B Bl0mman skrev:
Antar att det inte går ut 115 släta rör alls för tillfället? Fortfarande inte fått våra trots beställningen i juni. Blir att hör av sig imorgon igen och klaga...
Hur många behöver du?

I ibrakadabra skrev:
Hur många behöver du?
Släta 4+9st, filter 3+2 😀 det är två brunnar.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Ahh jaa, det var en del. Du hade kunnat ta några av mig men har inte riktigt så många 😂

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Btw. Tänkte koppla bort backventilen och testa fylla röret med en t-koppling och sen pumpa som du föreslog. Då måste jag väl ha någon propp att skruva igen utloppet där jag fyller röret eller?

I ibrakadabra skrev:
Btw. Tänkte koppla bort backventilen och testa fylla röret med en t-koppling och sen pumpa som du föreslog. Då måste jag väl ha någon propp att skruva igen utloppet där jag fyller röret eller?
Ventiler på båda. Kanske inte den bästa bilden. Använde denna setupen när jag testpumpande brunnen till och från...lätt att ha en vattenkanna att fylla på.

• Vattenanslutning med flera kopplingar och ventiler, utomhus, delvis i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpump med transparent lock visar spridande bubblor, indikerar möjlig luftning eller drift. Utomhusperspektiv.
    Skapa konto
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Ventiler på båda. Kanske inte den bästa bilden. Använde denna setupen när jag testpumpande brunnen till och från...lätt att ha en vattenkanna att fylla på.
Ahh okej. Jag har ju ventilen där ”uppe” också, det är den jag fyller i (och sedan sprutar ut ifrån). Jag antar att du har kopplingen på sidan för bekvämlighets skull? Eller fyller den någon annan funktion?

En annan sak. Att spruta ner i pemröret med gardena slang är ju en sak, men jag upplever att man inte kan ha samma tryck när man sprutar ner i pumpen. Alltså pumphuset mättas innan det rinner ner i pemröret, pga 90 graders vinkelkoppling etc? Frågan är om man ens fyller pemröret då?

nähä. Fastnat i sten. Får inte upp något med min stenfångare heller men är nog mer handhavandefel alt konstruktionsfel. Hör och känner hur det skrapar i nästan hela hålet. Skulle nästan behöva en typ 80mm borr för att försöka komma in jämte och skruva upp den. Mina andra stora stenar har jag fått upp på det sättet för då kletas de fast mot borret i leran.

O olofh skrev:
nähä. Fastnat i sten. Får inte upp något med min stenfångare heller men är nog mer handhavandefel alt konstruktionsfel. Hör och känner hur det skrapar i nästan hela hålet. Skulle nästan behöva en typ 80mm borr för att försöka komma in jämte och skruva upp den. Mina andra stora stenar har jag fått upp på det sättet för då kletas de fast mot borret i leran.
Jag har fått upp de flesta av mina större stenar med min lerborr. Du kan låna den om du vill. Men bor utanför Veberöd.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Jag har fått upp de flesta av mina större stenar med min lerborr. Du kan låna den om du vill. Men bor utanför Veberöd.
Riverside borr? Fick min på posten, testat lite med den idag men stenen ligger nog verkligen mitt i botten av hålet så skären på borren kommer inte in under/runt stenen

Men en sån design fast där skären inte är lika inböjda skulle kanske kunna greppa tag runt stene

O olofh skrev:
Riverside borr? Fick min på posten, testat lite med den idag men stenen ligger nog verkligen mitt i botten av hålet så skären på borren kommer inte in under/runt stenen

Men en sån design fast där skären inte är lika inböjda skulle kanske kunna greppa tag runt stene
Nej. Den andra som ligger bredvid.

• Skärmdump av telefon med webbforum, handverktyg på gräs - spett och skopa.
    Skapa konto
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Ahh okej. Jag har ju ventilen där ”uppe” också, det är den jag fyller i (och sedan sprutar ut ifrån). Jag antar att du har kopplingen på sidan för bekvämlighets skull? Eller fyller den någon annan funktion?

En annan sak. Att spruta ner i pemröret med gardena slang är ju en sak, men jag upplever att man inte kan ha samma tryck när man sprutar ner i pumpen. Alltså pumphuset mättas innan det rinner ner i pemröret, pga 90 graders vinkelkoppling etc? Frågan är om man ens fyller pemröret då?
Jag kan inte svara utförligt nu men ventilen till vänster är till trägårdsslangen som jag vattnar med. Den öppnar jag när pumpen är fullt i drift. Ventilen upp är för mata pumpen....denna stänger jag helt när den är i drift...

B Bl0mman skrev:
Jag kan inte svara utförligt nu men ventilen till vänster är till trägårdsslangen som jag vattnar med. Den öppnar jag när pumpen är fullt i drift. Ventilen upp är för mata pumpen....denna stänger jag helt när den är i drift...
Minns inte hur du har det nu :D, har du rörspets/pemsil eller?

I ibrakadabra skrev:
Nej. Den andra som ligger bredvid.
Ditt borr ser spännande ut. Var har du kommit över det?
Jag väntar på mitt riverside borr men alltid bra med en plan B.

H hast963 skrev:
Ditt borr ser spännande ut. Var har du kommit över det?
Jag väntar på mitt riverside borr men alltid bra med en plan B.
Det är köpt på erdbohrer

I ibrakadabra skrev:
Minns inte hur du har det nu :D, har du rörspets/pemsil eller?
Filterbrunn har vi nu som fungerar helt okej med djupvattenpump 😀

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.