Någon härinne som har koll på vad de olika jordlagrena har för "egenskaper" när det gäller vatten ?

Bor i ett område med:
Jordlager: jordarter 1:1 miljon: Postglacial sand-grus
Genomsläpplighet: Hög genomsläpplighet
Grundvatten 1:1 miljon, i jordlagren över 125l/s
Skattat jorddjup till berg: 20-30m

Redigerat:
Du har perfekta förhållanden. Samma som jag har.

• Gilla
vefyra
  • Laddar…
Var också min spontana "slutsats".
Min gamle rörspets som det är dåligt flöde i av olika anledningar är på 11.5m under marknivå. Är det bättre att få ner den nya ännu djupare ? Kommer ha rör så jag kan suga på 13.5m under samma nivå som den gamle.

Du vill ha silen/filtret i vattenförande lager.
Djupet är inte de viktiga här. Om inte silen börjar en bit upp på röret dvs. För då får du en buffert under silen. Men oavsett så i vattenförande lager.
Går inte att provpumpa vid neddrivning?
Typ testa 5 meter, prova att pumpa, ett par meter till, provpumpa.

Är det bra med en buffert under silen ? Får man inte mer hjälp av moder natur med högre intryck av vatten desto djupare du går och suger ? Alltså i extremfallet... högre tryck in i sugslangen/silen/filtret på 100m ner än 5m ner.

• Gilla
vatten08
  • Laddar…
Jag menade om du inte har vattenförande lager hela vägen på djupet.
Ska kolla om jag hittar en skiss på vad jag menar.

Hittade ingen skiss. Men, det viktiga är att silen ligger i vattenförande lager.

Från ett tyskt forum. Google translate.

"
The filter area of the whip well should be rammed below the water-bearing layer so that it does not suck air later when pumping.

If you drive too far, the filter can become clogged with mud or other fine impermeable layers. Whether you are in the right depth and enough water comes, you can test by pumping. The filter is previously 1 min.backwashed with tap water. Sense? The ram filter is rinsed free of fine particles and clogged less when sucking. If there is enough water in the test, you can fill the hole again. Fill in 50cm with some gravel, the rest of the hole with the excavation of your hole. "

M mortimer skrev:
Kommer ha rör så jag kan suga på 13.5m under samma nivå som den gamle.
Hur ska du kunna suga över 10 meter? Eller missförstår jag det hela?

Behöver ju inte suga/lyfta vattnet under 8-9m (eller vad som är möjligt), sen om det är vatten i sugröret/spetsen på 50m ner kan ju kvitta. Teoretiskt sätt (någorlunda) så måste volymen mellan marknivå och 8-9m ner motsvara det som man vill ta ut från pumpen och som trycks/återfylls i spetsen/sugröret.

Ni som har filterbrunn eller tandade stålrör, ni har inget problem med grus och mög i vattnet som kan sätta igen filter? Tänker på att botten är helt öppen.

Är det nån som försökt bygga eller vet om man kan få tag på en kies pumpe i Sverige?

• Grön skottkärra fylld med vatten och gravel, med en rostig metallrör i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det finns i Sverige. Hitta ingen själv när jag var på jakt efter en. Köpte från Tyskland.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Tror inte det finns i Sverige. Hitta ingen själv när jag var på jakt efter en. Köpte från Tyskland.
Jag har ett markavloppsrör på 6m och grundvatten på ca 7m. Jag fick upp en del sten (knytnävsstora) när jag borrade.

Kan jag trots detta jobba ner en rörfilterbrunn med hjälp av en kies pumpe?
Är det inte risk att röret blockeras av sten som fastnar? Eller har man något som täcker änden på filterröret?
Jag ser att det finns ett svart lock på de tyska sidorna. Men de är ju täta och då får jag inte upp grusen med pumpen.

Är det mycket sten? Kies pumpen klarar stenar rätt bra. Jag fick upp några stenar som inte fick plats i Kiespumpen men den sög sig fast ändå.

Nej filterrörets ända måste jag ju självklart vara öppet. Har du en lång jordborr också eller liknade?
Många tyskar brukar fiska runt med ett rör eller en borr om det råkar hamna en sten på kanten på filterröret.
Eller så lyfter man upp filterröret några cm och försöker vakumpumpa fram stenen in i röret och ta upp den.
Finns en hel del tips och bilder på vissa brunnenbau forum.

Svarta locken är till om du borrar hela brunnen med borr i foderör. Sen lägger man ner brunnsfilret plus rör i foderöret. Sen tar man upp foderöret.

J Jeppenedved skrev:
Ni som har filterbrunn eller tandade stålrör, ni har inget problem med grus och mög i vattnet som kan sätta igen filter? Tänker på att botten är helt öppen.
Nej kristallklart vatten. Jag hällde i 30 cm isgrus i botten. Agerar som grusfilter. Vissa skickar ner en strumpbyxa fylld med bentonit pellets för att täta ändan. Jag har bara sand och grus i backen så jag behövde inte det.
Grejen är också att efter man har borrat en brunn så ska man "starta" den genom att pumpa ur den några timmar. Först på lågt flöde sen ökar man flödet successivt.
Då får man ur alla 0 partiklarna som finns i brunnen och utanför närmast röret/filtret. Och de större partiklarna som är kvar runt filret på utsidan blir som ett naturligt sandfilter.
Jag borrade förra året. Har haft "kommunal klart" vatten sen dess.
Kollade några sprinkler filters här om dagen. Helt rena.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.