808 113 läst · 6 209 svar
808k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Hmm, jag och jetpumpar.
Jag tyckte jag försökte med något liknande nu ikväll utan framgång direkt. Jag har ändå grävt ner 1,5 m (vilket jag inte behövde, i know) så vattenspegeln är bara typ 1,5 m lägre än pumpen.
Är mitt tillvägagångssätt fel?
Hmm, jag och jetpumpar . Skulle testa att pumpa men får "inte fatt" i vattnet riktigt (?). När vi byggde huset minns jag att jag höll på att starta igång pumpen som var kopplad till vår nuvarande rörspets, för att låta den gå ibland. Om jag minns rätt fyllde vi pumpen/pem-slangen med vatten, och sen startade jag pumpen. Via en ventil ströp jag flödet så att inte allt vatten (från pumphuset) skickades ut direkt utan jag typ släppte ut vattnet/luft "bit för bit". Sen till slut märkte man på pumpen att vatten började sugas från backen..TotalControl skrev:Innan du startar pumpen så späder/primar du pumpen med att fylla den med vatten för pumpen kan inte "pumpa" enbart luft i pumphuset.
Sen drar du igång pumpen och den börjar "suga" ur luft ur sugledningen och vatten börjar flöda upp i sugledningen. Om du nu skulle öppna skruven på pumpen igen för att du vill fylla på ännu mer vatten för den kanske har kastat ut vatten (beroende på pump) så kommer du tillföra luft i sugledningen och tappa (ersätta med luft) det vatten som strömma in första gången. Då börjar det om från början igen och den andra spädningen/primeningen hjälpte inte dig.
Backventil förhindrar att de kommer in luft i sugledningen.
Jag tyckte jag försökte med något liknande nu ikväll utan framgång direkt. Jag har ändå grävt ner 1,5 m (vilket jag inte behövde, i know) så vattenspegeln är bara typ 1,5 m lägre än pumpen.
Är mitt tillvägagångssätt fel?
Har du backventil?
Öppna ingen kran för att "släppa ut luft". Fyll pumpen med vatten och låt den gå tills du hör flöde sen kan du öppna.
Aha . När jag startar pumpen vill ju den pumpa ut vattnet som är i, och den tryckmätaren slår ju i taket vilket gör att pumpen står och "slår"/stängs av och på (om du fattar vad jag menar). Är det ok att den gör det?TotalControl skrev:
Kör du med tank och hela kittet?
Är kass på det tekniska, stå ut med mig . Kolla bifogat. Det är så den står och slår när jag har vatten i pumpen och sätter igång den med stängd ventil.TotalControl skrev:
Har jag fel grejer?
Redigerat:
Det låter som att du har tryckbrytare men ingen hydropress (tank med luftblåsa)I ibrakadabra skrev:
Utan hydropress når pumpen inställt stopptryck på tryckbrytaren direkt efter start och utan backventil försvinner trycket lika fort som gör att pumpen startar igen.
Tryckbrytare ska bara användas tillsammans med gasvolym. Hydropress eller hydrofor.
Om du drar ut sladden, skruvar bort locket på tryckbrytaren så borde där finnas en skruv som man kan ställa stopptrycket på. Denna kan du spänna över pumpens maxtryck så kommer pumpen gå så länge sladden är i.
Vilken del är tryckbrytare på pumpen?M Mardigan skrev:Det låter som att du har tryckbrytare men ingen hydropress (tank med luftblåsa)
Utan hydropress når pumpen inställt stopptryck på tryckbrytaren direkt efter start och utan backventil försvinner trycket lika fort som gör att pumpen startar igen.
Tryckbrytare ska bara användas tillsammans med gasvolym. Hydropress eller hydrofor.
Om du drar ut sladden, skruvar bort locket på tryckbrytaren så borde där finnas en skruv som man kan ställa stopptrycket på. Denna kan du spänna över pumpens maxtryck så kommer pumpen gå så länge sladden är i.
Blev klar med min pumplåda idag, helnöjd och vattnar för fullt, får kanske bli en tredje brunn där jag utmanar leran på nytt (bara för att jag är så nyfiken på att veta hur mycket lera man har)
så nu har jag en brunn med 30-40l/min kapacitet och denna brunn med iallafall 70l/min kapacitet.
Nu håller vi semester ?
Såg någon fråga om riverside borren, har en sådan och den tog upp 35-40cm lera varje gång, funkar kanon. Busenkelt. Däremot krävdes det en jävla massa kilo för att pressa ner röret I leran.
så nu har jag en brunn med 30-40l/min kapacitet och denna brunn med iallafall 70l/min kapacitet.
Nu håller vi semester ?
Såg någon fråga om riverside borren, har en sådan och den tog upp 35-40cm lera varje gång, funkar kanon. Busenkelt. Däremot krävdes det en jävla massa kilo för att pressa ner röret I leran.
Gött med lera . Jag tyckte aldrig att jag fick någon bra fjång i min riverside-borr. Även fast jag borrade och borrade med den kom det inte upp mycket lera. Har mest använt mig av 60 mm borr i leran.V vattentjejen skrev:Blev klar med min pumplåda idag, helnöjd och vattnar för fullt, får kanske bli en tredje brunn där jag utmanar leran på nytt (bara för att jag är så nyfiken på att veta hur mycket lera man har)
Nu håller vi semester ?
Härligt att du lyckades!
Gav upp handborrandet efter 5 hål ner till ca 3 meter och därefter stensättning...
Men lyckades få kontakt med en gjorde lite geo undersökningar och hade en maskin med lite mer kraft.
Glad i hågen började man borra.
Vid 3 meter fick maskinen verkligen slita för att presa sig förbi stenarna.
Där ungefär låg även vattnet!
Det tråkiga...
Enbart ca 40-50 cm längre ned blev det allt tjockare lera för att från typ 4 meter var det kompakt blålera.
Vi fortsatte ner till 11 meter sen bedömde man inte att det var lönt att gå längre.
(Kollade lite geo undersökningar i området och lerlagret är tydligen närmre 20 meter...)
Sista 3-4 metrarna var leran snustorr och extremt hård.
Maskinen stod typ och studsa...
Jag fick nedsatt silrör 5 meter och vanliga rör de övesta 3 där det inte fanns vatten.
Det finns en liten liten tillrinning, typ 5-10 liter i timmen...
Satt en pump med timer som pumpar 1 minut 10 ggr om dygnet.
På 1 minut tömmer den helt och suger luft efter typ 5-10 sekunder...
Tycker mig ana att röret återfylls något snabbare nu efter några dygn med dessa pumpningar.
Vattnet har gått från lervälling till lätt grumligt.
I början var där en del riktigt fin sand som följde med (0,1-0,2mm) men nu är det bara lätt grumligt.
Tror ni det finns chans att man kan lyckas få upp flödet över tid om man fortsätter pumpa?
5 liter i timmen ger ändå 120 liter om dygnet.
Skaffar man en bra större tunna på en 200 liter och låter pumpen gå 1 minut i timmen har man juh trots allt alltid vatten för kanbevattningen och kan eventuellt kanske köra en spridare mot tunnan 30 minuter varannan dag kanske.
Men har någon erfarenhet av att flödet ökar rejält efter ett tag?
Hade man bara nått typ 5 liter i minuten hade man börjat kunna köra konstant drift...
5 liter i timmen däremot är inte ens lönt att tänka på...
Lite snopet slut på det hela att det inte var djupare till leran här...
Men nu vet man så inte lönt att paja ryggen för fler hål här...
Frågan är om man kan lyckas få upp något flöde i hålet man ändå har?
Skall absolut låta pumpen stå där och spotta ut 50 liter om dygnet, men tja...
Någon chans att det ökar tror ni?
Lönt att hålla på och backspola?
Grundvattnet är väl tämligen lågt nu, kanske till våren när det stiger kan det göra att man drar med sig lite mer finmatteriel och får upp flödet då?
Ja, finns det hopp tror ni?
Nästa steg är typ riktig brunnsborrare...
Men då pratar vi uppåt 50.000:-...
Och det kan jag köpa mycket kommunalt vatten för...
Men lyckades få kontakt med en gjorde lite geo undersökningar och hade en maskin med lite mer kraft.
Glad i hågen började man borra.
Vid 3 meter fick maskinen verkligen slita för att presa sig förbi stenarna.
Där ungefär låg även vattnet!
Det tråkiga...
Enbart ca 40-50 cm längre ned blev det allt tjockare lera för att från typ 4 meter var det kompakt blålera.
Vi fortsatte ner till 11 meter sen bedömde man inte att det var lönt att gå längre.
(Kollade lite geo undersökningar i området och lerlagret är tydligen närmre 20 meter...)
Sista 3-4 metrarna var leran snustorr och extremt hård.
Maskinen stod typ och studsa...
Jag fick nedsatt silrör 5 meter och vanliga rör de övesta 3 där det inte fanns vatten.
Det finns en liten liten tillrinning, typ 5-10 liter i timmen...
Satt en pump med timer som pumpar 1 minut 10 ggr om dygnet.
På 1 minut tömmer den helt och suger luft efter typ 5-10 sekunder...
Tycker mig ana att röret återfylls något snabbare nu efter några dygn med dessa pumpningar.
Vattnet har gått från lervälling till lätt grumligt.
I början var där en del riktigt fin sand som följde med (0,1-0,2mm) men nu är det bara lätt grumligt.
Tror ni det finns chans att man kan lyckas få upp flödet över tid om man fortsätter pumpa?
5 liter i timmen ger ändå 120 liter om dygnet.
Skaffar man en bra större tunna på en 200 liter och låter pumpen gå 1 minut i timmen har man juh trots allt alltid vatten för kanbevattningen och kan eventuellt kanske köra en spridare mot tunnan 30 minuter varannan dag kanske.
Men har någon erfarenhet av att flödet ökar rejält efter ett tag?
Hade man bara nått typ 5 liter i minuten hade man börjat kunna köra konstant drift...
5 liter i timmen däremot är inte ens lönt att tänka på...
Lite snopet slut på det hela att det inte var djupare till leran här...
Men nu vet man så inte lönt att paja ryggen för fler hål här...
Frågan är om man kan lyckas få upp något flöde i hålet man ändå har?
Skall absolut låta pumpen stå där och spotta ut 50 liter om dygnet, men tja...
Någon chans att det ökar tror ni?
Lönt att hålla på och backspola?
Grundvattnet är väl tämligen lågt nu, kanske till våren när det stiger kan det göra att man drar med sig lite mer finmatteriel och får upp flödet då?
Ja, finns det hopp tror ni?
Nästa steg är typ riktig brunnsborrare...
Men då pratar vi uppåt 50.000:-...
Och det kan jag köpa mycket kommunalt vatten för...
Här är en manual till en tryckbrytare, inte din tryckbrytare men principen är i princip alltid den samma.I ibrakadabra skrev:
https://pm-asset.azureedge.net/api/asset-download?id=28824721
Egentligen ska du ha en hydropress men när du bara ska provpumpa så kan du ställa upp tryckbrytare till ett värde så att den alltid är sluten.
Är du lite elkunnig kan du bygla den istället.
Och montera backventil.