske en känsla för om du suger ut det som är i röret eller om du får in nytt vatten från fickan.
Helst skulle man haft sand av mindre fraktion en bit ovanför silen för att ge mer motstånd. Eller får du helt enkelt kasta ner lite lera på toppen, men man vill inte kasta ner lera i ett rör som man tidigare kämpat för att få upp🥵