815 932 läst · 6 221 svar
816k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Foderöret var ett vanligt orange 160 markrör från bauhaus.
Allt annat för brunnen köpte jag här.
https://www.erdbohrer.de/
Köp släta brunnsrör och filter den utan muff. Går mycket enklare att få ner i marken då.
Allt annat för brunnen köpte jag här.
https://www.erdbohrer.de/
Köp släta brunnsrör och filter den utan muff. Går mycket enklare att få ner i marken då.
Kanon. Va de inte så svårt å få tag på.TotalControl skrev:
Släta brunnsrör och filter utan muff?
Nån länk va de är?
Konstigt hittar bara med muff på erdbohrer.
Kanske är slut för stunden.
Finns här annars. Man får välja TNA på gänga och sen slits bredden.
Om du går in på description så ser du beskrivning.
https://www.fontario.de/epages/78206167.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78206167/Products/06-001
Kanske är slut för stunden.
Finns här annars. Man får välja TNA på gänga och sen slits bredden.
Om du går in på description så ser du beskrivning.
https://www.fontario.de/epages/78206167.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78206167/Products/06-001
Här va mycket spännande på länken från fontario. Beställde själv Rörspets från erdbohrer förra sommaren.TotalControl skrev:
Körde du bara pvc rör eller du körde de blå från Tyskland också.
Va suger du upp vattnet med sen? För läste att du va rätt djupt ner med rören?
Här kan du se arbetsgången.TotalControl skrev:
Det beror helt på hur jordlagren är och hur djupt grundvattnet börjar på.
Man måste komma ner till genomsläppligt jordlager. Jag hade perfekta förutsättningar. Postglacial sand och grus med god genomsläpplighet hela vägen till berg.
Ju djupare brunn ju bättre.
Min arbetsgång var att jag först borra ner ett orange markrör som styrnings/foderör till själva brunnsröret.
2.5 meter ner. Sen fortsatte jag borra i det oranga markröret tills jag kom till grundvattnet på 3-3.5 meter. Sen kom jag inte ner längre.
Då lade jag ner 0.5 m sumprör + 3 meter filterör med slits storlek 0.3mm. De gängas ihop. Sen körde jag med vakuumpumpii brunnsröret och gänga på släta brunnsrör vartefter röret åkte ner i backen.
Efter 7 meter stötte jag på berg. Då hällde jag i isgrus i brunnsröret så jag fick ungefär 30cm grusfilter i ändan av brunnsröret. För ändan av brunnsröret är ju öppet annars.
Jag har ca 4 meter dia115 rör under grundvattnet. Ger mig sjukt mycket vatten.
Dimensioner jag använde mig av.
Borr dia 145.
Markrör 160
Filterör DN 115
Slät brunnsrör DN 115
Vakuumpump dia 108mm
Jag rekommenderar dig att kolla sgu hur dina förutsättningar är för brunn i jordlagret.
Visst kanske är enklare och billigare att slå ner en rörspets. Men du kommer aldrig få samma kapacitet som en filterbrunn. Och hållbarheten på en filterbrunn är mycket längre. Lätt att spola rent om det börjar kalka igen.
Jag pumpar med en flerstegs centrifugalpump.
Borrade efter vatten igår, gick sådär, enligt följande.
Borrat ner med handborr till 2,5 meters djup där jag stöter på vatten. Försöker borra lite till men kommer inte längre ner då det bara "rasar". Efter lite diskussioner i denna tråd köpte jag foderrör som jag tryckte ner till lika djup ungefär. Jag borrar nu i röret samtidigt som min kompis "hänger" på röret för att skapa tyngd i det. Men röret verkar inte komma längre ner i backen, och det som jag drar upp med borran är väldigt blöt sand, dock väldigt lite sand.
Vatten verkar där ju vara, när jag tittar ner i hålet ser jag att det rinner till efter att man borrat, men vet inte hur jag ska fortsätta nu... vad kan jag åstadkomma med en kompressor? hade det hjälpt om man täpper till rören och blåser ner luft i spetsen eller röret?
Vi försökte även banka ner spetsen med slägga. Men efter ett tag vek sig en av skarvmuffarna som satt mellan rören så vi fick dra upp spetsen igen.
Borrat ner med handborr till 2,5 meters djup där jag stöter på vatten. Försöker borra lite till men kommer inte längre ner då det bara "rasar". Efter lite diskussioner i denna tråd köpte jag foderrör som jag tryckte ner till lika djup ungefär. Jag borrar nu i röret samtidigt som min kompis "hänger" på röret för att skapa tyngd i det. Men röret verkar inte komma längre ner i backen, och det som jag drar upp med borran är väldigt blöt sand, dock väldigt lite sand.
Vatten verkar där ju vara, när jag tittar ner i hålet ser jag att det rinner till efter att man borrat, men vet inte hur jag ska fortsätta nu... vad kan jag åstadkomma med en kompressor? hade det hjälpt om man täpper till rören och blåser ner luft i spetsen eller röret?
Vi försökte även banka ner spetsen med slägga. Men efter ett tag vek sig en av skarvmuffarna som satt mellan rören så vi fick dra upp spetsen igen.
Hej!M mortimer skrev:
Utanför Sjöbo. Ja, jag har kollat i kartan vad gäller genomsläpplighet av vatten i jordlagren, och det är dåligt. Jag hoppas bara på lite "tur". Annars ska det bara vara sand där jag bor. Kanske lite lera.
borr, 60 mm
Avloppsrör, 75 mm.
Avloppsrör, 75 mm.
Grundvatten 1:1 miljon
Jordlager: Jordarter 1:1 miljon
Genomsläpplighet
Jordlager: Jordarter 1:1 miljon
Genomsläpplighet