I ibrakadabra skrev:
Har haft pumpen igång typ hela dagen idag på ca 7 L / min. Har inte kunnat övervaka den så har inte pillat så mycket med olika flöden. Men har varit ute en stund nu, anledningen att det är 7L/min verkar vara att det är det som är tillrinningen. Vattnet har gått från siltvatten till lite klarare vatten (inte helt klart dock). Höjde lite och mätte till ca 9-10L / minut. Mätte typ en 15 min senare och då var det tillbaks till ca 7,5 L minut. Testade att öppna upp ännu mer men då tappade den styrkan. Sen när jag kom tillbaka till jämnt flöde igen så var det mycket silt i vattnet igen. Jag vet inte hur en pem-sil hade presterat i detta läge. Det är ju lite jobb med det, samtidigt har man ju på känn(lera) vad som väntar längre ner också om jag försöker ta mig djupare med rören. Bajssss.
Det är nog omöjligt att sia om hur en pemsil skulle presterat i fickan. Min gissning är 20-30 l/m. Det svåra blir nog hur man ska gå tillväga för att få det så bra som möjligt. Jag hade nog fyllt med lite dressand först och sedan stoppat ner pemsil så att den kommer så nära mitt i grusfickan som möjligt. Sen i med mer dressand så att det täcker pemsilen innan man drar upp rören.
Dressand är ganska fint men om den är riktigt gjord så är nollfraktionen borttvättad.

• Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
Z Zeke47 skrev:
Hmmm, ett filter före pumpen är nog en väldigt bra idé för pumpens hållbarhet👍
Provade att pumpa två timmar igår kväll. Lite sand i 5 minuter, sedan ingenting. Bästa kvittot på det är denna Gardenaspridaren som måste vara världens känsligaste vattenspridare. 😅
Igår stannade den efter 2 minuter och blev full med sand.

Vattnet ser klart och fint ut. Vänstra glaset och bringaren är från rörspetsen och det högra glaset är kommunalt köpevatten.
Struntar i filter just nu och antar att silen i spetsen är filter nog.

Konstant 30 liter /minut med 1/2-slang på trycksidan. Ska köpa en 3/4-slang så kan jag nog köra två spridare.

• Hand håller plastbit, suddig bakgrund med en robotdammsugare och laddstation på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mörk träningsmaskin på trägolv, troligen en roddmaskin, med fokus på räknarpanelen.
    Skapa konto
  • Två genomskinliga glas med vatten på en marmorbänk, bredvid en mörk tvålpump.
    Skapa konto
  • En genomskinlig mätkanna med vatten står på en marmorbänkskiva nära en flaska.
    Skapa konto
  • Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Det är nog omöjligt att sia om hur en pemsil skulle presterat i fickan. Min gissning är 20-30 l/m. Det svåra blir nog hur man ska gå tillväga för att få det så bra som möjligt. Jag hade nog fyllt med lite dressand först och sedan stoppat ner pemsil så att den kommer så nära mitt i grusfickan som möjligt. Sen i med mer dressand så att det täcker pemsilen innan man drar upp rören.
Dressand är ganska fint men om den är riktigt gjord så är nollfraktionen borttvättad.
Vad tror du om storlek på pemsilen? Du brukar nämna typ 2 meter eller?

Och, bör jag gräva i så fall gräva neråt så att pumpen hamnar djupare? Räknar kanske med att silen hamnar på 6-8 m djup.

E Eversmooth skrev:
Provade att pumpa två timmar igår kväll. Lite sand i 5 minuter, sedan ingenting. Bästa kvittot på det är denna Gardenaspridaren som måste vara världens känsligaste vattenspridare. 😅
Igår stannade den efter 2 minuter och blev full med sand.

Vattnet ser klart och fint ut. Vänstra glaset och bringaren är från rörspetsen och det högra glaset är kommunalt köpevatten.
Struntar i filter just nu och antar att silen i spetsen är filter nog.

Konstant 30 liter /minut med 1/2-slang på trycksidan. Ska köpa en 3/4-slang så kan jag nog köra två spridare.
Förtydligande, gick ej att redigera längre. Det var i måndags som spridaren stannade av sand efter 2 minuter. Igår tisdag när brunnen varit igång 5-6 timmar totalt var vattnet kristallklart.
Uppenbarligen viktigt att köra igång och pumpa rent ordentligt vid uppstart.

• Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
Hej alla,

Jag har precis börjat följa denna enorma tråd nu då jag försöker mig på att fixa en rörspetsbrunn för bevattning av gräsmattan. Glad amatör, så ni får gärna peka mig i rätt riktning för redan befintliga inlägg kring vad man behöver tänka på.

Har slagit ner spets + 3 förlängningsrör men nu går det rejält långsamt. Jag använder slägga på slagmuff och hylsa. Hur jag än gör så sabbas gängerna där hylsa och muff sitter pga kraften från släggan vilket gör att man inte kan skruva på förlängningsrör. Bör man kanske alltid använda samma rör som slagrör i toppen? Hur gör ni? :)

Har några frågor till som jag hoppas ni vill svara på.

* Är det enklast att använda ett jordborr först för att komma ner så långt som möjligt, och därefter slå ner rören, eller ska man bara slå ner från början och hela vägen ?
* Använda ett och samma rör som slagrör i toppen?
* Flera verkar spola ner. Hur går detta till och vad krävs?
* Läst i flera inlägg om att dra upp rören igen om man av någon anledning behöver börja om. Finns ju inte direkt något att dra eller fästa i? Har försökt dra med mankraft, men kan inte rubba mina rör. Hur gör man detta enklast?

Just nu vilar jag kroppen medan jag funderar på hur jag ska ta mig vidare neråt :)

Tar tacksamt emot tips och idéer från er på forumet.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Martin

Maxwells demon TotalControl skrev:
Kul! Det är bara "sugpumpar" som har det problemet.
Djuphålspump som man har nere i brunnen kan du ha betydligt djupare. Vilket är en av fördelarna med filterbrunn.

Du hittar arbetsgången och vad som behövs för prylar och var vi brukar beställa inte så många sidor bakåt.
Orkar en sån där djuphålsbrunn trycka vatten genom ett gäng sprinklers på adekvat sätt då? Helt klart ett alternativ isf!

J Jens F skrev:
Orkar en sån där djuphålsbrunn trycka vatten genom ett gäng sprinklers på adekvat sätt då? Helt klart ett alternativ isf!
Ja verkligen. Handlar bara om dimensionering. Finns bara fördelar med djuphålspump om du frågar mig.

Edit: Du får skilja på en dränkbar pump och en djuphålspump.

• Gilla
Jens F
  • Laddar…
L Lybbe skrev:
Hej alla,

Jag har precis börjat följa denna enorma tråd nu då jag försöker mig på att fixa en rörspetsbrunn för bevattning av gräsmattan. Glad amatör, så ni får gärna peka mig i rätt riktning för redan befintliga inlägg kring vad man behöver tänka på.

Har slagit ner spets + 3 förlängningsrör men nu går det rejält långsamt. Jag använder slägga på slagmuff och hylsa. Hur jag än gör så sabbas gängerna där hylsa och muff sitter pga kraften från släggan vilket gör att man inte kan skruva på förlängningsrör. Bör man kanske alltid använda samma rör som slagrör i toppen? Hur gör ni? :)

* Är det enklast att använda ett jordborr först för att komma ner så långt som möjligt, och därefter slå ner rören, eller ska man bara slå ner från början och hela vägen ?
* Läst i flera inlägg om att dra upp rören igen om man av någon anledning behöver börja om. Finns ju inte direkt något att dra eller fästa i? Har försökt dra med mankraft, men kan inte rubba mina rör. Hur gör man detta enklast?

Just nu vilar jag kroppen medan jag funderar på hur jag ska ta mig vidare neråt :)

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Martin
Jag offrade ett helt 1 meters-rör som slagrör och satte det hela tiden överst och slog direkt på det.
Gängorna längre ner tog inte skada av detta när de var spända ihop med lin och pasta.

Jag grävde mig 1,5-2 meter till vattenivån då gick det inte att gräva längre. Sedan slog jag ner med en stolpnedslagare från Biltema. Spolade lite i röret med vanlig trädgårdslang mellan slagen, oklart om det gjorde någon skillnad för min del. Men jag har ren sand och väldigt lättgrävt.

Ett tips är att provsuga DIREKT på röret innan du fortsätter alltför långt ned.
Jag provpumpade med slang ner i röret och var inte nöjd och fortsatte ner. Mitt rör svalde inte vattnet från kommunalslangen helt men när jag kopplade pumpen direkt på röret får jag upp 30 liter / minut.
Jag fick slita med en domkraft för att dra upp allt igen, kan man undvika det är det ju trevligt.

• Gilla
Lybbe och 2 till
  • Laddar…
L Lybbe skrev:
Hej alla,

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Martin
När jag slagit ner rörspets, offrades ett rör. Detta gjordes med slägga och hejare. Hejare från jula eller motsvarande fungerade bättre än slägga. Träffarna blir bra mkt bättre när man blir mör i armarna 😀 Glöm inte spänna mellan varven. Vet du vilket djup du har vattenytan på?

• Gilla
Lybbe
  • Laddar…
E Eversmooth skrev:
Jag offrade ett helt 1 meters-rör som slagrör och satte det hela tiden överst och slog direkt på det.
Gängorna längre ner tog inte skada av detta när de var spända ihop med lin och pasta.

Jag grävde mig 1,5-2 meter till vattenivån då gick det inte att gräva längre. Sedan slog jag ner med en stolpnedslagare från Biltema. Spolade lite i röret med vanlig trädgårdslang mellan slagen, oklart om det gjorde någon skillnad för min del. Men jag har ren sand och väldigt lättgrävt.

Ett tips är att provsuga DIREKT på röret innan du fortsätter alltför långt ned.
Jag provpumpade med slang ner i röret och var inte nöjd och fortsatte ner. Mitt rör svalde inte vattnet från kommunalslangen helt men när jag kopplade pumpen direkt på röret får jag upp 30 liter / minut.
Jag fick slita med en domkraft för att dra upp allt igen, kan man undvika det är det ju trevligt.
Någon vara lite snabbare 😀 domkraft funderar bra ja. Går att använda rörtänger runt röret för att greppa tag och trycka på...

• Gilla
Lybbe
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Någon vara lite snabbare 😀 domkraft funderar bra ja. Går att använda rörtänger runt röret för att greppa tag och trycka på...
Det fungerar säkert utmärkt med tänger! :)
Mitt rör var en bit under marknivå så jag skruvade på en t-koppling, drog en kedja igenom och upp runt domkraften.

Helt enig, stolnedslagare / hejare är mycket mer effektivt än slägga och man får jämnare träffar.

• Gilla
Lybbe och 1 till
  • Laddar…
Spelar djupvattenpumpens placering i filterrören någon roll? Tänker kanske att det inte spelar så stor roll om man har väldigt goda förutsättningar. Men tänker mer på hur det är i mitt rör där antagligen endast 1 av 3 rör är i någon form av grus?

Edit: förstår givetvis att pumpen bör hänga i röret som är i grus. Men menar mer om det blir skillnad om det inte hänger just mitt i. Greppar efter halmstrån här ;).

Redigerat:
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Spelar djupvattenpumpens placering i filterrören någon roll? Tänker kanske att det inte spelar så stor roll om man har väldigt goda förutsättningar. Men tänker mer på hur det är i mitt rör där antagligen endast 1 av 3 rör är i någon form av grus?

Edit: förstår givetvis att pumpen bör hänga i röret som är i grus. Men menar mer om det blir skillnad om det inte hänger just mitt i. Greppar efter halmstrån här ;).
En sak som jag hade kollat är om du fortfarande har samma djup eller om du råkat fylla nedre delen (sumpen)när du provpumpat. Annars har jag ingen uppfattning kring placering. Kanske isgrus hade hjälpt till ngt om så är fallet men känns fortfarande som du inte har tillrinning för att det ska löna sig. Men värt att kolla...

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
En sak som jag hade kollat är om du fortfarande har samma djup eller om du råkat fylla nedre delen (sumpen)när du provpumpat. Annars har jag ingen uppfattning kring placering. Kanske isgrus hade hjälpt till ngt om så är fallet men känns fortfarande som du inte har tillrinning för att det ska löna sig. Men värt att kolla...
Haha Aa vet ju att det är kasst. Tänkte få ner mina 2 sista rör i backen. Så får vi se sen.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Djuphålspumpen ska egentligen hänga i en slät rör sektion ovan filter.

Jag hade försökt gå djupare 🤣

• Haha
Bl0mman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.