limma och skruva skarvarna på foderröret. Du kommer vilja lyfta lite och greja när du borrar.

Maxwells demon TotalControl skrev:
limma och skruva skarvarna på foderröret. Du kommer vilja lyfta lite och greja när du borrar.
Bra tips, tack!

Sbblom: vad använder du för dimension på rör och PEM slang i din "spetsbrunn" ? Vad har du för kapacitet och inlopp. resp. utlopp på din pump ?

• Gilla
g.bilservice
  • Laddar…
Närbild på blått 2-tums rör med nytillverkad spets för borrning i mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slangar och kopplingar för att borra brunn, inklusive en Gardenas 3-vägs koppling, på gräsmatta.
Skapa konto
Detaljbild av en hemmagjord klämma av rörklämmor och hålplattor som håller ihop blåa rör vid brunnsborrning.
Skapa konto
Två ihopkopplade blåa 2" rör för borrning av brunn med kopplingar och slangen monterad i trädgård.
Skapa konto
Blått vattenrör och T-formad konstruktion med slangar på gräsmatta, använd för borrning under mark.
Skapa konto

Såå... då var ny spets på G. Är nere 4m under marknivå nu (2st 2m blåa 2" rör). Första metern gick på typ 30min. 4m tog mig o min far 4h ca. För närvarande är vi i ett lager med blålera, vilket jag minns stämmer med vår gamle spets. Det blir bättre ju längre ner vi kommer också, är lättare at spola upp grus/sand o dyl än att ta sig genom lera. Köpte bara 4m rör då jag inte visste hur det skulle fortlöpa och fungera. Men blir att inhandla mer rör i dagarna när man är igenom dessa helgdagarna.
Klämman/kopplingen för vrida röret är en kombination av rörklämmor och förlängningsmuttrar från Biltema och par hålplattor. Kopplingen för att få in luft i spolvattnet är Gardenas 3-vägs koppling som är ihopdragen med snöre och lindad med eltejp runt luftpistolen från kompressorn; standardstorlek från Jula. Började på 4bar men ökade sen till 5-6 bar. Vatten tog jag från min gamle spets så springer inte vattenförbrukningen iväg samt att slipper dra fram onödigt mycket slang. Blir ju väldigt blött på gräsmattan av allt vatten som man förbrukar.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Såå... då var ny spets på G. Är nere 4m under marknivå nu (2st 2m blåa 2" rör). Första metern gick på typ 30min. 4m tog mig o min far 4h ca. För närvarande är vi i ett lager med blålera, vilket jag minns stämmer med vår gamle spets. Det blir bättre ju längre ner vi kommer också, är lättare at spola upp grus/sand o dyl än att ta sig genom lera. Köpte bara 4m rör då jag inte visste hur det skulle fortlöpa och fungera. Men blir att inhandla mer rör i dagarna när man är igenom dessa helgdagarna.
Klämman/kopplingen för vrida röret är en kombination av rörklämmor och förlängningsmuttrar från Biltema och par hålplattor. Kopplingen för att få in luft i spolvattnet är Gardenas 3-vägs koppling som är ihopdragen med snöre och lindad med eltejp runt luftpistolen från kompressorn; standardstorlek från Jula. Började på 4bar men ökade sen till 5-6 bar. Vatten tog jag från min gamle spets så springer inte vattenförbrukningen iväg samt att slipper dra fram onödigt mycket slang. Blir ju väldigt blött på gräsmattan av allt vatten som man förbrukar.
Ser intressant ut.
Vad har du i änden av vattenslangen som går ner i det blå röret?
Gör inblandningen av luft i vattnet att grusen följer med upp ur röret? Eller vad är dess funktion?
Har du mycket sten?

@mortimer

Snyggt. Du kör jänkarstuk ser jag :) Finns en hemsida på nätet om just din metod. De blåa ser ut som ett brunnsrör. Är det slittsat?

@mortimer

Snyggt. Du kör jänkarstuk ser jag :) Finns en hemsida på nätet om just din metod. De blåa ser ut som ett brunnsrör. Är det slittsat?
Jag killgissar på blåa värmeledningsrör från Rinkabyör nästgårds ;)

Hej
Nej, inte slitsamt. Japp, blåa rör från Rinkabyrör. Duger gott o väl för ändamålet.
/M

Blandningen av vatten och luft i puffar/stötar gör att mycket kommer upp lättare, framförallt tunga nerklumpar. Verkar gå åt en del vatten annars för att lösa upp leran.

• Gilla
nummer_13 och 1 till
  • Laddar…
Spännande att följa hur folk gör.
Påbörja mitt projekt för 2år sedan med att försöka hitta vatten på lämpligt djup. Borra säkert runt 10 hål på tomten med ett Skurupsborr men med samma resultat. Vatten på 8m.
Så blev att fortsätta på mitt första hål där ja ligger på runt 1,20 med vatten.
Har kört ner en filterspets och försökt slå lite lätt men är tvärstopp.

Men nu blir man sugen på att testa igen med dessa tips om tryckluft bland annat. Även tanke på filter brunn :)

Fidde_modo: vart bor du ?

För min del vet jag att jag har vatten 3-4dm precis bredvid. Enligt utsagor från andra i området är det gammal sjöbotten här, så skulle säkert gå hitta vatten runt hela villatomten

M mortimer skrev:
Fidde_modo: vart bor du ?
Bor i Halmstad

Jag behövde rikligt med vatten för det här :)
En rörspets hade inte räckt.[bild]
Snyggt å spännande projekt.
Klart sugen på att testa detta.
Vart köpte du plaströren? (Foderrör)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.