802 671 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
För att motorn är längst ner på pumpen och inloppet högt upp på sidan. Man får ingen kylning/flöde förbi motorn då flödet bli från filter väggen nära inloppet till inlopp.
Sen så belastar man filtret där pumpen hänger mest och inte tar vara på den andra filterna förens det blir mottryck över de belastade filtret.
Det är vad tyskarna säger
Sen så belastar man filtret där pumpen hänger mest och inte tar vara på den andra filterna förens det blir mottryck över de belastade filtret.
Det är vad tyskarna säger
Ja klart han lyckas! Snart kommer Poseidon själv att uppenbara sig och bless honom med "shit load of water"
Då är det precis så här jag kommer fortsätta genom att behålla samma förlängningsrör som slagrör. Har redan fått vaska ett rör och och ett spett. 😅E Eversmooth skrev:Jag offrade ett helt 1 meters-rör som slagrör och satte det hela tiden överst och slog direkt på det.
Gängorna längre ner tog inte skada av detta när de var spända ihop med lin och pasta.
Jag grävde mig 1,5-2 meter till vattenivån då gick det inte att gräva längre. Sedan slog jag ner med en stolpnedslagare från Biltema. Spolade lite i röret med vanlig trädgårdslang mellan slagen, oklart om det gjorde någon skillnad för min del. Men jag har ren sand och väldigt lättgrävt.
Ett tips är att provsuga DIREKT på röret innan du fortsätter alltför långt ned.
Jag provpumpade med slang ner i röret och var inte nöjd och fortsatte ner. Mitt rör svalde inte vattnet från kommunalslangen helt men när jag kopplade pumpen direkt på röret får jag upp 30 liter / minut.
Jag fick slita med en domkraft för att dra upp allt igen, kan man undvika det är det ju trevligt.
Jag tror inte jag är tillräckligt djupt ännu, men ska provsuga idag eller imorgon och se om det kommer upp något. Utmaningen är fortfarande att komma neråt. Det går 1-2 cm på 10-15 slag så det tar ju en stund.
Tack för alla svar!
Jag har både hejare och slägga. Tycker nog att slägga gett bäst resultat hittills, men den sabbar också mestB Bl0mman skrev:
Försökte läsa mig till var grundvattnet ligger och det är nog mellan 4-5 meter. Vill jag ha spettet helt nere i vattnet så måste jag nog ner ytterligare 2 meter.
Om alla dina filter är i lera eller grusfickan så är ju vattennivån i grusfickan på den nivån som vattnet står i röret. Har för mig att du skrivit 3,5m. Då är det bara 3,5m du ska suga från och inte 7-8m som silen hamnar på. Den grusfickan är alltså sammansluten med något ställe på jorden där det är 3,5m från din marknivå.I ibrakadabra skrev:
Jag hade alltså inte grävt ner pumpen. Isf bara ett pumprum under mark.
Vad gäller längd på sil så tror jag inte att det är någon större mening med att ha den längre än grusfickan. Kanske någon dm upp och ner.
Borra först är alltid bra för då får du reda på vilket djup vattnet är på och det blir mindre friktion mot röret du sen ska slå ner.L Lybbe skrev:Hej alla,
Jag har precis börjat följa denna enorma tråd nu då jag försöker mig på att fixa en rörspetsbrunn för bevattning av gräsmattan. Glad amatör, så ni får gärna peka mig i rätt riktning för redan befintliga inlägg kring vad man behöver tänka på.
Har slagit ner spets + 3 förlängningsrör men nu går det rejält långsamt. Jag använder slägga på slagmuff och hylsa. Hur jag än gör så sabbas gängerna där hylsa och muff sitter pga kraften från släggan vilket gör att man inte kan skruva på förlängningsrör. Bör man kanske alltid använda samma rör som slagrör i toppen? Hur gör ni?
Har några frågor till som jag hoppas ni vill svara på.
* Är det enklast att använda ett jordborr först för att komma ner så långt som möjligt, och därefter slå ner rören, eller ska man bara slå ner från början och hela vägen ?
* Använda ett och samma rör som slagrör i toppen?
* Flera verkar spola ner. Hur går detta till och vad krävs?
* Läst i flera inlägg om att dra upp rören igen om man av någon anledning behöver börja om. Finns ju inte direkt något att dra eller fästa i? Har försökt dra med mankraft, men kan inte rubba mina rör. Hur gör man detta enklast?
Just nu vilar jag kroppen medan jag funderar på hur jag ska ta mig vidare neråt
Tar tacksamt emot tips och idéer från er på forumet.
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Martin
Hur är det nu, man har ingen bottenventil/backventil någonstans när man försöker eller?M Mardigan skrev:Om alla dina filter är i lera eller grusfickan så är ju vattennivån i grusfickan på den nivån som vattnet står i röret. Har för mig att du skrivit 3,5m. Då är det bara 3,5m du ska suga från och inte 7-8m som silen hamnar på. Den grusfickan är alltså sammansluten med något ställe på jorden där det är 3,5m från din marknivå.
Jag hade alltså inte grävt ner pumpen. Isf bara ett pumprum under mark.
Vad gäller längd på sil så tror jag inte att det är någon större mening med att ha den längre än grusfickan. Kanske någon dm upp och ner.
Nej backventil får man ha vid pumpen.I ibrakadabra skrev:
Om man skulle prova pemsil så hade du inte behövt dra upp alla rör utan i med lite genomsläpplig sand, sedan ner med sil och i med mer sand tills iaf 0,5m över den. Sen drar du bara upp rören tills du är över silen.
Blir det inte bra med pemsil så drar man upp den och kan fortsätta ner med filterbrunnen.
Sorry för dum fråga, men behöver jag backventilen nu när jag endast ska testa och se om jag får något flöde?M Mardigan skrev:Nej backventil får man ha vid pumpen.
Om man skulle prova pemsil så hade du inte behövt dra upp alla rör utan i med lite genomsläpplig sand, sedan ner med sil och i med mer sand tills iaf 0,5m över den. Sen drar du bara upp rören tills du är över silen.
Blir det inte bra med pemsil så drar man upp den och kan fortsätta ner med filterbrunnen.
I ibrakadabra skrev:
Som @Bl0mman säger så är det inte säkert att det behövs. Det beror lite på sughöjd och vilken pump man har. Det blir svårt att ”späda” pumpen två gånger utan backventil.I ibrakadabra skrev:
Jag skulle tro att det funkar utan.